Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gs 150


geronimooo

Aanbevolen berichten

goede avond,

 

Weet er iemand welke kleuren van kabels er uit welk gat komen bij de ontsteking van een gs vs5?

Er komen 5 draden uit de stator, maar dewelke gaan in het grote gat? En dewelke in het kleine?

 

Ik heb nl de motor niet zelf uit elkaar gehaald.

 

Een foto is ook altijd welkom natuurlijk van hoe of wat.

 

Bedankt alvast

Link naar reactie

Ben je hier wat mee? Ouder Douglas Rod Model mét GS blok.

 

Bron: http://flyingsquirrel.nl/technical/going-electronic-on-a-1954-vespa/

 

3929.jpg

Link naar reactie

Bij mij gaan die allemaal door het achterste gat (6 draden), maar je kan eventueel de bedrading naar de junctionbox door het bovenste gat laten gaan.

 

Op alle carters die ik in handen heb gehad stak er maar 1 "teutje" waar de kabels door gaan in het carter, mogelijk had men de keuze qua uitgang of kwam bij andere wideframes (bvb de vs1) de bedrading bovenaan het carter eruit en heeft men dit gat behouden in de gietvorm en een 2de bijgemaakt voor de latere GS-modellen.

 

Wil je beide gaten gebruiken dan  wordt het rood en zwart door het achterste gat en rood doorverbinden naar de junctionbox. Geel en de 2 andere zwarte draden + wit (massa) gaan dan door het bovenste gat.

 

http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VS5.pdf

 

Tip: steek direct een vespatronic, dan ben je van die batterij misérie verlost.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@ frederik9111 deze had ik ook al gevonden. Maar deze deed de ombouw naar electronische ontsteking.

Nero, bedankt. Maar voorlopig houden we het bij platines. Ik heb maar 5 draden die uit de stator komen. Ik bekijk vanavond de kleuren eens.

Link naar reactie

Ik heb daarstraks de draden bekeken, 

 

Volgens het scooterhelp schema komen de kleuren niet overeen, maar de positie komt wel overeen.

Ik heb 2 zwarte, uit de laadspoel,

2 witte waarvan 1 massa, de andere is het verlengde van de 2 andere spoelen.

1 zwarte die van de platine naar de bobine moet.

 

waar komt de 6 e draad dan vandaan Nero?

 

Bedankt alvast

Link naar reactie

Idd, sorry, had een verbastering tussen een vis-platinéésontsteking en een vespatronic in gedachten. Bij de laatste komt de rode draad rechtstreeks van de ontstekingspoel en niet over de batterij.

 

Denk ook dat het niet praktisch werken is als je een deel van de draden langs het bovenste gat laat gaan. De luchtfilter komt vrij kort boven dat bovenste gat.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik moet mezelf weer tegenspreken... :)

 

Heb in mijn "archief" nog het volgende gevonden:

 

 

335gobm.jpg

 

De draden die naar de hoogspanningsbobijn lopen kwamen door het achterste gat (rood komt van de junctionbox via het bovenste gat door het achterste gat tot op de hoogspanningsbobijn.  Op die manier kan je beide draden mooi isoleren. De rest gaat allemaal door het bovenste gat.  Let wel, je hebt maar één plaats waar de kabels nipt passeren zonder te klemmen tussen de statorplate en het carter, ongeveer op 11;00u.

 

Hier de volledig gemonteerde kabelboom:

 

4kdw0z.jpg

 

Links van de junctionbox zie je een gaatje waar er een haakje hoort die de kabelboom daar fixeert (bij mij was dit haakje verdwenen). Zorg dat je voldoende speling hebt op de kabelboom zodat de draden niet worden losgerukt als je in een put rijd.

 

Op de junctionbox heb je één zijde waar de bedrading gesoldeerd wordt en de andere zijde waar de fichen in passen. Zorg ervoor dat de gesoldeerde zijde van de junctionbox naar voren is gericht, anders moet je telkens wanneer je de bedrading moet lossen alles opnieuw los solderen. :)

 

Hopelijk is het wat duidelijk... :)

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bedankt nero,

Hier kan ik mee weg.

Bij mij loopt er dan vermoedelijk maar 1kabeltje door het achterste gat, daar ik enkel een draad heb aan de platine. En dus maar 5 draden.

De positie van de kabels tussen frame en stator had ik gezien. Daar is inderdaad zeer weinig plaats.

Bedankt

Link naar reactie

De 2de draad die op de foto door het achterste gat gaat komt rechtstreeks van de junctionbox via het bovenste gat (moeilijk te zien op de foto) en gaat dus niet naar de statorplaat. Dit om de wirwar van draden wat "properder" op te lossen. Die 6de draad is dus eigenlijk de 5de... :)

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...