Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Meten = Weten


Nelis

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Hierbij een vraag. Ik heb de volgende set up:

pk 50 xl 1986 handgeschakeld

75 dr cilinder

simonenini left side

kleiner tandwiel

16;16 carb met een stationair sproeier 50. Lucht toevoer op de 1.5 slag. Nog wel belangrijk om te zeggen is dat ik de choke veer uit mijn 16/10 heb overgezet naar de 16/16. deze lijkt te strak te zijn.

 

Het volgende probleem.Bij het optrekken en het gas dicht doen gaat er iets fout. Bij het optrekken hoor je een zuigend verkeerd geluid. Bij het testen blijkt dat waar hij de naald omhoog trekt hij valse lucht trekt. Dit is getest door er wat water op te spuiten en te kijken waar het verdween. Nou daar dus.

Nu is het ook zo dat als je gas vol opentrekt hij niet oppakt, als je dan ook naar de naald kijkt zie je dat deze best wel beweegt. Misschien normaal maar zo moeilijk af te sluiten. Misschien een probleem met mijn nieuwe carb?

Hij is op de test bank geweest. Hieruit blijkt dat hij die valse lucht trekt bij het opendraaien van het gas. Het lijkt erop dat als hij volgas pakt het wel goed doet. Ook als de choke iets open wordt gezet doet hij het beter in het gebied voor vol gas. Bij helemaal volgas draait hij wel goed het mengsel is dan volgens de computer en testbank bijna ideaal.

Als hij stationair draait geeft de computer ook aan dat hij geen lucht krijgt. De stel schroef helemaal open gedaan maar dat maakt ook geen verschil. Hij draait dan bijna zonder smering en dus koeling.

 

Alle bevindingen zijn dus aan de hand van een testbank. Wie weet raad? De man met wie ik hem getest hebt adviseert zo wie zo om een andere carb te nemen. Namelijk geen shb maar een phbg. Iemand hier ervaring mee wijsheden in. Zou de oplossing hierin kunnen liggen.

Link naar reactie

Volgens mij is je sproeier sowieso te klein. Standaard 16.10 met een 50cc draait al op 53. met een grotere carb., 75cc en een race uitlaat (wilde gok) zou ik met sproeier 58 beginnen en dan oplopend testen. het rare geluid, zit je filter erop, zit er een vilten pakking in, is je inlaatspruitstuk huls nog intact? kan veel oorzaken hebben. En als dit niet werkt, heb je al wel eens nagedacht je carburateur ultrasoon te reinigen?

Link naar reactie

Meten = weten...nog is meten is tijd verscheten...

Jaja,wijsheden van ouwe venten op de boerebuiten

Dit geheel terzijde natuurlijk.

Link naar reactie

Meten = weten...nog is meten is tijd verscheten...

Jaja,wijsheden van ouwe venten op de boerebuiten

Dit geheel terzijde natuurlijk.

:lol:

 Ja zo zijn er vast nog een hoop mooiere.

 

 

Volgens mij is je sproeier sowieso te klein. Standaard 16.10 met een 50cc draait al op 53. met een grotere carb., 75cc en een race uitlaat (wilde gok) zou ik met sproeier 58 beginnen en dan oplopend testen. het rare geluid, zit je filter erop, zit er een vilten pakking in, is je inlaatspruitstuk huls nog intact? kan veel oorzaken hebben. En als dit niet werkt, heb je al wel eens nagedacht je carburateur ultrasoon te reinigen?

Bedankt voor de reactie.

De standaard stationair sproeier is een 42 nu dus al vervangen voor een 50. De carb is splinternieuw. De originele filter zit erop en het vilten ringetje is ook nieuw. Huls is intact en het inlaatspruitstuk is ook nieuw.

Link naar reactie

Rij met dezelfde samenstelling, 75 cc met een 16.16 carb. Uitlaat Sito plus. Mijn hoofdsproeier is 70. Als die onderin niet goed trekt en wel op vol toeren lijkt op een te kleine hoofdsproeier te duiden. Vooral als het bij choke uitrekken wel goed gaat. Dan krijgt ie wat te weinig benzine. Allicht even hier naar kijken.

Link naar reactie

Hallo Nero, dat begrijp ik. Het was makkelijker als ik hier de beelden van de run kon laten zien. Het kwam er op neer dat hij onderin niet smeert en bovenin bijna perfect. Hierdoor heb ik al een vast/warmloper gehad. Ik draaide lekker en toen het gas vol dicht en knal...gedaan. Kapotte zuigerveren stukje uit de zuiger en een krauw in de cilinder. Dat wil ik dus gaan voorkomen.

Nu geeft hij op het run programma aan dat hij onderin niets dus geen koeling vandaar waarschijnlijk het vast/warm lopen.Vol gas is smering en na volle toeren is hij warm. Gas dan dicht is geen smering maar wel warmte= kapot Ik los het nu op door de koppeling in te knijpen en een paar keer gas te geven. Weet ik zeker dat hij inspuit en smeert. Maar dat kan nooit de bedoeling zijn om zo te blijven rijden.

Kan je hier wat meer mee?

Ik lees op het gsf combi's met een grotere hoofdsproeier maar dat gaat mij onderin niet helpen denk ik.

Link naar reactie

Is die nieuwe carbu een spaco of dellorto?  Bij spaco zou men de luchtstelschroef dubbel zoveel moeten uit draaien (fijnere schroefdraad? ).

 

Ik zou beide sproeiers vergroten, als hij dan begint te sputteren op een bepaald toerental kan je de sproeieropening geleidelijk aan verkleinen.  

 

Controleer ook de kleur van je bougie, waarschijnlijk zal die nogal witjes zijn.

 

Als je bij volgas de choke trekt (minder lucht) en hij rijdt dan plots beter is dit een aanwijzing dat de hoofdsproeier te klein is.

 

En vergeet niet dat je een nieuwe (fonten) cilinder steeds moet roderen, zachtjes aan dus de eerste 1000km!

 

Bij rodage kan men best iets rijker rijden en eventueel de timing van de ontsteking iets later zetten tegen oververhitting.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bedankt Nero. Het is een Dell orto. Het klinkt logisch bij het vol open trekken aarzelt hij. Dit zou te verklaren kunne. Zijn door het te kort aan benzine. Dus dat er te weinig ingespoten wordt.

Ik heb nog even gebruik gemaakt van het Vlaams woordenboek. Kende het woord rodage niet. Ik heb gevraagd aan de verkoper van de cilinder of dit nodig was. Deze gaf aan niet. Iets meer smeren maar als hij warm is gewoon gaan. Dat heb ik de eerste keer dus ook gedaan na een tijdje. Wat versta jij onder goede rodage? Weinig toeren. Variërend optrekken.

Van deweek ga ik een sproeier set bestellen en er eens mee pielen. Ik houd u op de hoogte.

Link naar reactie

 Wat versta jij onder goede rodage? .

 

Niks forceren, eerst goed warm rijden en variërend rijden zonder te lang volgas te rijden.

 

Een alu-cilinder met nicasil coating hoeft geen rodage, een cilinder in ijzer best wel.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Beste,

ik neem aan dat we hier praten over een Dell'Orto SHB 16/16?

Het is overduidelijk dat de hoofdsproeier te klein is. Voor de set-up van een 75 DR zou ik voor de hoofdsproeier alvast beginnen met een 72, maar ook een 74 proberen.

Stationaire sproeier en startersproeier zou ik ongewijzigd laten, daar de motor stationair goed draait.

PS: Wat uw uitleg betreft over die naald, daar begrijp ik niets van (in het geval van een SHB carb natuurlijk).

Bij mijn weten heeft de SHB een gasschuif maar een naald?

Link naar reactie

Het is inderdaad een dellorto 16/16f shb.De gasschuif klopt maar deze wordt bediend door een stangetje. Had ik geen naald moeten noemen. Das niet handig. Maar bij dit stangetje trekt hij dus iets valse lucht. Ik denk dat dit gebeurt op alle.

Bedankt voor de tips de sproeiers zijn onderweg. Ik had gekeken op het overzicht van gsf en zag daar vaak de combinatie met een 76, 78 en zelfs 80 sproeier. De stationair werd dan vaak van een 42 naar 45 gebracht en soms ook een 48. Ook zet ik er meteen een malossi e3a op. Ik ga eens testen en sleutelen.

Link naar reactie

Een 80 sproeier lijkt me wat fors. Maar laat ons weten wat het uiteindelijk geworden is! Geen enkele set-up hoeft

dezelfde te zijn.

Ikzelf heb een 75 DR in combinatie met een SHB 16/15 met hoofdsproeier 74 en stationair 42 en het 16 Pinasco tandwiel. Ik ben daarmee niet ontevreden.

Link naar reactie

Ik ben al bezig geweest. Eerst een 78 gestoken. Dat was hem niet liep veel te rijk. Nu zo een 68 steken. Kijken hoe dat gaat. Ik denk dat ik ga uitkomen zo net als bij u net in de 70. Zo blijven we bezig. De monteur waar ik contact mee heb gehad is nog steeds van mening dat deze carb zo wie zo Italiaanse rommel is ( ik moet er altijd maar om lachen omdat het zelf een italiaan is) hij adviseert een dellorto phva 17.5 minarelli. Met als reden dat deze beter af te regelen zijn en dat zij beter doseren en zo een mooiere kracht curve hebben.

Ik zelf heb zoiets van het gewoon te willen doen met deze carb. Maar goed we gaan het zien. Weet of kent iemand iemand die ooit een andere carb erop heeft geplaatst.

Op test bank heeft de scooter al een piek gehad van 4 pk. Wat inhoud dat hij 75 op de bank ging. Op de weg met mij erop (hollandse boer) haalt hij dat echt niet net boven in de 60 als het mee zit. Maar het is mij niet te doen om snelheid. Ik wil gewoon een motortje wat goed loopt.

Link naar reactie

Ik zelf ben nog niet zo lang bezig met de PK motor, en heb het bij de SHB 16/15 carburator gehouden. Maar ik vind het altijd interessant om andere mogelijkheden uit te proberen, wat buiten de lijntjes te kleuren zeg maar en zodoende meer kennis op te doen, zoals bijvoorbeeld plaatsing van een andere type carburator.

4 pk is volgens mij heel wat voor een 75 DR, welke overbrenging heb je in de motor?

Link naar reactie

welke overbrenging ik mee rijd durf ik niet te zeggen. Dat zou ik eens moeten tellen als hij open ligt. Ik vind wel dat hij met het andere kleine tandwiel slecht op gang komt in zijn 4 zeker met tegen wind waarschijnlijk ook aan . Ik lees ook hier en daar dat het tandwiel pas zin heeft vanaf 80 cc en groter. Mogelijk dat ik het andere tandwiel weer terug plaats. Wat betreft de crab gaan we kijken of we de huls weg kunnen halen en de buis kunnen inkorten. directer schijnt beter te zijn.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Zo iet wat geëxperimenteer verder. Nu met een k en n luchtfilter, 75 hoofdsproeier en een 45 choke. Loopt prima zo. Heb het gevoel dat ik op alle gebieden nu wel goed zit. Pakt onderin goed op stottert niet boven in en bij terug schakelen pakt hij hierna ook meteen goed op zonder dipje. Ik ga nog wel ombouwen naar een andere carburateur. Gewoon om te kijken of het kan en hoed dat rijdt. Kost mij alleen wat arbeid. De carb gaan we bevestigen met een slang (stukje) rechtstreeks op de aanzuigbuis. Zodoende ook geen vilten schijfje meer nodig. Geen idee of het DE verbetering wordt maar ik zal er hier over posten.

Link naar reactie

Goed aangenomen. idd de stationair sproeier. We willen er een dell Otto phva 17.5 minarelli met hand choke opzetten. Volgens hem is dat een prima carb die ontzettend eenvoudig af te stellen is. We gaan hem monteren met een verloop slang rechtstreeks op de aanzuig buis. Zodoende ook geen vilten ring meer nodig. hij schijnt dus een stuk beter en makkelijker af te stellen te zijn ook schijnt hij veel beter op de gas hendel te reageren. of het allemaal gaat passen en of waar is, gaan we achter komen. ik ben benieuwd. het zal waarschijnlijk in de komende drie weken plaats gaan vinden, das de planning.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

We zijn weer wat verder gekomen. De carb zit er op. Daarna hebben we van een curver bakje een nieuwe lucht box gemaakt. En ja een curver box. Het werkt ook nog. 1 Dezer dagen gaat hij weer de bank op. Ik hoop dan een filmpje te kunnen maken van de run. Tot nu toe is al echt te merken dat hij minder dip heeft. Hij reageert beter op de gashendel en pakt snel op en trekt lekker door. Ik vind het wel fijner. We moeten hem nog wel wat beter afstellen. Hij staat nog een beetje te rijk in het midden en boven gebied. Maar dat moet ook wel lukken. Ok wil ik nog een nieuwe aanzuigbuis maken. De carb is 17.5 en of ik maak er zelf 1 of ik ga kijken wat ik met een 19mm kan bereiken. Nu zitten ze tegen over elkaar verbonden met een slang maar ik zou eigenlijk willen dat hij in de buis zou vallen.

Heb ik foto's en filmpjes dan zal ik ze posten.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...