Ga naar inhoud
Vespaforum.be

zuiger speling


geronimooo

Aanbevolen berichten

goede avond,

Naar aanleiding van een serieuze kras in mijn cilinder heb ik een overmaatse zuiger gekocht.

Nu vraagt de persoon die de cilinder zal boren en honen wat de speling is voor die zuiger.

Dit zou opgegeven moeten zijn bij de zuiger leverancier.

Nu heb ik eens vlug op de site van meteor gekeken maar daar staat niets op dacht ik.

Weet hier iemand waar ik dit kan terug vinden of waartussen die speling moet liggen?

Het betreft een vgla motor, de zuiger is 2 de overmaat 57,4.

bedankt alvast

Link naar reactie

Ik vermoed hier verwarring tussen zuigerspeling en tolerantei van het honen .

0.02mmof 0.01mm is heel weinig

Als je een zuiger koopt en op het doosje staat 57,4 , dan is de grootste maat(onderaan) van de zuiger kleiner (vb. 57,32) De cylindermaat is dan 57,4 +of - 0.01 (tolerantie voor bewerken en meten ). De speling tussen cylinder en zuiger zal ergens tussen de 0,08mm en 0,11 liggen .

Link naar reactie

bedankt alvast iedereen

ik heb eens gelezen op die link nero, en daar kan ik wel teenentander uit afleiden waarvoor dank.

Maar dit geldt voor het oude type zuigers,

DIe van mij is uiteindelijk een nieuwe zuiger, werd deze in hetzelfde materiaal gemaakt?

Daar verschillende legeringen ook verschillende uitzettings-waarden hebben.

Hetgeen mijn revisie man vraagt is wat die uitzettingswaarde is voor die zuigers, zodat hij weet hoeveel hij juist moet boren.

dimitripx, Eigenlijk moet hij gewoon op 57,4 boren met een speling van 0.01 of 0.02? Als ik uw uitleg goed begrijp?

bedankt alvast

Merci

Link naar reactie

Als het een METEOR zuiger 57,4 is, zijn deze vrij maatvast .Laat die honer de buitenmaat opmeten met micrometer . Grootste maat is onderaan de zuiger (deze is licht conisch) . Deze maat zal tussen 57,28 en 57,32 zijn >> dat is wat hij moet nameten .

In principe hoont hij dan naar cilindermaat 57,4 met een TOLERANTIE VAN 0.01

Link naar reactie

Workshopmanual zegt 0.2, maar mijn motorrevisietoko raadde 0.1 aan (op een Gransport piston in een Rally cilinder), omdat ie anders gaat klapperen.

Edit zegt: 0 te veel.

Link naar reactie

0.02 is ok.(diameter verschil van cilinder)

Vgr nico

Link naar reactie

Zelfs bij een gs 150 moet je iets meer speling geven dan aangegoven.

Let ook op bij grote overmaat zuigers.

Beste is eigenlijk tot de derde overmaat te gaan bv 150cc - 57.6 mm

Al wat hoger is dan bv 57.6 is de zuigerwand dikker geworden (omdat ze allen in dezelfde mal worden gegoten maar grotere diameter hebben,dus ook meer wanddikte)

En hierbij moeten de toleranties ook veranderd worden (als je het goed wil doen)

Zuigers met een dikkere wand,hebben ook een andere uitzetting dan de standaards...

Vgr nico

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...