Ga naar inhoud
Vespaforum.be

[Guide a noob] Stappenplan uitlaat demonteren


LighScan

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand interesse om een totale noob even duidelijk uit te leggen hoe je de uitlaat van een GTS (300, bj 2015) demonteert en terug monteert? Het gaat om de standaard uitlaat.

Deze topic kan dan ook dienen voor anderen uiteraard, als een duidelijk stappenplan. Reden is heel simpel: de standaarduitlaat verliest zeer snel zijn verf, en dan komt roest al snel om de hoek kijken.

Zaken die toch duidelijk uitgelegd zouden moeten worden:

  1. Soort bout(en) waarmee de uitlaat bevestigd is (via Google zou dit 3x een Torx 40 zijn (T40))
  2. Is / zijn er onderdeel/onderdelen die sowieso vervangen moeten worden na het demonteren?
  3. Benodigd gereedschap?
    • Volgens Google heb je minstens een momentsleutel nodig. Moet dit een momentsleutel zijn waarbij je het aanhaalmoment kunt instellen als vaste waarde, zodat je de bouten niet 'op gevoel' te zacht of te hard terug vastdraait? En indien ja: wat is de juiste waarde?
    • nog ander gereedschap nodig?
  4. En tot slot: het behandelen van de uitlaat: eerst lichtjes opschuren en dan behandelen met een spuitbusje hittebestendige(!) Motip, kleur zwart (of naar eigen wens voor de durvers...)
Link naar reactie

Schroeven kunnen onderling verschillen torx/inbus/ zeskant ...momentsleutel kan van pas komen maar als je de aantrek waarden niet weet ben je met die sleutel niks. Een dichting voor in je uitlaat heb je zeker nodig en laat deze best door je dealer in je uitlaat steken je moet er toch eentje gaan halen. Na de behandeling monteer je de uitlaat met nieuwe dichting er terug op ..steek je geen nieuwe dichting dan is de kans zeer groot dat je uitlaat gaat dadelijk lekken of na verloop van tijd. De dichting is vrij fragiel en er is weinig nodig om deze om zeep te helpen vandaar even je dealer aanspreken om deze in de uitlaat te plaatsen. Mocht je het toch zelf proberen hou er rekening mee dat zo een dichting al snel 15€ kost!

Ik heb al enkele malen de originele uitlaat vervangen en nooit een momentsleutel gebruikt (eigen keuze) en heb er achteraf nog nooit miserie mee gehad .

Succes !

Link naar reactie

Eventjes dit plan erbij genomen:

[link]

En inderdaad, een nieuwe dichting/pakking is wel aan te raden. Valt via Easyparts aan te kopen. Die €20 heb ik er wel voor over. Easyparts heeft ook de Motip hittebestendige spuitbus, dus die steek ik mee in de winkelmand.

Ik twijfel enkel nog over het gereedschap... Zal ik het met een gewone sleutel doen, of een momentsleutel en de waarde opzoeken?

Link naar reactie

gewoon vast zetten, een momentsleutel voor een boutje bij de uitlaat... Het is geen vliegtuig ;).

 

Link naar reactie

Kopervet is een optie, ik weet niet hoe het eruit ziet maar ik plaats standaard overal een veerring of een combinatie gewone ring, veerring en dan de moer of bout.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...