Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vsb1T Zadel Probleem


Rudi160GS

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met het Donza zadel van mijn 160 GS, het beschadigd de laatste tijd mijn lakwerk net onder het zadel aan de zijkanten. Volgens mij zijn de veren niet sterk genoeg meer ofwel zijn er onderdelen verdwenen die de veerkracht moeten verzekeren. Als ik op het zadel zit en een snelheidsdrempel neem dan merk ik dat de zijkanten van het zadel over het stalen frame zakken en vervolgens het lakwerk raken. Ook het stalen frame begint nu het lakwerk te raken, (ook de benzine tank heeft last van een verbindings staafje bij de langsveren onder het zadel). De rubber doppen zijn aanwezig en in vrij goede staat, ikzelf weeg ± 71 kg, enkel het scharnierpunt heeft enorm veel speling.

Heeft er iemand ook dit probleem ooit gehad en weet iemand een goede oplossing hiervoor? Ik zou graag dit orgineel zadel (frame) behouden natuurlijk.

Link naar reactie

De constructie van de Donza zadels is niet echt super als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld Denfeld. De duozit Donza zadel is bijna altijd doorgezakt. Je moet er maar van uit gaan dat dit doorzakken eigen is aan de Belgische 160 GS ;-)

Je zou eventueel aan de onderzijde van het metalen frame een rubber strip kunnen kleven. Een andere mogelijkheid is een rubberen buisje van de juiste diameter in lengterichting opensnijden en over de onderzijde van het metalen frame schuiven/lijmen.

Link naar reactie

'tJa, dat heb ik ook al eens geprobeerd maar door het feit dat de scharnier te veel speling heeft op haar as kantelt het zadel nogal gemakkelijk van links naar rechts enz... die rubber buffers raken dan het frame niet meer zo goed. Iemand al ooit het scharnier van een zadel terug in originele staat gemaakt (speling weg doormiddel van een nieuwe scharnier pen e.v. ???)?

Link naar reactie

Ik denk dat ik dat eens ga moeten proberen, ik kan maar slecht al die onozele verkeersdrempels overal gaan weg pikeuren :-)

Is er mms een manier om de vering te verstevigen ofwel met een bepaalde vulling het doorzakken van het zadel te verminderen. Ik vind het wel raar dat ik toch al redelijk wat jaren met deze GS rondtoer en dat het dit jaar ineens begint door te zakken.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb mijn zadel eens langs onder opgevuld met moes, dat zit veel zachter, dat wel maar volgens mij krijg je hier het probleem niet mee opgelost. Het karton dat rondom hoort te zitten is hier en daar zacht geworden en geplooid bijgevolg, het zadel zakt opzij weg. Ik denk dat ik een grondige renovatie nodig heb met dit zadel. ofwel een nieuw zadel, zo een grijs exemplaar van aquila of zou ik voor een Denfield gaan, ik weet het nog niet.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...