Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px Herspuiten


Timothy

Aanbevolen berichten

Ben van plan om mijne nieuwe witte PX 125 te herspuiten, ik had dat al lichtjes achter het hoofd toen ik hem kocht maar nu ben ik zeker.

 

De kleur(en) houd ik liever geheim voorlopig, het zal een knipoog zijn naar het verleden van Piaggio en vooral één van de partners... Met het spuiten van voertuigen heb ik enige ervaring, heb o.a. al een auto herspoten en ook een landschap op een vrachtwagen geairbrushed enz... in het verleden dan toch. 

 

Waar ik minder ervaring mee heb is de Vespa! Aangezien die nieuw is zal er geen carosserie werk op zitten, enkel opschuren en spuiten. Bij een totaal restauratie project demonteer je gewoon alles, maar hier moet ik gaan nadenken wat wel en wat niet af moet!

 

Ik heb die zowat bekeken en heb een paar vragen:

  • de alu-rubber bodemlatten zitten vast met klinknagels? Wat is de beste manier om ze eraf te doen, nagels uitboren langs onder?
  • de alu lat rond de beenbeschermer zit enkel vast met de 2 klinknagels onderaan?
  • het zwarte gedeelte onder de zadel met brandstoftank enz, kan die er uit, en wat komt daar bij kijken?
  • de koppelings hendel links, hoe kan die er uit? (ik heb de kap nog nooit af genomen dus weet niet hoe het er onder uitziet!)
  • is de vespa lak van het 2 k type?

 

Voor de rest lijkt het mij te doen, het zal een mix worden van afplakken en demonteren. De binnendelen rond motor enz houd ik liever wit ivm zichtbaarheid. En zoals later hopelijk zal blijken zal die "nalatigheid" juist goed passen met het thema.

 

Als er verdere tips zijn of ervaringen wil ik die graag lezen, als ik eraan begin zal ik dat hier delen!

 

Timothy

Link naar reactie

Ben vandaag begonnen met het demonteren, alles verloopt redelijk vlot.

Ik neem zogvuldig fotos van alle onderdelen voordat ik ze demonteer en bewaar de stukken ze in doosjes met vakjes en schruif erop van waar het komt! Anders kom ik nooit meer uit.

 

De flater van de dag was toen ik het reservewiel eraf wilde doen en alle bouten los deed zonder nadenken, totdat de velg uit elkaar sprong met een knal!

Niets ernstigs, de band leeg laten lopen en de bouten er weer op!

 

http://www.flickr.com/photos/71151271@N06/10121785204/

 

 

De stuurkap heb ik eraf gekregen zonder al te veel problemen, de motor gaat er definitief niet uit. Je kan hem makkelijk afdekken er rond spuiten.

Het gedeelte onder de zadel met de benzinetank erin kan er ook makkelijk uit, enkel moeten de slang van de benzine en olie los, ik weet niet aan welke kant ik die het beste los doe, motor of tank?

 

http://www.flickr.com/photos/71151271@N06/10121840255/

Link naar reactie

De darmen maak je los aan de carburator.

Voor de vloerrails , maak je een eindkap los , verwijder je de rubber zodat alle rivetten zichtbaar zijn . Zo kan je ze losboren en de voerrails eraf halen .

Om de koppelingsbuis eraf te halen , zal je toch één en ander moeten losmaken waaronder de koppelinskabel en ik vermoed ook de elektrische bedrading van de pinkers omdat die door die buis loopt .

Om de buis eruit te halen trek je de borgpin los en de buis kan eruit . Let wel op dat de rondel en de veerrondel aan het buiseinde niet verloren gaan .
Als je de alu lat rond het beenschild verwijdert , is ze om weg  te gooien , die krijg je er nooit meer fatsoendelijk op .

Link naar reactie

Dankjewel voor de raad,

@Nero, ik had al gedacht dat zo te doen, maar wil hem er toch liever uit om een aantal zaken eronder los te kunnen doen zoals de haken die de zijpanelen vasthouden.

 

@Dimitri,

Ik had al zo een gedachte dat die alu lat vooraan moeilijk ging doen, op sipo zag ik dat er een gereedschap was om die er op te borgen.

Wil dat zeggen dat als je er een nieuwe koopt dat je die enkel met dat gereedschap er terug op kan doen? En rijden zonder? de oude modellen hadden dat toch ook niet?

De PX spuiten zonder die lat af te doen is volgens mij zoeken naar problemen!

 

Een ander probleem dat ik was vergeten te delen, zijn de elektrische knoppen doosjes aan het stuur voor lichten en pinkers, die kunnen er zo maar niet af blijkbaar. Het lijkt erop dat de draden vast gesoldeerd zitten? Of mis ik iets?

 

Timothy

Link naar reactie

de draden zijn inderdaad vastgesoldeerd op de schakelaars en dien je dus te verwijderen

 

de rand die erop zit is bij een PX te monteren zonder speciaal gereedschap. Bij een PX is deze er ook (heel voorzichtig) af te halen zodat je hem opnieuw kan gebruiken.

 

Eigenlijk is de enige goede manier om een scooter te spuiten deze volledig te demonteren, al de rest is prutswerk

 

enkele voorbeelden die moeilij te spuiten zijn bij niet uit elkaar halen:

 

fourche

achterkant spatbord

onderkant stuur

binnenzijde handschoenbakje

handschoenbakje zelf (en de rubber die errond zit)

de volledige onderkant van de scooter

Link naar reactie

Bij mijn weten kun je toch ook (en dit lijkt me persoonlijk gemakkelijker) de draden losmaken (de fiches achter de neuskap) en de schakelaars met draad aan verwijderen ?

Als je een draadje meetrekt, dan kun je ze gemakkelijk terugplaatsen.

 

Dit vanuit het principe : als ze het erin hebben gekregen, moet je het er ook weer uit krijgen ;)

 

Wat het spuiten zelf betreft, ben ik ook voorstander om de motor er even uit halen. Op zich niet zoveel werk en het laat je toe om ook de binnenkant grondig te beschermen.

Goed om weten is dat je kabels van versnellingen niet moet losmaken. De 'selector' losmaken is veel eenvoudiger (vooral bij het herinstalleren)

Link naar reactie

Dankjewel Filip,

De kabels in het stuur zijn gebundeld in een buis samen met ander kabels en zelfs die van de koppeling geloof ik, het ziet ernaar uit dat ze die bundel er door trekken in één stuk en dan vast solderen. Die los doen ga ik enkel doen als het echt niet anders kan om de kap te spuiten.

 

De lak heb ik al, zelf laten mengen op RAL code.  3 kleuren 0,5 liter elk, plus 1 liter lak, verdunner verharder enz... Durf niet te zeggen hoeveel dat gekost heeft!

Maar ik wou historisch correcte kleuren.

Morgen heb ik nog wat werk maar hopelijk kan ik verder gaan met het klaarmaken.

In ieder geval begin ik er maandag aan totdat het af is, ben zelfstandige en kan mij niet herinneren of ik dit jaar al een dag verlof genomen heb, dus nu doe ik even wat ik wil!

Link naar reactie

(vergeet de post hierboven, had enkele problemen met plaatsen foto, en je kan blijkbaar maar 1 keer editen)

 

Ziezo, kleine reportage van hoe het is gegaan.

 

Hieronder is de PX klaar voor het spuiten, alles wat ik er niet af kreeg of te moeilijk was is afgedekt.

Ik heb een steun gemaakt om die rechtop te zetten zonder de poten.

Alles is nat geschuurd met P1000 en daarna afgeveegd met ontvetter.

 

z7le.jpg

 

Hieronder is de eerste laag erop RLM 65, kleurcode van de luftwaffe gebruikt voor onderzijde van jachtvliegtuigen tot 1945. Dat is officieel licht blauw maar in het echt trekt het meer naar grijs-beige.

Mijn
eerste idee was om de vespa als een Messerschmitt jager ME 163 te
spuiten, vandaar de knipoog naar piaggio die vliegtuigen maakte tijden
de oorlog, en messerschmitt die na de oorlog vespas maakte.

 

ik had in gimp een paar tests gedaan en het leek ok, al wist ik niet of dat in het echt ook zo zou zijn.

24yd.jpg

 

Hironder de bovenlaag in RLM 71 donkergroen.

 

szw6.jpg

 

Daarna was het de bedoeling om die artificieel te "weatheren" of gebruikt en versleten te doen lijken met de airbrush.

Ik heb er panelen, rivets enz op gespoten. Maar was niet totaal tevreden met het resultaat. Vroeger spuitte ik decoraties en portretten met de airbrush maar dat was te veel jaren geleden blijkbaar!

 

61eh.jpg

 

Nog een kiekje, vanachter zie je de gele details, ook de grille van de neus was geel, dit was een herkenningsteken.

Maar
dan toch na lang zitten denken toch besloten dat het niet de kwaliteit
had die ik zocht. En toen de beslissing genomen om alles opnieuw te
schuren en volledig in RLM 65 te spuiten!

 

 

lwfl.jpg

Link naar reactie

Hier is hem dan volledig in licht grijs-blauw-beige, de kleur is nogal moeilijk te beschrijven maar heeft een mooie vintage look. ik zie dit veel liever dan het originele wit dat ik veel te scherp vond.

 

m5bh.jpg

 

Na de grondverf heb ik blanke 2 componenten lak overgespoten, een nacht laten rusten en dan opschuren met P1500-2000 om te egaliseren en de enkele stof puntjes eruit te krijgen. De grondlaag is perfect verlopen maar met de lak had ik enkele problemen met uitlopen. Gelukkig niet op erg zichtbare plekken.

Na het schuren alles gepolijsd met compound polish, maar die is eerder gemaakt voor het renoveren en het resultaat is niet 100% want je kan nog enkele schuurlijnen terugvinden. Later ga ik eventueel nog eens proberen als ik betere polijstpasta kan vinden.

 

 

obpg.jpg

 

Het terug monteren ging vlot, enkel bij de uitlaat heb ik een uur zitten prutsen! Toen alles gemonteerd was en voordat ik de kappen er terug op zette wilde ik eerst testen.

De starter werkte niet maar ik kon hem kickstarten...  en toen ik de pinkers teste viel de motor uit! Alles kabels nagekeken en gevonden dat ik in de neus twee identieke stekkers had verwisseld! Daarna ging alles perfect! Enkel de bodemlatten heb ik niet terug kunnen zetten, ik kon geen rivets vinden die klein genoeg waren.

 

Ik ben in ieder geval blij dat ik hierdoor heb kunnen zien hoe de vespa in elkaar steekt, als er onderweg een probleem op zou duiken dan zal ik daar niet met mijn mond vol tanden staan! Eén positief ding is dat per mirakel de gashendel nu correct werkt. Tot nu toe moest ik de hendel een kwartslag draaien voordat hij gas gaf, waardoor je niet in één beweging van min tot max kon gaan, en tijdens het rijden moest ik mijn hand doen verder kruipen als ik wou versnellen! Of was dit notmaal?

 

4yax.jpg

Link naar reactie

allee, hij is dus van wit naar licht beige gegaan ;-)

Ja lol, veel werk voor een subtiel verschil. Ik heb het tenminste geprobeerd, en nu is dat originele idee uit mijn hoofd. Maar ik denk dat als je hem naast een witte ziet staan dat het verschil dan erg zichtbaar is.

 

Plan B hield ook in om het Belgische luchtmacht kenteken (cirkel zwart-geel-rood) op de billen te spuiten) maar daar was ik niet op voorbereid, en dat kan later nog zonder alles te demonteren.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...