Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welke Functie Heeft Een Accu Bij Een Gl (B) Uit 1961


jje

Aanbevolen berichten

Ik ben in het bezit gekomen van een GL-B uit 1961 , de accu zat er , wellicht defect, los bij .

Maar welke functie heeft deze 6 volt accu bij deze scooter ?

Laat hij alleen het achterlicht en/of remlicht branden ?

En stel dat ik hem niet aansluit , loopt de vespa dan gewoon , of beter van niet zonder accu de motor te starten na 20 jaar stil te hebben gestaan ?

Alvast dank voor de reply

Link naar reactie

Bij mijn ss uit 64 werkt de batterij op de lichten en de toeter wanneer hij niet draait. Om de motor te kunnen starten gaat er stroom van de batterij naar mijn ontsteking, Geen batterijstroom, geen vesparit.

Heel vervelend. Vandaaar dat niet alleen vespa in de jaren 60 overschakelde naar het systeem zonder die batterij, net zoals ik omschakelde naar 12 v (electronisch). 

Geen idee of dit bij de gl ook zo is, daarvoor ken ik te weinig van vespa. 

Link naar reactie

Voor een gl heb je geen batterij nodig om te starten. Is enkel voor standlicht, claxon en remlicht. Je kan dus gerust starten als je voor de rest alles gecontroleerd hebt(olie, carbu zuiver maken, tank controleren op roest...)

Link naar reactie

Dank voor de reacties...

@zoef , we zullen het morgen zien of we hem na 20 jaar stil te hebben gestaan weer gestart krijgen...

Vanmiddag tank eruit gehaald , morgen reinigen , nieuwe benzinekraan erop en slang vervangen .

Vandaag de carburateur gereviseerd , morgen weer plaatsen en hope dat er weer leven in komt ...

Link naar reactie

ik heb grappig genoeg vanavond hetzelfde probleem ontdekt bij een Px 200. Welliswaar een compleet ander principe van ontsteking. Maar goed. 

 

Al enkele dagen was ik aan het knoeien met de ontsteking. Eerst viel het vermogen weg op hoge toeren. Al de rest deed hij prima. Cdi vervangen, toen reed hij perfect op hoge toeren maar viel hij stil onder de 2000 tpm. Lang aan het proberen geweest hem af te stellen, maar dan vanavond gemerkt dat als ik de lichten uitzet, hij wel perfect draaide en niet stilviel. Zodra ik het licht opzette (of rem, of pink) was het gedaan. 

 

Stator vervangen en draait nu weer perfect op 1300 tpm en mist geen slag. Op een rustig moment ga ik de stator wel eens doormeten. Wellicht intern een kortsluiting. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...