Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Optrekken GTS super 125ie


Eek

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn GTS Super nu 2 jaar en aangezien de garantie is verlopen wil ik nu wel aanpassingen doen om wat meer power eruit te halen. Wat ik soms mis is de trekkracht bij mijn GTS. Vooral als je er met zn tween op zit. De topsnelheid vind ik prima.

Nu wil ik iig een Malossi filter (double sponge) erin zetten. Maar heeft iemand nog goede tips waar ik vooral de trekkracht me kan verbeteren?

Alvast bedankt voor de TIPS! :)

Link naar reactie

Dit is puur fysica:

2e wet van Newton: F = m. a

Van invloed op de acceleratie (a) zijn vooral het motorvermogen (F), de massa van het voertuig en passagiers (m), de snelheid van schakelen en het soort versnellingsbak, de weerstand (bv. luchtweerstand of de rolweerstand van de banden. De luchtweerstand neemt daarboven sterk toe met de snelheid.

Uit bovengenoemde formule (F = m . a) valt af te leiden dat de acceleratie toeneemt als de massa afneemt (lichter voertuig of geen passagier) en/of als de aandrijfkracht (die bepaald wordt door het motorvermogen) toeneemt.

Wat kan je doen:

1) het gewicht verlagen (cut down) of passagier thuis laten

2) het vermogen opdrijven, maar voor een 125cc met B-rijbewijs beperkt tot max. 15 kW (heeft een GST Super 125ie al)

tunen met Malossi materiaal maar is semi-legaal (zie post knifeman)

3) de rol- en/of de luchtweerstand verlagen (banden harder pompen en klein schermpje plaatsen)

Ik denk dat vespadiverso en Kristof@Ostend gelijk hebben met hun advies: neem een 300cc maar dan heb je (soms) een motorrijbewijs nodig

Link naar reactie

Over een 300 kan ik alleen nog dromen...geen motorrijbewijs :( Maar daar wil ik in de toekomst wel verandering in brengen.

@knifeman Een raket verwacht ik ook niet maar net iets meer pit is altijd fijn. Al raak je aan alles gewend en wil ja altijd meer ;-) Heb het het topic van Dr Pulley even doorgelezen. Dank voor de tip! Ga dat zeker uitproberen. Kwa uitlaat zit ik te denken aan een akrapovic. Maarja zoals je zegt...meer voor de sound. Windschermpje heb ik nog steeds in mijn achterhoofd (korte zwarte) maar twijfel of ik het mooi vind.

@ePit Zal mijn vriendin vragen wat af te vallen ;-) Vraag me alleen af of dat in goede aarde zal vallen...

Link naar reactie

Als je met weinig kosten toch iets wil bereiken zou ik zeggen:

- een laag windscherm (zelf geef ik de voorkeur aan het transparante omdat dit iets groter is dan het gefumeerde). Kan later altijd overgezet worden naar een 300, dus nooit verloren.

- een dubbele (rood/zwart) luchtfilter van Malossi.

Samen nog geen 100 euro en 't zal meer uithalen dan een dure uitlaat...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...