Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Mijn eerste dag naar het werk met mijn Vespa


wannes

Aanbevolen berichten

Ongelooflijk.

Ikke vanmorgen voor de eerste dag met mijne Vespa naar het werk gereden, en ja, ik vertrouwde het zaakje nog niet echt, dus nen helen hoop werkgerief meegepakt, mocht er iets afvallen of mocht'k in pan vallen.

Ik ben rustig aan't rijden op de Antwerpsesteenweg van Lier naar Antwerpen tot opeens aan de parking van de Colruyt een madam met haren auto keihard mij de pas afsnijdt. Ikke knal op diejen auto en met Vespa en al moeder aarde gegroet. Die die rijdt door. Ik kreuffel recht en loop direct achter diejen auto aan. Uiteindelijk was die aan't parkeren 50m verderop. Alla die madam had niks gemerkt alleen dacht ze dat het koffer niet goed dicht was.

Ik ben al een sjaans niet in fout (reed gewoon rechtdoor terwijl zij van richting veranderde) en ik heb zelf niet echt veel, een schavakske op mijn been en mijn ander knie die wel wat pijn is beginnen doen sinds vanmiddag.

Alla wie heeft er hier op het forum de hoogste ongevalsgraad? Mijn verzekering begon op 05/06/2006. Dat betekent dat ik voorlopig 1 dag op 2 een accident heb gehad. Wie haalt me in :^p.

Link naar reactie

Gefeliciteerd Wannes! Record jong.

Beetje defensiever gaan rijden misschien ?

Allez, 't is maar goed dat er niets heel ergs gebeurd is.

Volhouden zo!

Ik ga hier seffens héééél voorzichtig naar huis rijden zie.

Ik heb nog maar bijna 3.000 Km er op zitten en al héél véél geremd en geschoven maar (gelukkig) nog niet gebotst noch onderuitgegaan.

Link naar reactie

Ik denk dat je het record hebt. Om dat te verbeteren moet je al je best doen... Voorlopig 5000km met 2 bijna-crashes (zou 2 keer in m'n recht geweest zijn). Defensief rijden is idd de boodschap, maar soms is het niet te vermijden.

Link naar reactie

Bwa ja, niemand noemt zichzelf een slechte chauffeur natuurlijk maar ik rijd al een dikke 5 jaar, waarvan een paar jaar vrij intensief, met de wagen rond en met de wagen nog nooit iets gehad. En ik had die madam wel zien pinken en ik had mijne rem al vast ma ja zoals ge zegt Hayes soms valt het niet te vermijden. Met de Vespa rijden is nog wel iets helemaal anders blijkbaar

Link naar reactie

Heb het ook al gehad:

Er staat een wagen klaar om van een parking te rijden. Je kijkt, ziet ze wachten, secondenlang wachten ze om dan vlak voor je toch te vertrekken. Best vertraag je al als je zulke mensen ziet, maar als ze nu echt 2 meter voor je aanzetten, dan knal je er op.

Soit, is met de auto ook zo, maar dan zien ze je beter komen.

Heb je veel schade aan de vespa eigenlijk?

Link naar reactie

Altijd uitzien met auto's! CARS SUCK BIG TIME.

Het zijn allemaal potentiële moordenaars moet je maar denken. Hoe groter de auto hoe gevaarlijker meestal. Best is van altijd rekening te houden dat de doorsnee brave mens achter een autostuur raar kan beginnen doen (vloeken tieren, brullen, weg afsnijden, plots remmen etc...) zelfs het meest brave meisje/jongen kan achter een stuur ineens de grootste arogante kut/lul zijn...

BEWARE OF CARS!!!!!!!!!!!!!!

Link naar reactie

Hoe langer ik rij, hoe 'banger'/voorzichtiger ik word.

De meeste automobilisten schatten een Vespa totaal verkeerd in, omdat ze denken dat er een brommerke afkomt.

Het minst favoriete zijn rijen geparkeerde auto's, vooral die waar oude vrouwkes zonder pinker en zonder kijken plots uit rijden.

Maar al die stress weegt niet op tegen het rijplezier van een Vespa, zeker in een stad als Gent, waar je met de auto makkelijk 20 minuten verliest op zoek naar een parkeerplaats.

Ga mij nog een PX-ke zoeken denk ik ;-)

Link naar reactie

Rij zelf altijd zoveel mogelijk links op een rijvak, heeft mij al een paar keer die extra seconde gegeven,waarin ik kon uitwijken of remmen.

En heel misschien hebben die oude vrouwkes wel evenveel stress als er weer zo ne waanzinnige (in hun ogen) op een scooterke/fiets/whatever... komt aangevlogen die ze amper kunnen zien/ontwijken, allé da hoop ik toch.

In ieder geval ik hoop da ge snel terug op de baan zijt.

Sushi

Link naar reactie

Ba ja, er was al wel wat schade aan de brommer, dus veel extra is er niet gekomen en de stukken die schade hebben heb ik nieuw bij mij thuis, dus, ... :) valt allemaal goed mee. Anyway of ik die stukken thuis heb liggen of niet doet er niet toe, ik heb schade en ben in mijn recht dus moet vergoed worden.

Hebben jullie vespisten ook niet dat een 50cc eigenlijk gevaarlijker is om mee te rijden? Ik heb nu 2 dagen rondgereden en heb gemerkt als je op het fietspad rijdt dat je rekening moet houden met mensen die afslaan voor en parking (no further comment :) ) maar ook met mensen die uit een garage of oprit komen en mensen van zijstraten, andere fietsers, deuren van auto's die kunnen openslaan, een korte bocht met een haag die het zicht belemmert ... Als je op een fietspad rijdt dat 1 meter van de huizenrij verwijderd is kan je om veilig te zijn niet harder dan 25 gaan.

Is dat maar een gedacht of is het wel degelijk zo dat op de baan zelf rijden veel veiliger is?

Link naar reactie

Klopt!

De miserie is dat 50 km/u te snel is voor het fietspad, en te traag voor op straat... Beter zou zijn, vind ik (naar mijn bescheiden mening) om 50cc'ers 70 te laten rijden én natuurlijk verpilcht op straat. Zo zouden ze meekunnen met het verkeer, wat mij toch veiliger lijkt! In de praktijk rijden slechts weinigen met een klasse B op het fietspad, maar ze kunnen niet mee met de wagens, daar waar men 70 mag rijden...

Link naar reactie

Altijd oppassen voor: mannen met petten of sigaren, vrouwen die juist zijn gaan winkelen, jonge gasten die denken dat hun niets kan overkomen, vrachtwagenchauffeurs,enz...kortom voor iedereen. Ik denk dat je met een 50cc verplicht bent om op de straat te rijden. Ik rij in ieder geval altijd in het midden van mijn rijvlak, zo heb je meer kans om allerhande obstakels te ontwijken en val je beter op. Soms kom je wel eens een boze automobilist tegen, maar dat is minder erg dan een ongeval. Ik rij wel met een 150 largeframemodel, met een gemiddelde snelheid van 70 km/u, wat wel iets minder snelheidsverschil geeft met de auto's. Je mag jezelf niet laten wegdrummen, zeker niet bij druk verkeer. Toch wel brute pech om bij je eerste verre rit van de weg te worden gereden. Misschien beter eerst wat meer ervaring en vertrouwen in je vespa opdoen s'avonds of in het weekend bij minder druk verkeer. En voor de rest, zo snel mogelijk weer met de vespa de weg op en genieten!

mvg, pieter.

Link naar reactie

@nero: ik dacht dat je enkel binnen de bebouwde kom op de rijbaan mocht. En dan nog ik vind het vreed vervelend als ge met 20 auto's in uw gat 45 rijdt, allez ja, 't is wel voor uw eigen veiligheid maar ik hou niet graag verkeer op, dan ben'k niet op mijn gemak.

Link naar reactie

Ik dacht dat je tot 25 km/u op het fietspad mag, maar ik ben geen verkeersspecialist, en het is idd even wennen om met 20 auto's in je gat te rijden? Je kan ook de kleinere wegen nemen die dikwijls paralel lopen met de steenwegen, minder verkeer = minder stress = meer genieten. En als dat niet mogelijk is, je breed maken en een beetje autoritair in het midden van de baan blijven rijden en als er 30 auto's in je gat steken, een "pittstop" maken.

Link naar reactie

Met een scooter moet je echt je plaat sop de weg opeisen. Voor 50cc+ idd altijd goed links op het rijvak rijden en je niet weg laten drummen door de BMW X5'en en consoorten... Voor 50cc's zou ik zeker in de bebouwde kom op het rijvak rijden.

Met d eauto moet je opletten, op twee wielen moet je dubbel opletten. Recht evenredig met het aantal wielen dus :-)

Link naar reactie

We zouden al die automobiliesten eens op een vespa/moto moeten zetten een week in het verkeer, ze zouden in ieder geval meer respect heben voor motorrijders.

Ik ben zo toch geworden sinds ik vespa rij.Ik heb wel geen respect voor die power ranger die met hun 1100 gsxr enz over de weg vliegen alsof het een lemans is.

groetjes

Link naar reactie

Heb ineens eens geprobeerd op de weg te rijden. Rijdt idd veel veiliger en relaxter. Daarevnbove ik heb toch geen spiegel dus last van achterliggers blijkt goed mee te vallen. Toevallig dat het hier staat van diejen X5, heb vanmorgen ook X5 50 doen rijden op een baan van 70 :D.

Heb al wel gezien dat als mensen u voorbijgestoken zijn nee knikken zo van tsk tsk tsk, rijd eens op het fietspad :) achteraf ben'k dieje vent in de file voorbijgestoken :)

'k Ben blij da'k er sinds mijn eerste werkdag al weer volop goesting in heb, ga me een van de dagen ook is bij een vespaclub aansluiten, tenminste als ge daar met een krel binnenmoogt, pas op 't is wel nen echte vespa :)

Link naar reactie

moeten brommers niet zoiezo op de baan rijden , en niet meer op het fietspad sinds een tijdje ?

en koala-man: het is toch niet omdat hij omver gereden wordt dat het direct ne niet-defensieve (dus offesnieve) rijder is ? ge kunt gewoon pech hebben.

alleszins wannes, succes met de afhandeling, 't kan een tijdje duren ...

Link naar reactie
moeten brommers niet zoiezo op de baan rijden , en niet meer op het fietspad sinds een tijdje ?

en koala-man: het is toch niet omdat hij omver gereden wordt dat het direct ne niet-defensieve (dus offesnieve) rijder is ? ge kunt gewoon pech hebben.

alleszins wannes, succes met de afhandeling, 't kan een tijdje duren ...

De knie is al terug in orde, en idd defensief rij ik denk ik toch wel. 5 jaar met mijn auto geen enkele tik of stoot gehad. Ik ken mensen die in 2 jaar 4 auto's compleet in de prak gereden hebben. Dan kunt ge nog geluk of pech hebben maar 4 auto's op 2 jaar is meer dan alleen pech volgens mij.

Link naar reactie

Nog eens herhalen :

Plaats op de weg van bestuurders bromfietsen:

Bromfiets klasse A en fiets : op fietspad als dat rechts van hun rijrichting ligt.

Bromfiets klasse B mag op rechtsliggend fietspad doch enkel BUITEN de bebouwde kom, dus NIET in de stad en mag daarbij andere weggebruikers niet storen. In de bebouwde kom moet de klasse B met de motoren en autos de straat op. Mag ook niet in de 'afgelijnde' zone voor fietsen rijden in de stad!

Buiten de bebouwde kommen heb je met een B klasse de keuze (auto's en motoren mogen daar dan in principe 70 of 90Km/u)op de baan rijden mag en als er een rechtsliggend fietspad is mag je er gebruik van maken.

Link naar reactie

@ willem : ik heb niet gezegd dat wannes nen agressieveling is hé, alleen dat hij (en wij allen) nog defensiever ingesteld moeten zijn met onze tweewielers juist omdat er te veel dames en heren achter het stuur van hun vierwieler zichzelf oppermachtig - alleswetend - perfectfoutloos achten (of alleen-op-de-baan). Je ziet meteen het verschil als je een automobilist tegenkomt die zelf ook een tweewieler heeft of die behoort tot de uitstervende categorie van de gentemen/women-drivers.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Bijna 4000 km opzitten (in één jaar - ik gebruik mijn LX 125 om elke dag naar 't werk te gaan), en nog nooit fratsen gehad, eigenlijk. In Brussel! Maar ik rij dan ook *superdefensief*. Ik ga er altijd vanuit dat madam of meneer voor mij opeens de kolder in de kop kan krijgen (remmen, snijden, uitwijken, botsen, in slaap vallen, klaarkomen, doodgaan), en zeker camions van Brussel Net (wat die in hun kar allemaal uitvreten wil ik zelfs niet weten).

Mijn regel is: alleen als iedereen stilstaat of uiterst traag rijd steek ik rijen auto's voorbij (ooit ga ik daar wel eens een accident mee krijgen, denk ik), en als de files optrekken, word ik een "auto" (ik voeg in naar het midden van het rijvak).

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...