Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX200E Arcobaleno elektrisch diagram?


Thomassker

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een PX200E Arcobaleno op de kop getikt. Nu heb ik vandaag geprobeerd om mijn GPS van voeding te voorzien via de batterij. Ik heb dit initieel gedaan door af te tappen van de claxon, maar achteraf gezien was dit misschien niet zo slim. Bij opstarten is de zekering (1 Amp) van de GPS voedingskabel namelijk gesprongen. Dit doet me vermoeden dat de claxon dan ook niet op de batterij zit aangesloten, maar rechtstreeks van de motor stroom krijgt. Anders zou hij immers ook moeten claxonneren van zodra ik de contactsleutel overdraai (zonder te kicken), wat niet het geval is.

Mijn vraag is dan: wat zit er wel op de batterij aangesloten? Ik heb geen elektrische starter, en scooterhelp heeft enkel diagrammen met batterij én elektrische starter. Google maakt me ook niet veel wijzer...

En terzijde: motornummer zegt raar genoeg VSL1M als prefix? Hierover vind ik nergens iets terug? Ik heb het meermaals gecheckt, en neen, de L is geen vervaagde "E"

Dank!!

Link naar reactie

Als je een accu hebt gewoon direct daar op aansluiten! Ik heb zelf geen accu. Een van de kabels waar 11-15 v wisselstroom opstaat afgetapt. Met koso omvormer omgezet naar gelijkstroom. Die weer omgezet naar 5V usb en daar laad ik mijn powerbanl mee op. Die voedt de gps. Als de gps deze leeg getrokken heeft gaat de powerbank aan de usb om te laden en heeft de garmin nog 6 uur batterij over. Een beetje complex maar het werkt. Vandaar dus... Als je een accu hebt met de originele garmin kabels daar op aansluiten. 

Link naar reactie

Pim , heb jij daar toevallig een foto van (bij je accu) hoe je dat hebt gedaan ? En waar heb jij die onderdelen gekocht ? wellicht ook een afbeelding van ?

Ik weet dat je een heel fotoarchief van je scooter hebt , dus misschien hier ook wel een foto (;-).

ik wil namelijk hetzelfde gaan doen .

Link naar reactie

Ten eerste ik heb geen accu.. dus nee bij de accu kan ik geen foto maken. De aftakking is gemaakt onder de neus. Even meten op welke kabel er 11-15 V spanning staat en aftakken.

N5p9O7M.jpg

Aftakking gaat naar de Voltage Regulator.

Lzljb8D.jpg

te bestellen op; http://www.sip-scootershop.com/en/products/voltage+regulator+koso+_kobl000010

Deze koppel je aan de Set Down Converter naar USB

uw6JzHk.jpg

Hier te bestellen: http://www.tinytronics.nl/shop/Spanning-Converters/Step-Down/USB-DC-DC-converter-3A

Hiermee kun je de Powerbank opladen. Dat kan iedere willekeurige zijn. Koop of 1 zwaardere (als je gps zelf ook een goede accu heeft) of 2 lichtere zodat je de een leeg kan trekken en de ander kan laden)

De Powerbank kan iedere willekeurige Powerbank zijn. Ik heb er een van 10.000 mAh gekocht op dx.com 

Deze dus. 

ZLYarE7.jpg

Alles zit in handschoenkastje gemonteerd. Als aardepunt is er een zelfde aardepunt van de knipperlichten gebruikt.

bB0JQyM.jpg

Powerbank mat noppentape bevestigd aan handschoenkastje

OykYXJm.jpg

GPS steun zelf aangepast (stuk eruit gezaagd... ik had er toch 2) zodat deze motorsteun bruikbaar is met de standaard usb aansluiting ipv de kabel van garmin zelf. 

 

Echter heeft je scooter een vaste accu dan hoef je dit alles niet te doen en kun je gewoon de meegeleverde kabel van Garmin gebruiken. Zal even prielen zijn om deze door je tunnel te krijgen maar dat is wel de beste optie. 

 

 

 

Link naar reactie

@pdvd bedankt voor je uitleg. Ik weet dat ik deze rechtstreeks op de accu kan aansluiten, maar ik had gehoopt om deze ergens vooraan de Vespa te kunnen aftakken. Ik dacht dat de claxon op de batterij aangesloten zit, maar niet dus. Ik vraag me dan af wat er wel op de batterij zit aangesloten...

Het vervelende is dat ik dan inderdaad de kabel van achteraan naar voor dien te trekken, en daarvoor de benzinetank + olietank + zadel + ... eruit moeten <_< op zich geen zware klus, maar als 't gemakkelijker kan...

Link naar reactie

Wat ik vergeten was te melden. Wel een klein gaatje moeten boren om de draad te trekken van de aftakking naar de binnenkant van het dashboardkastje. Om de draad ook wat extra krimpkous gedaan om inscheuren te voorkomen. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...