Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Breuk oliekeerring na 1000km -Oorzaak?


designo

Aanbevolen berichten

Na een kort ritje ben ik dus in panne gevallen. Ondanks dat de scooter in Toscane perfect gepresteerd heeft.

De scooter viel plots in ralenti en wou niet klimmen in toeren.

Toen ik de motor liet uitgaan merkte ik opeens dat de kickstarter vast zat.

OK, een klemmer dus.

Cilinderkop eraf, niets te zien.

Cilinder eraf, geen beweging in krukas te krijgen.

Krukas vast in carter en dit in het onderste dode punt.

Carter gesplitst, zat er een stuk keerring tussen krukas en carter. Een geluk dat er niets aan de krukas beschadigd was.

Keerring in 3 losse stukken gebroken.

Specs:

Px200 blok, 60mm krukas, origineel cilinderkit (met 1.5mm extra aludichting) en carbu, lagers en dichtingen nieuw 1000km geleden.

Mainjet net van 122 naar 118 gewisseld.

Bougie mooi bruin, blok start van de eerste kick en dit zonder choke.

Misschien dat hier enkele oorzaken liggen

Voordat ik alles weer nieuw steek misschien eens zoeken achter de oorzaak. Iemand ideeën?

Zijn die racing lagers (9 kogels) en keerringen de moeite bij SCK? Iemand al gebruikt?

Link naar reactie

ook al gehad, minder geluk gehad dan jij. Bij mij is de keerring door de cilinder gegaan. Als je een nieuwe steekt, zorg dat je hem plakt. Er bestaat een soort lijm voor (helaas weet ik niet welke ik heb gebruikt, ik kreeg dat in mijn handen geduwd door iemand die er wel wat meer van kent). Misschien dat iemand hier meer weet.

Zorg ook dat nadat de lijm is opgedroogd, dat je je keerring wat insmeert met olie voordat je het carter terug dicht smijt.

Link naar reactie

Geen idee wat de oorzaak is . Ik heb het ook gehad, oliekeerring enkel doormidden gescheurd maar blijven zitten omdat hij inderdaad gelijmd was ;

Ik heb het gemerkt doordat de koppeling plots hapte bij het vertrek . >> gaan nakijken en benzine in het carter >> blok gesplit en bij een gescheurde keerring uitgekomen , verder geen schade . Ik heb geluk gehad (dat er verder geen schade was )

Link naar reactie

Blijkbaar ben ik niet de enige met het probleem.

Heb net 22 pagina's op het Duits forum gelezen met wat diepte informatie. Voor diegene die het interesseerd, de samenvatting.

post-1394-081249500201297104863_thumb.jpg

Blijkbaar zijn er 2 soorten van oliekeerring-ZITTINGEN.

De zitting met groef in en die zonder groef in. Afhankelijk van deze zitting gebruik je één van de verschillende types oliekeerringen.

Zonder ril in --> oliekeerringen uit combinatiemateriaal plaatstaal/rubber (meerbepaald FKM of Viton materiaal meer bestand tegen loodvervangers en temperaturen) --> Bruine Cortecco of zwarte Rolf

kulusiri_viton.jpg

Met ril in --> ringen uit uni materiaal Viton --> Blauwe Cortecco

In totaal zijn er 4 verschillende types van oliekeerring, het overzicht ...

post-4033-1180714583_thumb.jpg

Link naar reactie

Oja, bijna vergeten. Onder de noemer verbeteringen aan de Px blok het volgende.

Conceptueel is een oliekeerring aan de binnenzijde van het blok een slechte oplossing.

Zowel arbeidsintensief om te vervangen en desastreus voor krukas/cilinder en carter indien er breuk optreed.

Eén van die Duitsers had het leuke idee om de oliekkeerring te verplaatsen naar de koppelings zijde.

Stel u voor, 3 schroeven lossen, koppeling eraf en keerring vervangen...

Zoiets:

8m78bmui.jpg

Link naar reactie

Ik heb de ervaring dat de oliekeerringen ,die aan de buitenzijde gegummeerd zijn , niet ver genoeg kunnen aangedrukt worden waardoor ze tegen de krukaswang slepen (heel weinig maar toch)Het ging steeds om een cosa 200 , een px 200 lusso of een PX125lusso

Ik heb dus telkens de metalen gebruikt met bruine rubber binnenin

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...