Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vraagje over kerstboom van rally 200


Gio

Aanbevolen berichten

Zoals de titel het zegt , heb een kerstboom primerre  tandwiel met een probleempje . Het lager waar je in komt niet de naaldlager kant . Awel dat lager valt zo uit als je op zijn kop draait .

Weet dat er een circlip in moet, maar bij de oude lager kwam je ook zo uit zonder te moeten kloppen . Zie ook sporen waar het lager in heeft gezeten ,en heeft zitten te draaien .

Wat kan ik hier meedoen , zou loctite 648 goed zijn ? Hoe zeker kan je zijn met loctite dat de lager zich vast zet en niet meer gaat tollen langs de buitenkant ? Iemand ook in die aard meegemaakt ? En hoe opgelost . Alle tips en reactie welkom .

Mvg Gio    

Link naar reactie

De 'juise' oplossing zal zijn om een revisiebedrijf aan te spreken. Lagergat uitkotteren en een bus draaien met klempassing. Die kan je dan in het gat persen en met locktite vastzetten. 

 

Locktite dient niet om een slechte passing op te vullen, want zal slechts uitharden onder druk.

Link naar reactie

Moet eens eerst zien of er nog ruimte genoeg is voor deze optie. En wat voor firma moet ik gaan zoeken , Is me onbekend. 

Heb veel zitten te lezen op het webs, is zo fiftyfifty. 

Of er wordt ook gezegd om een paar kleine beschadigingen aanbrengen, zodat er kleine braamjes ontstaan . En op deze manier weer vast komt en lijmen erbij . 

Mvg Gio 

Link naar reactie

Daarom moet ik altijd een beetje overgeven in mijn mond als ik neerbuigend hoor doen over Aziatische restauraties. Die mensen hebben vaak tenminste de keuze niet om het juist te doen. Maar als je dat soort raad krijgt... hoeveel beter zijn we hier dan bezig?

Om ervoor te zorgen dat je lager niet heet loopt of de kooi opnieuw meeneemt moet je ervoor zorgen dat het op de juiste plaats zit. Dat doe je niet door een paar bramen te kloppen, maar door opspannen in een freesbank en met de juiste tolerantie het gat te kotteren.  

Als er niet genoeg materiaal is kan een goed revisiebedrijf (elk GOED revisiebedrijf) het carter opwarmen om spanningen te voorkomen, het gat dichtlassen en vervolgens op de juiste maat terug uitkotteren. Laat niet eerst elders het gat toelassen of probeer niet eerst op een andere manier als je het risico wil vermijden dat ze je niet willen helpen. Er moet nog een manier zijn om te kunnen meten waar het gat moet komen. 

Het gaat echt niet om een moeilijke of ingrijpende reparatie...

 

Link naar reactie

Gio,

zoals ik het begrijp, gaat het om het lager binnenin de kerstboom met buitenmaat 40 of 42 mm. Om te weten of de lagerzitting nog bruikbaar is moet deze eerst opgemeten worden.

Een lagerpassing is H7 ; voor 40 à 42mm buitenmaat van het lager betekent dit een tolerantie +0 tot +0.028 mm .

Je kan deze tolerantie overschrijden tot MAX!! +0.060 en het lager vastkleven met groene loctite 603.

De eerste opdracht is dus meten, zowel de diameter als de ovaliteit met behulp van een subito (https://www.werktuigen.be/ads/details/40978/subito-intramess-div-maten.html)

Mocht je met een afwijking zitten van meer dan 0.06mm dan wordt dit onderdeel schroot. Dit gat oplassen is onmogelijk aangezien je dan de tanden mee opwarmt en deze hun hardheid verliezen .Die lagerzitting is trouwens ook mee gehard, wat bewerken bemoeilijkt.

Mocht je het opmeten en de eventuele herstelling niet meer zien zitten dan mag je mij de stukken altijd opsturen. Ik kan dit voor je doen, stuur dan PM

 

Link naar reactie

Ok... negeer inderdaad wat ik zei. Ik dacht dat het lager in het carter zat zo uit het hoofd. 

Die tandwielencluster is goedkoop en als je daar sporen ziet van meedraaien van de kooi ga je niet nauwkeurig meer kunnen opmeten. persoonlijk zou ik hem dan meteen vervangen.  Als het over het carter ging (specifiek Rally) was het de reparatie meer dan waard. 

 

Link naar reactie

@dmi : Het is niet de bedoeling om aziatische toestanden te gebruiken , Ik ging er van uit dat het erbij hoorden zo'n uitvoering  !

@Dimitri : Ik zal zien wat de maat is en geef ik je die door , Als er niet veel spel bij is kan ik deze gerust lijmen !!

Mvg Gio 

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...