Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cadmeren (Cadmium Plating)


dmi

Aanbevolen berichten

Wie al eens een oude (jaren 50, begin jaren 60) Vespa heeft gedemonteerd heeft waarschijnlijk mogen ondervinden dat verroeste boutjes en moeren in 90% van de gevallen loskomen zonder af te breken. Dat heeft maar 1 reden: ze zijn destijds gecadmeerd. Die laag heeft veel betere smerende eigenschappen dan een zinklaag waardoor ze veel minder snel vast zitten. 

 

Hoewel de kans 0% is dat mijn Faro Basso nog eens 60 jaar gebruikt gaat worden na restauratie, zou het toch fijn zijn de originele afwerkingslaag te gebruiken. Eén probleem: Cadmeren is bij wet verboden in de EU. Enkel in de luchtvaart en voor militaire toepassingen wordt het nog toegestaan.

 

Ik heb al het klein ijzerwerk van mijn Faro Basso ondertussen klaar om te laten verzinken. Maar voor ik het binnen doe, toch nog even de vraag... Heeft iemand hier connecties voor het cadmeren van wat ijzerwaren?

 

Een andere optie is verzenden naar landen die het minder nauw nemen met milieu. Maar voor dat kleine beetje toegevoegde waarde van cadmium ipv zink is het misschien een groot risico op verlies. Mijn meest waardevolle boutjes zijn de 4 originele M2x3mm bolkop boutjes om de tellerrand vast te zetten. 

Link naar reactie

dmi,

 

Stop maar met zoeken want ik was je al voor.Stuurde destijds de vraag ook al naar diverse univ's in binnen en buitenland om schema's op te vragen van installaties om het zelf te doen. Helaas...

Diegene die 't dan wel willen doen (midden oosten) zijn niet gedient met enkele bouten maar hebben 't over series van enkele duizenden...

 

Groeten.

Luc

Link naar reactie

Voor het cadmeren zijn we een piste aan het bekijken. krijgt nog een staartje :-)

 

Bijkomende vraag om in te pikken op Geertvespa die over het fosfateren begon in een ander topic:

 

Ik merk dat de foto's van de VM1T in de technica boeken vaak niet kloppen. Er zitten veel gerestaureerde vespa's tussen en de ene is al met meer oog voor detail gedaan dan de andere. Over de algemene materialen en oppervlaktebehandelingen bestaat soms wat onduidelijkheid. Dat laatste ben ik nu aan het uitvissen. Heeft iemand een idee wat de originele behandeling was (verf, fosfateren, cadmeren, chrome, ...) voor deze stukken op een VM1t van 1953? of iets wat in de buurt komt van bouwjaar, als je zeker bent dat het origineel is. Aan de groene onderdelen twijfel ik niet omdat er nog sporen van te zien waren:

 

Chrome (volgens technica):

Zadelveren

Koplamprand

Stuur

Rempedaal

Vespa badge

Zadelbeugel

 

Gepolijst tot spiegelglans (volgens technica):

rem- en koppelingshendel

Gashendel

Koplamp kam

 

Wat met deze alu delen... Ongepolijst aluminium, toch gepolijst maar over het hoofd gezien door technica, geschilderd, of mee gecadmeerd:

Choke hendel 

schokbreker bevestigingsogen voor/achter

achterlicht behuizing ?

vliegwielkap
koelkap over cilinder
kickstarter
Vespa logo op beenschild
haakje bagagevakje
 
Gefosfateerd volgens technica:
achterveer
Beugel en bouten schokbreker ophanging
schokbreker achter (welk deel? stofkap, of ook de behuizing? en wat met het alu)
 
Wat met deze zwarte delen? Verf, toch gefosfateerd, iets anders? 

Claxon cover

Zadelframe

uitlaat
arm koppelingshefboom
beugel versnellingskabels (en wat met de boutjes ervan?)
 
Verzinkt (ze bedoelen gecadmeerd) volgens Technica:
Staander (met veren en beugels)
Ijzerwaren voorwielophanging
bus en rondel kickstarter
moeren velgen en naaf (klopt dit? mijn naafmoeren zijn messing. Er was geen spoor van iets anders te bekennen)
alle andere ijzerwaren
 
Verder nog wat random onduidelijkheden: 

Helmhaakje (verzinkt of ook zwart met zadelframe)?

Choke hendel (verzinkt of ook zwart met zadelframe)?

Wielnaaf (voor & achter... meestal gespoten op foto's, maar ik vond geen restanten van verf of primer)?

Link naar reactie

dmi,

 

er zijn bij ons in de club enkele mensen nogal fanatief mee bezig met best wel wat connecties bij grote collectioneurs in Italië.

Ik zal hen dit lijstje eens voorleggen

Link naar reactie

dmi,

 

Waarom stel je de vraag niet aan de specialisten in Pontedera ? Zij hebben de kennis, de documenten, de biblioteek, de relaties,... en niet wij.

Ik deed net als jij hetzelfde voor mijn VNB ('t is eigenlijk grappig, want jij doet eigenlijk een remake van mijn 4jaar durende zoektocht naar die waarheid... ).

Vooraf had ik ook de intentie om alles te her-cadmiëren, maar ben daar toch maar van af gezien. Bij nader inzicht is een origineel oud gebruikt onderdeel veel beter, en sluit het ook veel dichter aan bij die waarheid.

 

Ik deel enkel mijn ervaring, maar uiteindelijk moet jij beslissen... ..

Veel succes !

 

Groeten.

Luc

Link naar reactie

Thanks Geert & Luc!

 

Luc (kan je even je mailbox eens vrijmaken of je mailadres sturen? Wou je nog iets vragen via PB, maar lukt niet. 

Je hebt gelijk, Al probeer ik zo veel mogelijk onderdelen te gebruiken die op exact deze scooter zaten. Niet omdat dat beter is. Gewoon omdat het kan. Ik heb dus veel van mijn origineel ijzerwerk opgelast, voorzien van nieuwe schroefdraad, terug op maat gefreesd/gedraaid etc. Het is verbazend (als je zag hoe hij was) hoe weinig nieuwe onderdelen er nodig zullen zijn. Van de billen en vloerplaat schoot natuurlijk niets over. Maar daarnaast is bijna alles van de niet-slijtage onderdelen nog perfect bruikbaar. 

 

Ik wil de vraag ook wel stellen aan mensen die het beter zouden moeten weten. Maar ik heb de juiste connecties niet, vandaar dat ik naar hier kom. Moest je me gegevens kunnen bezorgen, Graag!

 

Maar, dat heb ik je ook al eens gezegd, pas ik wel op met de bronnen waarvan de info komt. Als iemand het zou moeten weten is het bijvoorbeeld vespa italië wel. Maar mijn ervaring met hun certificates di origine bijvoorbeeld is dat ze kloppen voor geen meter (ze stroken in elk geval niet met de gegevens van het ACI). Dat is voor hen platte commerce geworden. Ik verdenk ze ervan gewoon hun info op internet te zoeken ipv in de archieven. :-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...