Vespaboerke Geplaatst: 20 oktober 2011 Delen Geplaatst: 20 oktober 2011 Hallo, Vespa cosa 1 nadert eindfase ;-).Rest enkel nog nazicht in hoeverre ik de juiste hoofdsproeier heb gemonteerd.Zit momenteel met een JL left hand in inox gemonteerd.Sproeier standaard is een 92.Heb er momenteel een 100 ingestopt,eerste test.Hoe ga ik tewerk om te weten of dit de juiste sproeier is?Rij ik deze warm,dan nieuwe bougie en eind volgas rijden en dan bougiekleur nazien,of hoe ???? Greetz, Pascal. Link naar reactie
Vespaboerke Geplaatst: 21 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 Geen techneuten voor mijn probleem? Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 21 oktober 2011 Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 Motor regelen tot je denkt dat hij goe draait, nieuwe bougie erin en bollen, in het begin als je thuis komt direkt motor afzetten liefst nie op relantie laten draaien. Laten afkoelen en de bougie eruithalen onder de elektrode zit er bij een nieuwe bougie nog een wit porseleine stukske deze zou de kleur van koffie met melk moeten hebben dat zit je goed. Is deze wit dan is je mengsel te arm eerst wa meer jus geven indien dit niet verbeterd nog een iets grotere sproeier steken. Is h'm zwart dan heb je een te rijk mengsel eerst wat minder jus geven, als da nie helpt kleinere sproeier plaatsen. Ik raad je aan om in het begin een paar keer te checken, als je regeling goed staat AFBLIJVEN en nie meer aankomen. Wat betreft je sproeier nu denk ik dat dit een goed vertrek punt is Grtjs Makke Link naar reactie
Vespaboerke Geplaatst: 21 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 Hey Makke, Bedankt voor het posten van deze info!!!Maar,hoe geef ik hem meer jus (da zal naft zijn denk ik).Welke schroef dan instellen? In of uitdraaien? Greetz, Pascal Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 21 oktober 2011 Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 Wat voor ne carbu hebt ge steken of gezet? Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 21 oktober 2011 Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 Normaal gezien staat deze als je voor de carbu staat aan de linkerkant onderaan,daar zal je in principe een klein vijske moeten zien uitsteken,met in het midden een gleuf voor de schroeven draaier of een steek sleutelke van 6 of 7. Deze moet je voor de standaard setting dicht draaien, lichtjes nie te hard en dan 1,5 toer terug openen draaien. meer jus is open draaien tegen klok in minder logischerwijs andersom. Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 21 oktober 2011 Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 Kleine opmerking: Afstellen doe je best met een bougie die al enige kilometers heeft, omdat deze al wat koolstofafzetting geeft en dit geeft de typische kleurverandering. Begin met een sproeier die 'veel' te groot is en verklein langzaamaan. Bij de te grote sproeier zal de scooter in hoge toeren beginnen pruttelen (klinkt als een viertakt brommer). Verklein de sproeier per 2 of 4 maten, en als de scooter niet meer pruttelt, dan bij vol gas de choke uittrekken. Als de scooter dan weer begint te pruttelen zit je ongeveer goe en kan je een iets langere testrit maken. Als de scooter bij 't uittrekken van de choke nog harder gaat moet je zeker vergroten. De regelvijs achteraan dient enkel voor 't mengsel op ralenti, bij vol gas wordt de mngeling bepaald door de hoofdsproeier en de gasmengbuis. Bij een goeie afstellign zal de bougie na enkele kilometers vol gas een koffie-met-melk kleurtje vertonen. Let wel, dit bij volgas rijden en dan de motor direct afleggen, niet eens volgas rijden, dan eerst nog op't gemak naar de bakker, en bij de benzinepomp voltanken en de banden oppompen é. Als dit goed is kan je dezelfde test nog eens doorlopen bij kwart gas, bij half gas en bij driekwart gas, resultaat moet telkens 't zelfde zijn. Controleer zeker ook hoeveel voorontsteking je moet instellen voor die uitlaat, anders kan je mengsel perfect zijn maar rijdt je na een paar 100km een gat in de piston... Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 21 oktober 2011 Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 @Speedracer, thanks, weer iets bijgeleerd. Nog een klein vraagje er zijn er die zeggen een nieuwe bougie te pakken omdat je dan beter het kleur verschil te zien, en jij zegt het tegen overgetelde. Kun je iets meer uitleg geven wat ik snap je eerste zin nie goe. Grtjs Makke Link naar reactie
Vespaboerke Geplaatst: 21 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 Hallo, De carbu is een originele Dellorto 24/24H,dus met automatische benzinekraan en electrische choke.Morgen zal ik zeker ne keer proberen met een sproeier 110.Heb al een 120 gemonteerd gehad,en dat ging geen kl*ten.Dus morgen meer nieuws hierover... Thanks, Pascal. Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 oktober 2011 Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 Choke trekken al rijden zal zeker niet lukken? Groetjes, nero. Link naar reactie
Vespaboerke Geplaatst: 21 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 Hoi Nero, Dat zal inderdaad een moeilijke zaak zijn om dat te doen...Maar kga me morgen iets fabriceren om dat wet te kunnen doen.Hou jullie verder op de hoogte.{;-) @speedracer = heb gebeld met Vespazone en heb als antwoord gekregen dat de voorontsteking niet gewijzigd moet worden.(copie JL uitlaat komt van hem,vandaar...). Groeten, Pascal. Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 21 oktober 2011 Delen Geplaatst: 21 oktober 2011 Ik heb er juist, ook aan gedacht om vol gas ne keer mijn choke uit te trekken, want het klink ergens logisch maar ik durfde nie omdat ik aan 110km/h zat. Dus even passen:)) Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 22 oktober 2011 Delen Geplaatst: 22 oktober 2011 Troost u makke jij kan da, bij mij zit de choke aan de carbu zelf nog xd en ik durf nu ni mijn zadel omhoog te doen tijdens het rijden met de quattrini xd Link naar reactie
Vespaboerke Geplaatst: 22 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 22 oktober 2011 Ja,finale afgewerkt...Begonnen met een 110,dan 108,105,102 en dan een 100.102 gaf het beste resultaat.Best is om met een nieuwe bougie te starten,en een 10 km. warm te rijden.Dan uithalen,grondig kuisen met staalbostel.Dan een 3-tal kilometer vol gas en dan nazien op kleur.Dus heb ik mijn sproeier 10 nummers vergroot (van 92 naar 102).Hopelijk ben ik hier Vespisten ook mee van goede raad geweest,kwestie van toch een leidraad te kunnen geven als start van sproeier-setups. Groeten, Pascal Link naar reactie
bardi Geplaatst: 22 oktober 2011 Delen Geplaatst: 22 oktober 2011 Koperborsteltje is naar 't schijnt beter dan staalborstel ivm eventuele beschadiging aan de contactpunten... groet, bardi Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 23 oktober 2011 Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Ja,finale afgewerkt...Begonnen met een 110,dan 108,105,102 en dan een 100.102 gaf het beste resultaat.Best is om met een nieuwe bougie te starten,en een 10 km. warm te rijden.Dan uithalen,grondig kuisen met staalbostel.Dan een 3-tal kilometer vol gas en dan nazien op kleur.Dus heb ik mijn sproeier 10 nummers vergroot (van 92 naar 102).Hopelijk ben ik hier Vespisten ook mee van goede raad geweest,kwestie van toch een leidraad te kunnen geven als start van sproeier-setups.Best en zeker in het begin toch noch een paar keer checken. Goe bezig. Grtjs Makke Groeten, Pascal Link naar reactie
Vespaboerke Geplaatst: 25 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2011 Close topic,probleem opgelost. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.