Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Versnellingsbak olie


Benjiman

Aanbevolen berichten

jojo,

Heb mijn vespa sinds afgelopen zaterdag dat ik al eerder gemeld heb, nu heb ik de zondag mijn versnellings kabels vervangen dus heb ik die olie eruit moeten laten lopen, omdat ik zoveel gesmost had (omdat ik nog moest uitzoeken hoe dat blokje in elkaar zat) kon ik die olie niet opnieuw gebruiken. Nu ben ik aant rond bollen zonder die olie en nu was mijn vraag of dit kwaad kan? Ben aant wachten op mijn olie die ik heb besteld bij sip scooters. Weet iemand trouwens vanwaar die dat opsturen?

Moet ik de vespa aant de kant zetten tot ik de olie heb of mag ik op mijn gemak verder rond toeren

Link naar reactie

olie voor de versnellingsbak moet je niet bij SIP bestellen, maar kan je eender waar kopen.

gewoon olie voor grasmaaiers kopen, en als je echt lui bent kan je gewoon olijfolie uit de keuken nemen.

NOOIT ZONDER OLIE IN JE VERSNELLINGSBAK RONDRIJDEN !!! Tenzij je alles naar de kloten wil helpen ...

Link naar reactie

Nog 1 ding vergeten zeggen :

Eerst even uitkuisen door olie door je versnellingsbak te laten lopen (dus nieuwe olie bovenaan ingieten terwijl de opening beneden nog open staat).

Pas daarna met nieuwe olie vullen, tenzij er vuil BLIJFT meekomen, dan blijven doorgieten tot er enkel propere olie uitkomt.

Uw versnellingen zullen u dankbaar zijn, en het schakelen verloopt het vlotst op die manier.

Link naar reactie

De tuutjes van de flesjes die ik heb passen gewoon in de vulopening. Als reserve heb ik nog injectiespuiten van 20ml liggen waar ooit drank in zat, inhoud opgedronken op een Duitse scooterrun...

Link naar reactie

ik gebruik spuiten (zonder de naalden wel te verstaan) die ik bij de apotheker ga halen. Kost ni veel en is verdomd handig. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende formaten.

Link naar reactie

Heb vandaag de moeite gedaan voor SAE40 te halen. Toen ik het schroefje beneden aan het losdraaien was kwam er tot mijn verbazing geen olie uitgelopen dus heb ik er toch wel 200 km gereden zonder olie in de boite. Verse erin gedaan door middel van een spuit waar ik een darmpje(nafdarmpje) op had geschoven, ging vanzelf. Bijna een half bus verse erdoor moeten laten lopen tot er terug verse uitliep vanonder. Daarna een testritje gemaakt en het versnellen ging toch wel een stukje soepelder.

Link naar reactie

@ benjiman : Bijna een half bus verse erdoor moeten laten lopen tot er terug verse uitliep vanonder.?

Oliedop onderaan dichtdoen hé.

Je kan zo blijven vullen.

Of begrijp ik het verkeerd.

Vgr nico

Link naar reactie

@benjiman: dacht gelezen te hebben dat SAE30 ideale olie was voor de vespa... Waarom dan SAE40 gekozen?

Link naar reactie

Zo spoel je wel geen versnellings bak, je moet eerst vullen met dunner olie dan sae30,Dan een paar km gaan rijden zodat die olie goed rondgaat in de versnellingsbak.

Daarna die olie aflaten en sae30 indoen todat de olie uit je vuldop druipt, wachten tot er niet mer uit de vulopening loopt en dichtdraaien

voila.

Link naar reactie

@stanman: Welke olie is dat dan, die dunnere?

Link naar reactie

Sorry voor het misschien heel domme antwoord maar wil dit schema zeggen dat je moet spoelen met een SAE 20? Minder visceus dus...of heb ik dat helemaal fout?

Thx for the advice!

Link naar reactie

overdrijven jullie nu niet een beetje ? Spoelen is naar mijn mening niet nodig. Als je de olie van een nog warme motor aflaat, gaat dat prima. Ik blaas voor de zekerheid nog eens door het vulgaatje, dan komt er nog een beetje extra uit. En dan bijvullen met SAE30.

Spoelen is voor niks nodig.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...