Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 50R 75Dr


daanaan

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

 

Zoals in een eerder topic al duidelijk werd had ik de laatste tijd last van een koppeling die niet meer goed werkte. Heb het motorblok los gehaald en de koppeling er uit gehaald. Gister een 75DR racing cilinder aangeschaft samen met een 4 plaats koppeling van Newfren.

 

En nu heb ik de volgende drie vragen.

 

1: Heb op het moment even niet het budget om ook de 16.16 carb aan te schaffen en nu vroeg ik me af of het mogelijk is om tijdelijk rond te rijden met de 75DR zonder de 16.16 carb maar me orginele carb. 

 

2: Wat moet ik er allemaal voor doen om de 4 plaats koppeling te plaatsen. Is dat gewoon die er inzetten ipv de 3 plaats die ik nu heb en dat hij dan vanzelf een extra schakel heeft. Of heb ik het allemaal weer volledig verkeerd begrepen en vereist dat heel veel ingewikkeld werk en/of extra onderdelen?

 

3: Zijn er nog andere aanpassingen die ik moet doen voordat ik met deze setup kan rondrijden. Wil ook nog een andere uitlaat maar ook daar op het moment even het budget niet voor vandaar.

 

Al vast bedankt voor eventuele antwoorden!

 

Groetjes

Daan

 

Link naar reactie

1. dat kan, moet je wel de goeie (grotere) sproeier nemen, en je carb is dan de bottleneck voor je power, dus je zult iets aan power missen.

2. Heb je alleen de kurkplaten, of ook de tussenplaten? De tussenplaten bij een 4plaats zijn dunner, mixen van 3 en 4 plaats platen wil niet.

3. Je zou een inpinasco primair tandwieltje kunnen overwegen als je de 16.16 koopt. Je heb bij die carb ook een bijpassend spruitstuk nodig.

 

Als geen budget, dan niet te veel willen :)

Link naar reactie

En wat voor sproeiers zou je me dan aanraden?

 

deze koppeling is het.

http://www.sip-scootershop.com/en/products/clutch+newfren+sport+for+vespa+_93490000

 

Gaat me op het moment niet zo heel erg veel om het extra vermogen. Maar wil de vespa gewoon weer even in elkaar zetten en er voor zorgen dat hij het doet. En dan later weer zo aanpassen dat ik het extra vermogen volledig uit de 75DR kan halen.

Link naar reactie

Je kunt dan beter nog een paar druppels olie in het bougiegat laten lopen; het gaat vooral om de eerste paar slagen: dat er net wel benzine maar nog niet genoeg olie is, waardoor je direct een warmloper kunt krijgen.

Link naar reactie

Oke dat zal ik ook doen. Momenteel ben ik bezig met de koppeling en die zorgt voor wat frustraties. Heb hem er twee keer ingezet. als ik dan helemaal klaar ben en m probeer in te drukken dmv. het hendeltje lijkt hij wel muur vast te zitten. Het ligt niet aan het hendeltje want die beweegt afzonderlijk prima.

http://www.sip-scootershop.com/en/products/clutch+newfren+sport+for+vespa+_93490000 er staat bij reinforced kan dat r iets mee te maken hebben?

Link naar reactie

Yep.

 

Je kunt het hendeltje sowieso (bijna) niet met de hand indrukken (ook bij de oude niet): als je hem aangekoppeld hebt, en het werkt met de hendel (hefboom) ook niet, dat zit er iets mis.

Link naar reactie

Nou gelukkig het hendeltje werkt gelukkig wel met kabel naar het handvat. De vorige veer was denk ik erg lam want die kon ik gewoon met de hand heel makkelijk indrukken. Scooter zit nu bijna weer helemaal in elkaar.

ngWQYe.jpg

Alleen de twee kabels voor de versnellingen lijken wel een heel erg groot stuk te lang. Heeft dit een reden of moet ik deze handmatig inkorten.

 

En dat afstellen is dat erg lastig of kan ik gewoon dit filmpje volgen 

 

Ik heb geen gereedschap voor het afstellen.

Link naar reactie

Nou kabels heb ik ingekort en geplaatst. Na ze en keer verkeerd om te hebben geplaatst :P zitten ze nu op de juiste manier. De vespa kan nu in z'n vrij,1,2,3 maar niet in z'n 4. Hij zou nu toch 4 versnellingen moeten hebben of heb ik dit verkeerd begrepen.

Verder is er bij het terug gieten van de GearOil een beetje naast gegaan. Kan ik nu wel veilig naar de stad rijden om nieuwe te halen of kan dit niet?

Link naar reactie

Afhankelijk van waar het lek is kan het zijn dat er een dichting stuk is, de vlotterkamer gebarsten of de compressieplaat in het carter gehavend is (spitback).

 

Maar kijk eerst toch even na of alle vijzen en moertjes mooi aangespannen zijn en de alle sproeiers op hun plaats steken :).

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bedank voor jullie snelle reacties :D

Zo ziet de vlotternaald er nu uit. Is het lekken waarschijnlijk ook de reden voor het niet starten of heeft dit niks met elkaar te maken?

CzsWby.jpg

Hij heeft opzich nog wel een spits puntje dus denk eigenlijk niet dat het probleem hier ligt.

Sproeier is maat 72 btw. en de choke is maat 50 en dat ding aan de zijkant is 38.

 

Ook iemand een idee over hoe het komt dat ik maar tot z'n drie kan schakelen? 

 

Wat bedoel je trouwens met dichting precies en compressieplaat in het carter wat is dat?

Link naar reactie

Als je de kabels wat bijstelt zodat de eerste wat verder van het 0-punt komt, zal die 4de wel lukken, tenzij er zo een eindstukje ergens tegen het versnellingsapparaat aan zit als je naar 4de wilt schakelen.  

 

Zo ongeveer ziet een beschadigde compressieplaat er uit:

2d0am9f.jpg

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Als je carb lekt, zou ik dat eerst fixen.

Je vlotternaald ziet er niet heel jofel uit, en het is de zwarte, die door benzine aangetast wordt (de nieuwe rode niet).

Het gaat niet om het puntje, maar om dat het een nette kegelvorm is, de jouwe lijkt een randje te hebben.

Als je zulke basic vragen stelt, wat helemaal niet erg is, zou ik niet snel inschatten dat jij zelf nu al concludies moet gaan trekken over de staat van een onderdeel ;)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...