Djef Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Heb net 35km gereden met een snelheid van 90km/u. Aan het rode licht hoorde ik een tikkend geluid dat vermoedelijk uit het motorblok komt. Zou dit de afregeling van mijn kleppen kunnen zijn???(4 takt) Heb pas 4060 km op de teller,en nog geen onderhoud gehad. Of heeft het iets te maken met een filter? Link naar reactie
KevinB Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Helemaal geen onderhoud? Ook niet op 1000km een controle? Ps: mijn GTS zijn kleppen zijn gesteld op 1800 km, kan dus nooit kwaad. Link naar reactie
Djef Geplaatst: 21 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Wel onderhoud gehad op 1000 km. Volgende onderhoud was gepland op 4500km Zou ik met dit tikkend geluid mogen doorrijden? Vespa dealer is nog 2 weken in verlof? Was dit bij jou ook een tikkend geluid?? Link naar reactie
KevinB Geplaatst: 21 juli 2013 Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Ik had deze tweedehands gekocht met die kilometers. De benzinepomp was defect en is toen vervangen. De garagist rade me aan ook de kleppen te laten regelen. Ik heb het ervoor niet gehoord, maar ik heb toen maar een 10 km zelf gereden. Als het werkelijk de kleppen zijn die tikken is het niet goed om door te rijden. Hierdoor kan extra slijtage ontstaan uiteindelijk. Ik zou zeker niet te veel gaan rijden en misschien zelfs voor een keer een andere garagist opzoeken, als je echt wil rijden. Ik geef wel toe dat ik eerder aan de voorzichtige kant ben op dat gebied. Link naar reactie
Djef Geplaatst: 21 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2013 bedankt voor jouw reactie,zal 14 dagen op mijn tanden bijten. Mocht iemand zich herkennen in dit tikkend geluid aan mijn motorblok, laat gerust iets weten. Misschien kan ikzelf iets ondernemen. Ben uit de buurt van Gent,Oost-vlaanderen Link naar reactie
KevinB Geplaatst: 21 juli 2013 Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Ik zeg dit in het geval dit werkelijk met het afstellen van de kleppen te maken heeft. Er kan altijd iets anders zijn. Ik zou eens goed luisteren waar het vandaan komt. Je kan eventueel een schroevendraaier tegen de motorhouden en je oor tegen het handvat. Zo kan je soms horen vanwaar het komt. Is het misschien de uitlaat niet? Ik heb ergens iets gelezen van een bout aan de uitlaat die losgekomen was en zo ook een tikkend geluid maakte. Het kan dus ook iets kleins zijn. Link naar reactie
Djef Geplaatst: 21 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Ben héél zeker dat het uit het motorblok komt. Heb de test ook gedaan met een ijzeren staaf om het geluid te lokaliseren,maar dit lukt niet. Zal hem maar laten staan zeker, om verdere schade te vermijden? Link naar reactie
KevinB Geplaatst: 21 juli 2013 Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Als de kleppen tikken kunnen ze inlopen en dan krijg je miserie, helaas dus, maar beter zo. ;-) Link naar reactie
DAXX Geplaatst: 21 juli 2013 Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Voelt ge iets aan uw vermogen ?,hoort ge het vooral in relanti ?,bij gas afname hoort ge een verschil dan daarvoor ?oliepeil ?motor eens beluisteren met zadel open en den bak eruit,beginnen waneer deze koud staat en horen,ook wanneer hij warmer wordt,na deze fase eens wat met uwe gas spelen,,,ge zult wel horen waneer er iets mis is dan...als uwe nokken as is ingelopen is het normaal gezien toch garantie,,,het kan even goed zijn dat ge uwe injector telke malen hoort klikken. CHEERS Link naar reactie
Djef Geplaatst: 21 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2013 ja,ik hoor het vooral in ralanti,oliepeil is ok. Wat bedoel je met injectoren die tikken. Het is nogal een metaalachtig geluid. Vermogen blijft hetzelfde. Bij langzaam rijden hoor je het ook Link naar reactie
les Geplaatst: 22 juli 2013 Delen Geplaatst: 22 juli 2013 Kan ook zijn dat ge uw vario gewichten hoort rammelen, maakt ook zo'n gelijkaardig geluid... Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 22 juli 2013 Delen Geplaatst: 22 juli 2013 Ik treed Les bij. Daxx, het gaat hier blijkbaar om een carbu-versie. Link naar reactie
DAXX Geplaatst: 23 juli 2013 Delen Geplaatst: 23 juli 2013 Ah ok dan,mijn fout ) ik dacht met 4000 km op den teller dat het wel nen injectie zou zijn,vandaar... CHEERS Link naar reactie
Djef Geplaatst: 23 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2013 Ja hoor en carbu -versie. Is dit gemakkelijk op te lossen als die vario gewichten rammelen?? Heb hier nog nooit van gehoord Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 23 juli 2013 Delen Geplaatst: 23 juli 2013 9 op de tien uw nokkenas die ingelopen is. Schering en inslag bij de carbu versies, blijkbaar een zelfzaamheid bij de injecties (maar de mijne had het ook op 5500km. Link naar reactie
Djef Geplaatst: 23 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2013 Kan ik voorlopig blijven rijden of niet?? Dealer is gesloten tot 3 augustus. Is dit gemakkelijk te verhelpen of zal ik mijn wesp voor een tijdje kwijt zijn? Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 23 juli 2013 Delen Geplaatst: 23 juli 2013 als het de nokkenas is... maar zullen ze snel zien... moet de motor open en er onderuit. je zal 'm toch een week of 2 kwijt zijn dan. Maar laat ons uitgaan van het beste en dat het niet de nokkenas is. klikt het als getik of eerder als 'getsjirp' . Link naar reactie
KevinB Geplaatst: 23 juli 2013 Delen Geplaatst: 23 juli 2013 Hier een topic over ingelopen nokkenassen: http://www.vespaforum.be/nl/forum/topic/19794 Als derde reactie staat er een filmpje: klinkt het zo? Link naar reactie
Djef Geplaatst: 24 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2013 Inderdaad Kevin,dit is juist hetzelfde geluid. Met andere woorden de nokkenassen zijn ingelopen. Zal hem op 5 augustus binnensteken bij de dealer Bedankt voor de reactie Link naar reactie
KevinB Geplaatst: 24 juli 2013 Delen Geplaatst: 24 juli 2013 Dat is niet meer gewoon tikken, maar al bijna hameren. Zeker niet meer verder rijden, ook al is dit zo goed als zeker een garantiegeval. Link naar reactie
Djef Geplaatst: 24 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2013 Heb ook een filmpje geplaatst. Wat denken jullie ervan? http://youtu.be/dQVIEVepHvc Link naar reactie
Pieter1 Geplaatst: 25 juli 2013 Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Wat is dat toch met die moderne vespa's... Link naar reactie
KevinB Geplaatst: 25 juli 2013 Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Er rijden er ook een hele hoop van rond, procentueel gezien zal het dus best wel meevallen en dit is een van de gekende problemen. Link naar reactie
les Geplaatst: 25 juli 2013 Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Inderdaad, volgens het serienummer en bouwjaar van mijn 125ie heb ik de "ergste" van zijn soort met potentieel de meeste problemen. Raad eens hoeveel problemen ik al heb gehad ? Ge hoort/leest meestal alleen de slechte dingen... Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.