Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk50 Xl Gekocht


Cedric Lenaers

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

interessant forum hebben jullie hier :)

 

Ik heb vorige week een Vespa PK 50 XL gekocht uit '83.

Het ding had een aantal jaar stilgestaan maar startte nog en reed dus voor een paar honderd euro kon ik die niet laten staan.

 

Ik heb er de voorbije week best veel aan gedaan:

- benzinetank leegemaakt en gekuist

- carburator gekuist en afgesteld (dank je youtube)

- luchtfilter gekuist en nagekeken op valse lucht/gaten

- nieuwe velgen - de oude waren verroest en lelijk, voor 25 euro per stuk kun je niet met vuile velgen rondrijden vind ik.

- nieuwe binnenbanden (als er dan toch velgen gewisseld worden is dat logisch)

- lak opgekuist met commandant en polish - er zijn nog krassen enzo in maar ik wil geen perfecte Vespa, het mag eruit zien al een goed onderhouden maar gebruikte scooter van 32 jaar oud.

- bodemplaat behandeld tegen roest (voor de rest viel de roest goed mee)

- nieuwe bougie en bougiekop (ontsteking is perfect, bougie wordt mooi bruin na nu 60 km testritjes)

- alle zichtbare verrroeste boutjes, schroefjes en moetjes vervangen

 

Voor het "nog te doen" heb ik wat hulp nodig. Ik ben best handig en heb vroeger nog brommers en scooters gehad maar ben geen specialist.
Met een exploded view en goed nadenken kan ik veel oplossen, maar toch..

 

- Kilometerteller werkt niet - ik heb de kabel vervangen en zie dat als ik de kabel laat draaien de wijzer draait, dus het probleem zit in de module in het wiel, die is 'uitgesleten' lijkt me. Kan dit? Is dat duur/moeilijk zelf te vervangen?

 

- Achterste pinkers werken niet. De voorste wel alletwee. Ze pinken een keer sterk, een keer zwak en dan niet en dan weer hetzelfde. Ik meet ook niets op de verbindingen achteraan, de lampjes zijn OK (getest). Ligt dat aan dat groen doosje waar de pinkerkabels uit vertrekken (een relay denk ik) of kan ik nog iets anders testen?

 

- Choke kabel werkt niet - voelt als verroeste kabel dus wordt vervangen - is dit eenvoudig te doen?

 

Ik ga in elk geval de zoek functie hier een beetje spammen om wat antwoorden te vinden en wat kennis op te doen.

 

Bedankt!

Link naar reactie

Bij de kilometerteller is vaak het wormwiel kapot , makkelijk te vervangen en je teller zal het dan weer doen ...

Choke kabel zal verroest zijn , vaak met wd 40 krijg je hem wel los , maar vervangen is ook niet moeilijk , is een compleet kabeltje en is er redelijk gemakkelijk in te zetten.

Knipperlichten achter zal vaak een massaprobleem zijn, maak het metaal van de moer en boutjes corrosie vrij en ze doen het vaak weer...

Succes 

Link naar reactie

Bij de kilometerteller is vaak het wormwiel kapot , makkelijk te vervangen en je teller zal het dan weer doen ...

Choke kabel zal verroest zijn , vaak met wd 40 krijg je hem wel los , maar vervangen is ook niet moeilijk , is een compleet kabeltje en is er redelijk gemakkelijk in te zetten.

Knipperlichten achter zal vaak een massaprobleem zijn, maak het metaal van de moer en boutjes corrosie vrij en ze doen het vaak weer...

Succes 

 

Welkom!

 

Klopt helemaal wat JJE zegt:

 

Wat ik er nog aan kan toevoegen is dat het zwarte wormwiel engelse draad heeft. En wees voorzichtig met het in elkaar zetten ervan want het plastic is erg teer. 

Als je besluit je chokekabel te wisselen. de schroef waar de kabel in verdwijnt is 'spring loaded'. Met het terugzetten let erop dat je de draad er recht in zit.

 

Wat je nog kunt doen (zou ik doen) is je olie even wisselen. Uit de kleur kun je veel over de status van het blok halen. Kijk ook eens onder het blok, veel pk'tjes lekken t.h.v. het schakelmechanisme. dit is een dure reparatie. 

Link naar reactie

Daan, jje, bedankt voor de input!

 

Ik heb gisteren beslist dat ik ineens al de kabels ga vervangen - gas, choke, remmen, versnelling. dan ben ik 100% zeker dat het soepel werkt. Voor de kost moet ik het niet laten heb ik gemerkt.

 

Olie heb ik gewisseld (was ik vergeten te zeggen in de post) Die was smerig maar rook gelukkig niet naar benzine, dus ik vermoed dat de dichtingen nog OK zijn. Olielekken zie ik onderaan ook niet - het blok was smerig en aangekoekt maar is nu al een paar dagen perfect proper en ook na een ritje van 30 km geen olie te zien.

 

Ik vermoed wel dat ik nog ergens vaste lucht trek want als ik na het rijden naar neutraal ga of ontkoppel gaat het ding snel in toeren in plaats van naar ralenti. Klinkt als valse lucht - nu alleen nog vinden waar dat zit. De scooter rijdt sinds ik de carburator gekuist heb beter met een heel klein beetje choke. Ik vermoed dat de carburator niet perfect op de cylinder aansluit - die krijg ik er de laatste 2 mm niet in - maar zo zat die er ook op (ik neem van alles foto's voor ik het losmaak) 

Link naar reactie

bekende plaatsen voor valse lucht: spruitstuk aansluiting tussen spruitstuk en carbu, uitlaat aan uitlaatpoort, oliekeerring vliegwielkant

bij scooters die lang hebben stilgestaan is het jammer genoeg vaak het laatste.

 

Als uw achterste pinkers niet werken is het normaal dat die vooraan wat raar doen

Link naar reactie

bekende plaatsen voor valse lucht: spruitstuk aansluiting tussen spruitstuk en carbu, uitlaat aan uitlaatpoort, oliekeerring vliegwielkant

bij scooters die lang hebben stilgestaan is het jammer genoeg vaak het laatste.

 

Als uw achterste pinkers niet werken is het normaal dat die vooraan wat raar doen

Geert, bedankt. Dat zijn inderdaad de dingen die ik stap voor stap ga onderzoeken.

Link naar reactie

Heb je niet per ongeluk aan de stelschroeven gedraaid met het schoonmaken van de carburateur?

Daan, ik heb opgeschreven hoeveel slagen ze origineel gedraaid stonden voor ik hem helemaal gedemonteerd en gekuist heb, ze zitten er identiek hetzelfde in als voordien. Maar ze verdraaien heeft weinig invloed voor 't moment, dus ik vermoed dat er veel valse lucht gezogen wordt. Stap voor stap uitzoeken.

 

Ik wou een nieuwe leuke hobby en ik heb er eentje gevonden. Ik zit meer in mijn garage dan in mijn zetel de laatste weken. Ideaal.

Als ik binnenkort ook toertjes kan doen op een goeddraaiende vespa ben ik helemaal content.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...