Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Achterwiellager met rubber: nodig?


Macvespa

Aanbevolen berichten

Hallo,

bij de revisie van mijn 200 blok (late rally), wil ik een nieuwe achterwiellager steken, zo één met een rubber. Zie foto.

Maar ik heb ooit ergens eens gelezen dat het beter was om aan 1 kant die rubber toch te verwijderen om ervoor te zorgen dat de olie toch in de lager komt.

Klopt dit? Of is het beter de rubber er aan 2 kanten te laten zitten?

 

Lager.png

Link naar reactie

als je keerring aan de buitenkant zit mag je in principe dit lager niet gebruiken. Gebruik dan een open 6204. 

@Spaniard: je redenering klopt niet. Een standaard keerring is niet ontworpen om droog te lopen. Hij moet ook gesmeerd worden om verbranden tegen te gaan. Door het plaatsen van een 6204-2RS zoals hierboven maak je dus net meer kans op lekkages aan je achterwiel dan met een open kooi. 

Link naar reactie

Hazo , dus met dat rubber op die lager geraakt er geen olie tot je keerring , ik heb een paar dagen geleden een keerring voor een lambretta eens goed bekeken en daar zaten van die schuine opstaande streepjes in de binnenring van de seal , die dienen dan om je olie terug te laten keren ?

Link naar reactie

@dmi: kan je dan niet de rubber aan de kant van de motor opendoen, zodat de smering gebeurt, en aan de andere kant de rubber eraan laten? En dan aan de buitenkant nog een keerring als "extra" bescherming?

zie bv dit youtube filmpje van minuut 4...

 

 

Link naar reactie
22 uren geleden, Spaniard zei:

Hazo , dus met dat rubber op die lager geraakt er geen olie tot je keerring , ik heb een paar dagen geleden een keerring voor een lambretta eens goed bekeken en daar zaten van die schuine opstaande streepjes in de binnenring van de seal , die dienen dan om je olie terug te laten keren ?

inderdaad

 

16 uren geleden, Macvespa zei:

@dmi: kan je dan niet de rubber aan de kant van de motor opendoen, zodat de smering gebeurt, en aan de andere kant de rubber eraan laten? En dan aan de buitenkant nog een keerring als "extra" bescherming?

zie bv dit youtube filmpje van minuut 4...

Ik denk dat je op die manier niet snel problemen zal krijgen, maar het is niet de correcte manier. Bovendien win je er niets mee. Geen tijd, geen geld, geen betrouwbaarheid. Een keerring, indien goed geïnstalleerd zal niet lekken tot er andere problemen opduiken (speling, droog lopen, slechte additieven in de olie,...). In het geval dat die problemen opduiken zal je rubber stofdichting ook niet echt helpen. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...