jje Geplaatst: 8 augustus 2014 Delen Geplaatst: 8 augustus 2014 Ik ben in het bezit gekomen van een GL-B uit 1961 , de accu zat er , wellicht defect, los bij . Maar welke functie heeft deze 6 volt accu bij deze scooter ? Laat hij alleen het achterlicht en/of remlicht branden ? En stel dat ik hem niet aansluit , loopt de vespa dan gewoon , of beter van niet zonder accu de motor te starten na 20 jaar stil te hebben gestaan ? Alvast dank voor de reply Link naar reactie
inspiron1 Geplaatst: 9 augustus 2014 Delen Geplaatst: 9 augustus 2014 Bij mijn ss uit 64 werkt de batterij op de lichten en de toeter wanneer hij niet draait. Om de motor te kunnen starten gaat er stroom van de batterij naar mijn ontsteking, Geen batterijstroom, geen vesparit. Heel vervelend. Vandaaar dat niet alleen vespa in de jaren 60 overschakelde naar het systeem zonder die batterij, net zoals ik omschakelde naar 12 v (electronisch). Geen idee of dit bij de gl ook zo is, daarvoor ken ik te weinig van vespa. Link naar reactie
Zoef Geplaatst: 9 augustus 2014 Delen Geplaatst: 9 augustus 2014 Voor een gl heb je geen batterij nodig om te starten. Is enkel voor standlicht, claxon en remlicht. Je kan dus gerust starten als je voor de rest alles gecontroleerd hebt(olie, carbu zuiver maken, tank controleren op roest...) Link naar reactie
jje Geplaatst: 9 augustus 2014 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2014 Dank voor de reacties... @zoef , we zullen het morgen zien of we hem na 20 jaar stil te hebben gestaan weer gestart krijgen... Vanmiddag tank eruit gehaald , morgen reinigen , nieuwe benzinekraan erop en slang vervangen . Vandaag de carburateur gereviseerd , morgen weer plaatsen en hope dat er weer leven in komt ... Link naar reactie
Zoef Geplaatst: 10 augustus 2014 Delen Geplaatst: 10 augustus 2014 Is het gelukt om er leven in te krijgen :-)? Link naar reactie
jje Geplaatst: 11 augustus 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2014 @Zoef , jawel en dat na 20 jaar . Echter toen ik het grote licht aandeed viel hij uit . Zou het zo kunnen zijn dat als de accu kapot is en toch aangesloten staat , hij "teveel" aan voltage /amperage pakt en dus uitvalt ? Want dat gebeurde dus ... ?? Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 11 augustus 2014 Delen Geplaatst: 11 augustus 2014 dat stilvallen heeft niks met de accu te maken. Waarschijnlijk ergens een kortsluiting op het moment dat je je groot licht aansteekt Link naar reactie
dmi Geplaatst: 12 augustus 2014 Delen Geplaatst: 12 augustus 2014 ik heb grappig genoeg vanavond hetzelfde probleem ontdekt bij een Px 200. Welliswaar een compleet ander principe van ontsteking. Maar goed. Al enkele dagen was ik aan het knoeien met de ontsteking. Eerst viel het vermogen weg op hoge toeren. Al de rest deed hij prima. Cdi vervangen, toen reed hij perfect op hoge toeren maar viel hij stil onder de 2000 tpm. Lang aan het proberen geweest hem af te stellen, maar dan vanavond gemerkt dat als ik de lichten uitzet, hij wel perfect draaide en niet stilviel. Zodra ik het licht opzette (of rem, of pink) was het gedaan. Stator vervangen en draait nu weer perfect op 1300 tpm en mist geen slag. Op een rustig moment ga ik de stator wel eens doormeten. Wellicht intern een kortsluiting. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.