Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Volledig dichte afdekkapjes hoofdremcilinder GTS


DAXX

Aanbevolen berichten

Nou ik ben erachter...

Achterwiel zat los !!!...

Bij laatste bandenwissel niet echt muurvast gezet...

Nu aangedraaid en nergens meer last van...

De remblokken bewogen dan tov de schijf en met remmen moet deze zich dan eerst zetten,rit gedaan van 60km en geen enkele keer raar gedaan...

Stom,stom,stom...

Groet,AJ

Link naar reactie

Heuuuu AJ, als je met muurvast het koppel van max. 25Nm bedoelt zal het heel goed zijn. Met mijn definitie van muurvast in die aluminium taps, zullen alle wielbouten wel los zitten/komen. En op mijne Vespa GTS300S, zit de remschijf niet op het wiel vast, maar afzonderlijk bevestigt op de achter naaf, en een los zittend achterwiel geen enkele invloed hebben op de rem. Dus heeft het remmen, althans op mijne vespa, nikske met het wiel te maken. Maar een los zittend achterwiel, daar zal je natuurlijk rare verschijnselen door hebben gehad, k'mag er niet aan denken. Mvg.

Link naar reactie

@Robing,

Bedoel ik eigenlijk ook,die naaf...

Was even naar motorzaak gereden,die keken er even naar en was binnen 5 minuten opgelost...

Konden die splitsen tandje verder zetten en nu geen last meer...

Groeten,AJ

Link naar reactie

@Robing alvast nen dikke merci voor uwe gedetailleerde uiteenzetting,,ik ga dat sowieso even vastpinnen voor wanneer ik eindelijk tijd heb om eens serieus te gaan sleutelen ( en niet tijdens mijn werkuren ;)) )

Bon en dan nu even terug ter zake,,,ik heb nen mail terug gehad van PM Tuning met de mededeling dat zij daar wel degelijk aan het ontwerpen zijn ( waarschijnlijk de carbon versie) en dat het vermoedelijk nog zo'n 5 tot 6 weken zal duren voordat het in hunne shop komt,,,happy me ;))

CHEERS

Link naar reactie

Gisteren controle gedaan van de voor- en achterrem. Op mijn Vespa GTS300S, Bj 2012, met 4750km op de teller.

VOORrem: Gemeten remschijf dikte=4,02mm, fabrikant geeft nieuwwaarde 4,00mm met afwijking van +/- 0,2mm. Het kan dus zijn dat die schijf nieuw 4,20mm was. En neem nu maar slijtage 0%. De slijtgrens zoals aangeduid op de schijf=3,50mm.

Remblokken: aan de zwevende zijde is de remvoering nog 5,5mm, aan de cilinder zijde 5,3mm, en zullen dus verder ongelijk afslijten door ongelijke kracht, slijtgrens 1,5mm. Deze zijn dus nog heel goed. De remblokken zijn NIET van plaats wisselbaar.

OPMERKING: bij het demonteren van de remklauw moet je 2 bouten los draaien. Let er op de beide bouten zijn zelfde lengte, maar op de bovenste zit 1 dun rondel, en op de onderste 1 dun rondel + 2 dikker vul rondellen. Plaats bij montage deze ook zo terug en vergis je niet, dat heeft een reden. Geef ook aandacht aan het zwevende deel, dit moet goed kunnen bewegen. Ik heb dat voorzichtig uit elkaar genomen om de rubber afdek mofjes niet te beschadigen. Bij invetten gebruik vet dat het rubber niet aantast. Uit ervaring met zelfde systeem remklauw, weet ik dat het zwevende deel kan komen muurvast zitten. Dus aandacht vereist. Ook zaten verschillende koelgaten op de remschijf dicht, reinigen dus. De 2 asboutjes door de remblokjes zijn geborgd met Loctite

ACHTERrem: Gemeten remschijf dikte =3,94mm, er van uitgaan dat de remschijf nieuw 4,00mm was. En de slijtgrens 3,5mm is aangegeven. is deze nu na 4750Km, 12% versleten.

Remblokken, de gemeten remvoering is aan de linker zijde 1,8mm en aan de rechter zijde 2,7mm, ook hier ongelijke slijtage al zitten er druk cilinders langs beide zijden. De remvoering slijtgrens is 1,5mm, dus moet ik heel binnen kort de remblokjes vervangen. Deze remblokjes zijn van plaats wisselbaar. Persoonlijk vind ik dat deze vrij snel zijn versleten , en nu weet ik dat ik daar voldoende aandacht aan zal moete besteden. Grotendeels te wijten hoe ik er zelf mee omga. Let er op dat het veer plaatje niet vergeten wordt. En het borgsplitje op het remblok asje niet vergeten.

Respecteer altijd het voorgeschreven koppel bij het vast draaien van bouten en moeren.

Mvg

PS: Foto's hier te bekijken.

https://www.facebook.com/groups/658344700849694/

Link naar reactie

@Robing, ik denk mijn remmen en dan vooral achteraan dan maar es te gaan controleren... de wesp heeft er bijna 6000 en was van de veronderstelling dat de voorste remblokken er eerst zouden aan zijn. Ik rem allesinds het felst met de voorrem, maar zijn de achterremblokken misschien

Een kleinere afmeting dan?

En verder dank voor de fijn gedetaileerde uitleg.

Grtzzz

Link naar reactie

Hoi sintesisstef, De slijtage van de remblokken is natuurlijk afhankelijk, ten eerste hoe je er mee omgaat, ten tweede welke trajecten je rijd en ten derde van het type remblok. Het vlak van de remblokjes achter is inderdaad kleiner dan die van de voor rem. Ik heb er nu van EBC in geplaatst, hebben een iets ander model als de originele. Op de origineel zit een anti pieplaagje aan de cilinder zijde. Bij de nieuwe dus niet , zal wel ondervinden wat dat geeft. NA 6000Km zou ik ook ze eens nazien, bij de onder houd tabel staat trouwen bij de 5000Km beurd die te controleren , helemaal versleten en ijzer op ijzer zou erg zijn. De remvoering van de nieuwe remblokjes hebben een dikte van 4,00mm, de slijtgrens is 1,5mm, dus heb je 2,5mm op te gebruiken. Ik wil je vooral de raad geven, van al wat je los moet schroeven, en dan terug vast het koppel Nm in acht te nemen die zijn voorgeschreven. De kracht voor de geborgde as moer is niet min.

PS: Indien er al remvloeistof zou bij gekipperd zijn, is het mogelijk dat bij het plaatsen van de nieuwe, en terug drukken van de remklauw cilinders, dan te veel remvloeistof aanwezig is.

BELANGRIJK: na volledige terug montage, VOOR je zou gaan rijden, pomp met de hendel de leiding EERST op druk.

Verder is sleutelen aan mijn eigen twee wielers altijd voor mij een leuke hobby geweest. Vooral voor mijn eigen veiligheid, maar zal nooit iets doen wat boven mijn petje gaat. Door het zelf doen, en aankopen van de benodigde gereedschappen, heb ik de laatste 25 jaar al heel wat centjes kunnen besparen. Ook lees ik graag onderbouwde bevindingen van anderen. Laat me weten hoe het gesteld was/is met je achter remblokjes, na 6000km sintesestef. Mvg

Link naar reactie

ik heb 22500km kunnen maken met mijn achterste remblokken, de voorste zijn nog altijd goed, wat eigenlijk raar is, ik rem meestal 90% met de voorrem en rem dan met de achterrem bij om volledig te stoppen en de achterrem word alleen meer gebruikt als het nat is aangezien een wegschuivend achterwiel makkelijker te corrigeren is als een voorste...

Link naar reactie
Amaai Les, dan zal ik mijne rijstijl nogal moeten aan passen zenne om dat na te streven.

bwoa, ik heb dat ook met de auto hoor, voorbanden gaan min 60.000 mee en de remblokken vooraan rond de 100 a 110.000km en ik rij ook goed door hoor als het mogelijk is :-)

Link naar reactie

@Les,(achterem gebruik,22K.)

Het is natuurlijk vaker regenachtig dan droog,lijkt het wel...Ik hou ook meestal rekening met het glijden!

Vergeet die asbout niet goed "vast" te zetten...

(Schaam mij er nog voor,meestal zet ik een boutje of schroefje te vast),

Groeten,AJ

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...