Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa GT 125L lek


didoevx

Aanbevolen berichten

wie kan er mij helpen ?

Ik ben nu een jaartje ongeveer eigenaar van een tweedehands gekochte VESPA GT 125L - 2006

aantal kilometers bij de koop: 11788 kms - ondertussen 24386 kms

altijd tijdig bij een erkende dealer op onderhoud geweest, nooit problemen gehad, tot op een kleine kilometers geleden ik een ritje wil gaan doen met een vriend: ik reed al een uurtje of zo, we stoppen ergens, contact wordt stilgelegd en op het moment ik terug wil starten, krijg ik hem niet meer in gang (de startmotor hoor ik wel, maar verder niets) enfin om een lang verhaal kort te maken: hij is gesleept moeten worden en bleek dat de motor wast vastgelopen met schade. Uiteindelijk is de cylinder, de nokkenas en de cylinderkop vervangen geworden en moest de motor 1000 km ingereden worden (ondertussen zit ik daar bijna)

1ste vraag: het is nu al een paar keer dat ik, telkens ik na een dag terug wil gaan rijden, een paar druppels tot een miniplasje op de grond vind. nu heb ik het eens van dichterbij bekeken en gezien dat het redelijk nat is rond een metalen pijpje dat onderaan de cylinder uitkomt (bij opzoekwerk op het net blijkt dit iets met SAS - secondary air system te maken hebben) - zie foto

heb niveau van olie nagekeken = OK

heb niveau van koelvloeistof nagekeken = een tikje boven het MAX level

De garage zei me dat het niets dramatisch was, maar om het in het oog te houden

toch zou ik willen weten wat dit is, want dit is niet normaal natuurlijk

WIE KAN MIJ EEN ANTWOORD BEZORGEN AUB ?

2de vraag: waaraan kan de oorzaak liggen van het feit dat mijn motor is vastgelopen na zon relatieve lage kilometerstand ?

garage kon er ook niet echt een antwoord op geven, maar kans op het feit dat helemaal in het begin, het eerste onderhoud na de rodage van 1000 kms niet degelijk is gedaan, waardoor er nog "metalen onzuiverheden" in de motor zaten met gekend gevolg. heb tevens gevraagd of het kon door af en toe voluit te rijden, maar ze zeiden van normaal ni

WIE KAN MIJ HIER OOK ANTWOORD OP BEZORGEN AUB ?

alvast bedankt !

grtz

post-7669-13769189217644.jpg

Link naar reactie

Als je een Vespa koopt die ongeveer 12.000 km gereden heeft dan zou de olie al een paar keer vervangen moeten zijn zodat er geen metaaldelen van de eerste 1000 km in de olie kunnen zitten. Als die er wel nog inzitten dat heeft de vorige eigenaar het voorgeschreven onderhoud niet uitgevoerd en dat kan inderdaad leiden tot een vastloper.

Kan je ook even aangeven of de lekkende vloeistof waterachtig of olie-achtig is. Zet er eens een schaaltje met water onder en als het blijft drijven is het olie of benzine

Link naar reactie

bij een watergekoelde 4takt kan het toch bijna niet anders zijn dat er wat mis is gelopen met de koeling. En heeft volgens mij niks met olie te maken. Temeer omdat het om je cilinder en piston gaat. Dus zou ik daar toch eens naar laten kijken.

Link naar reactie

Strange,,als je bent gaan rijden heb je dan je watertemp. in het oog gehouden????,,,,,trouwens mocht die zijn warmgelopen,vermoed ik wel dat je dat zult merken en ivm met dat SAS buisje dat intrigeert me wel,maar staat er op de mijne ( GTS 300) niet op,bij mijn weten,dus ook nog ni mee bezig gehouden,,,,,,kan je ons vertellen naar waar dit buisje loopt???,,,,,als ik moet gissen is precies die pakking erdoor,wss losgevezen om die nieuwe cilinder te plaatsen en wss terug dezelfde pakking gebruikt om terug vast te vijzen,maar dit blijft giswerk natuurlijk.

Kben benieuwd.

CHEERS

Link naar reactie

@ epit: tis eerder waterachtig en volgens mij ruikt het tzelfde als mijn koelvloeistof (die trouwens ook vrij transparant is)

@ Smook: hehe neeeje: gewoon volgas, tot ie nimeer kan, en misschien daardoor motor teveel belast of zo ? (alhoewel daar volgens mij toch een begrenzer op zit ?)

@ DAXX: watertemperatuur is echt OPTIMAAL : zelfs als ik lange tijd heb gereden, zit ik amper op de helft, dus de koeling is echt wel in orde. als je de technische tekeningen bekijkt van een 300, met daarbij al de onderdelen, zal je zien dat daar geen SAS systeem meer opzit. Ik ben geen technisch wonder en zeker geen mechanieker, maar volgens mij komt dit omdat een 300 injectie heeft (en dus computer) en een LAMDA sonde inde uitlaat (die gegevens stuurt naar de computer ivm zuurstof regeling van de uitlaatgassen ) en bij de oudere modellen met carburator (zoals de mijne) heb je dus die SAS, die er ook zorgt dat de uitlaatgassen meer zuurstof krijgen, waardoor het minder vervuilend is, hetzij op een primitievere manier. dit is wat ik denk, someone technical correct me if i'm wrong pls, dan kannek zelf ook wat bijleren

Ik dacht ook aan de pakking daaronder, maar heb ondertussen ook gezien dat bovenaan het motorblok, waar het thermostaathuis zich bevindt en waar een koelvloeistofslang is bevestigd, dat daar ook altijd wat lekkage is. ondertussen, scooter net terug van eerste onderhoud nieuwe motor (1000 kms) en ze hebben het dan bovenaan wat vaster gedraaid en de slangen ook nagekeken (had het lek gemeld), ze hebben verder niets abnormaals geconden, maar ik moest het dan nog wat int oog houden.

@ sindo: tja i don't know :/ maar zoals hierboven gezegd heb ik totaal geen koelingsproblemen en ik zal nu gewoon afwachten wat het geeft en anders terug naar de garage. voor de rest rijd hij echt perfect. nu, als ik weer kijk naar de technische tekeningen van een Granturismo 125L, ziet het er wel naar uit dat op één of andere manier de SAS en de waterkoeling met mekaar verbonden zijn. hoe en wat precies, pls tell me, i'm eager to learn :-)

enfin merci allemaal voor de replies !

Link naar reactie

Als het plasje waterachtig is en je koelvloeistofpeil net boven MAX staat dan zou ik mij geen zorgen maken. Door de warmte zet de vloeistof een beetje uit en zal er dus een beetje via de overloop verdwijnen.

Mogelijk heb je een vastloper gehad omdat er voordien veel te weinig koelvloeistof in het systeem zat. Bij mijn GTS heb ik in het begin een keer koelvloeistof moeten bijvullen en voor de rest is dat OK gebleven. Het lijkt wel alsof ze bij de productie er het minimum in doen. Ik hoop niet dat ze dat doen om te besparen...

De smallere achterband is wel OK maar zal waarschijnlijk wel ietsje vlugger slijten omdat deze meer te verduren krijgt dan een voorband (als je tenminste met je Vespa rijdt zoals ik dat doe: "GAAASgeven" ;)

Link naar reactie

Ik blijf nog altijd met een groot vraagteken zitten waarom hij is vast-warm gelopen wanneer z'n temp. in orde is,met dit communiceren via forum geraakt ge ook ni snel vooruit hé,,,anyway,mocht de koeling in orde zijn,denk ik eerder aan de oliepomp,of gebrek aan olie,,,zeker wanneer ge niks abnormaal gemerkt hebt...maar ja da zijn alweer ideale gesprekken om aan den toog te doen,,,,,,misschien een idee om elke maand nen meet'n greet te doen in een andere vlaamse provincie,,kwestie van elkaar is wa beter te leren kennen en te lullen over elkaars idee'n,maar soit genoeg geluld.

CHEERS

Link naar reactie
gemakkelijker bochtewerk, minder verbruik,... minder stoer :P, maar tzou normaal gezien ni al teveel moete verandere

minder stoer = i don't care, kzit erop en moet er niet naar kijken :-))

minder verbruik = hmm kan ik nog niet zeggen

gemakkelijker bochtenwerk = heb ik wel de indruk ja, en hij lijkt precies ook vlotter te rijden :)

Link naar reactie

bij verschillende gt/s eigenaars heb ik al gehoord dat er redelijk veel olie verbruikt wordt. Bij mezelf bv is de motorolie na 3000 km gehalveerd. Als je dat nooit hebt zelf hebt nagekeken is je motor ongetwijfeld vastgelopen op te weinig smering. Als je nu een lek hebt na vervanging cilinder piston etc, is de pakking niet 100% zou ik denken. Is alles al eens gecontroleerd/aangedraaid na je 100km inrijden ?

Link naar reactie

ja tblijft idd een groot vraagteken :// want zoals gezegd: koeltemperatuur was perfect en niveau zeker. voor de rest geen olielampje gehad of zo. de motor zelf zal het mij ook niet (meer) kunnen vertellen :-) ach ja, ik zal wss dikke pech hebben gehad :/

ondertussen is de rodage gedaan, weer nieuwe olie in en onderhoud 24000 kms gehad en hij rijd weer heeeel vlotjes !

wat betreft het lekje:

hier een technische tekening:

http://www.easyparts.nl/showdrawing/14317/129101/79A/0-968-1-m425-m910-m2346-m14317-s15129-d129101/Secondary_air_box.html

waar het lekje vandaan komt, is ter hoogte van nummer "5" (pakking) en de slang nummer "3" (eigenlijk metalen buisje) zit dan zo vast aan de onderkant van de motorblok, naast de uitlaat.

en ik snap nog altijd de werking niet zo goed :/ ok heb wel begrepen dat die SAS een manier is om de schadelijke uitstoot te verminderen maar dit heeft toch met LUCHT te maken, hoe kan er dan VLOEISTOF mee gemoeid zijn ?

still eager to learn & understand :-)

Link naar reactie

SAS (aka EGR) is een techniek waarbij uitlaatgassen gedeeltelijk terug in de motor worden gebracht om de verbrandingstemperatuur lager te houden teneinde minder uitstoot te hebben. egr heeft een nadeliger invloed op de smering omdat er meer verontreiniging in de motor komt, vandaar dat bij modernere motoren het onderhoudsinterval belangrijker wordt.

is het water of olie die lekt ? 'k zou er terug mee gaan naar de shop die 'm hersteld heeft. Een fout in de pakking is waarschijnlijk als 't water is, een oliekering als 't olie is. uiteindelijk zoekt het zich een weg naar buiten. Bij start, heb je blauwe rook of witte rook ?

Link naar reactie

Knifeman: bedankt voor de uitleg :)

ik weet niet exact wat het is, het is eerder waterachtig en qua geur lijkt het hetzelfde als de koelvloeistof. deze laatste heb ik ook gecheckt, maar was ok. Met ok bedoel ik een beetje boven het max level. zou het misschien hierdoor kunnen ? dat het teveel aan koelwater zo naar buiten komt ? bij start helemaal geen rook.

Link naar reactie

ok hier zijn we terug, met opnieuw een probleem - ik begin er moedeloos van te worden -

sinds de laatste perikelen hierboven vermeld draaide alles weer heel vlotjes met mijn Granturismo 125: nieuwe olie na inrijden 1000 km - onderhoud van 24000 kms, "lek" waarover ik had verteld was volledig weg... alles werkte weer tiptop tot vorige zaterdag... ik naar Brussel en voor het een beetje vooruit te laten gaan had ik beslist om vanuit Antwerpen de E19 te nemen... alles perfect in orde tot net voor afrit Zaventem (ik schat dat ik dan ongeveer een 20 - 25 minuten aan het rijden was tegen een snelheid die varieerde tussen de 100 en de 110 km/u) de motor ineens stilviel (pruttelen, geen vermogen meer en dan ben ik nog net op tijd naar de pechstrook kunnen gaan) daar aangekomen terug proberen te starten : niets. alles was voor de rest normaal: koeling was ok, nog genoeg benzine, lichten, richtingaanwijzers, .. alles ok.

hij is dan - weeral - moeten gesleept worden en hopelijk krijg ik morgen telefoon van de garage, maar ondertussen wou ik hier eens rondhoren.

Heeft dus iemand enig idee wat het zou kunnen zijn of hetzelfde meegemaakt ??

tnks !

Link naar reactie
als het de oliepomp was dan zou de krukas en al de rest dat in de carter zit gegripeerd zijn, en niet de cilinder vast...

Volgens mij juist niet,,,kijk uwe krukas en de rest wat in uwe carter zit wordt sowieso gesmeerd ( als het niveau ok is ) door uw olie...maar uw oliepomp moet er juist voor zorgen dat de olie via de kanalen tot bij de rest van de bewegende delen geraakt,waaronder uw nokkenas en dergelijke,,,,,en laat dit nu juist het punt zijn,waar den topicstarter beweerd dat juist deze delen vevangen zijn geweest,,,,,,wat blijkt nu,,dat hij terug problemen heeft,,,hopelijk horen we er later meer van,wat nu juist het probleem is...maar als uwe temp. Ok is en uw oliepeil is ok en hij loopt terug vast ,,,tja kijk dan denk ik persoonlijk dat ge die oliepomp toch even kunt gaan checken,maar soit da's maar een denkpiste hé

CHEERS

Link naar reactie

zou mijn motor dan weer vastgelopen zijn ? Als je 100 rijdt en je motor loopt vast, mag je dan niet van geluk spreken dat je het dan nog kan navertellen ? En dan lijkt het mij ook zo dat je dan echt wel heel rare geluiden hoort, of heb ik dat mis ? Hij is stilgevallen op de manier dat je zou denken dat de benzine op is (gewoon gepruttel en uitbollen, zonder meer) vandaar dat ik in die richting denk, maar ja dat denk ik, ik ken er niet veel van, daarom de vraag hier

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...