Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Variorollen Vespa GTS 125 carburateur


Bartcri

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb al een hele tijd een Vespa GTS 125. Het is een 125 carburateur uitvoering (donkerblauwe lak, lichtbeige zadel).

Door de tijd heen heb ik er enkele aanpassingen aan gedaan. Een origineel klein verdonkerd windscherm gemonteerd. (Geeft iets meer topsnelheid, maar vooral meer stabiliteit en comfort.)

Een Garmin Zumo210 aangekocht aangezien ik slecht ben met kaarten (Ik spreek uit ervaring). Daar ga ik nu nog de vaste voedingskabel van monteren.

Verder heb ik de bagagerek verwijderd, ik vind de scooter persoonlijk mooier zonder al de chrome accessoires.

Nu heb ik een Leovince Granturismo aangekocht. De originele sito leverde wel goede prestaties, maar hij is gewoon te stil om op tijd opgemerkt te worden in het verkeer.

De nieuwe uitlaat staat er nog wel mooi op, hij klinkt goed en niet marginaal luid. Maar de prestaties zijn wel wat veranderd. Ik heb de bijgeleverde variogewichten ook gemonteerd.

De standaard gewichten van 7,3gram zijn nu veranderd door gewichten van 5,8 gram (die bij de uitlaat zaten).

De topsnelheid is met een kleine 6 à 8 km/u toegenomen. van 102/104 naar 110 op de teller.

De motor maakt wel iets meer toeren bij accelereren maar ik moet minder gas geven om de snelheid tot een constante te houden. Hij vertrekt wel iets moeizamer en vooral in het begin lijkt hij wel iets trager.

Kan ik eventueel nog iets veranderen of moet ik iets veranderen waar ik geen rekening mee heb gehouden?

Hebben de meegeleverde rollen van 5,8 gram geen te negatieve invloed op de motor?

Moet ik nog iets anders veranderen in functie van de nieuwe uitlaat en de aangepaste variogewichten? Bv. zijn andere veren in de koppeling echt nodig ofzo... Zijn de gewichten toch niet te licht? Beter dr pulleys monteren van pakweg 6,5gram... Jullie geven maar bemerkingen...

Alvast bedankt om te reageren.

Het doel is om te weten te komen of ik nog iets moet veranderen om binnenkort geen stukken te hebben... Ik rij heel vaak tegen een kruissnelheid van 70. En ik ga geregeld wel ritten doen van een halve dag of langer. Ik ben niet echt een leek, ik beheers de techniek van de GTS wel behoorlijk. Maar een andere mening kan altijd wel een meerwaarde betekenen :-)

Link naar reactie

Ik rij al 18000 km met een leovince 4road met 5.3gr gewichten. Nog nooit geen brokken gehad topsnelheid blijft dezelfde maar trekt iets vlotter.

Je teller moet 118km/h aanduiden voor echt 105km/h te rijden. Niks aan doen en hij komt we los dit had ik in het begin ook.

Groeten Kwinten

Link naar reactie

Dus de gewichten tussen de 5 à 6 gram geven blijkbaar geen problemen. Ik ben eens naar mijn vespadealer geweest in Schaffen (Chris Smeyers). Als hij after market uitlaten monteert dan gebruikt hij de bijhorende rollen niet altijd. De nieuwe gewichten, die lichter zijn, laten de motor iets meer toeren maken, waardoor hij beter optrekt en een hogere topsnelheid kan behalen. De motor blijft in maximumtoeren wel veilig begrenst zodat de lichtere rollen hem nog niet te hard afbreken. De gewichten aanpassen zodat de motor beter afgesteld staat op de uitlaat was volgens hem voldoende. Er moet niet per sé een andere riem of andere trekveren of dergelijke gemonteerd worden...

Link naar reactie

Iemand een idee of de variogewichten van 5,8gram van Leovince veranderen door de 6,5gram sliders van dr Pulley voor een nog betere verandering gaan zorgen?

Sliders van Pulley zouden nog pakken soepeler zijn omdat ze nog dieper of hoger kunnen gaan. Maar is dit niet gevaarlijk. Kan de riem op een gegeven moment door té hoog te gaan niets raken in de behuizing?

En is het dan mogelijk dat het positief verkregen effect met de Leovince uitlaat en bijhorende variogewichten dan verdwijnt?

Link naar reactie

Ik zou zeggen experimenteer een beetje voor ongeveer 50€ hebt ge de Dr Pulleys 6,5 gr + sliders en niet tevreden zet ze te koop !!

Een wereld van verschil zal het nooit worden 125cc is een kleine cilinderinhoud waar je geen grootse prestaties kan/mag van verwachten !!

Link naar reactie

Meten is weten. Plaats je Vespa met de gekozen configuratie op een rollenbank en bekijk wat het resultaat is. Want gevoel tijdens het rijden is zeer subjectief. Meer geluid geeft soms de indruk dat je sneller optrekt...

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...