Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Special Revival '91


Vara

Aanbevolen berichten

Hij staat eindelijk thuis en op het eerste zicht is hij nog in erg goede staat. (Start prima en rijden gaat ook zonder echte problemen) Toch merk ik op dat de 3 versnellingen 'moeilijk' schakelen, dat de gaspedaal stroef gaat en dat de motor onderaan vol vuil en olie plakt. Als ik onder het zadel het bakje eruit haal ziet alles er merkwaardig fantastisch uit! Ook in de benzinetank ziet alles er prima uit.

Ik zou heel graag hieraan beginnen om hem weer perfect rijdend te maken, maar aangezien dit mijn eerste Vespa-project is en ik maar heel weinig van motoren af weet, had ik graag is wat goede raad gekregen... Hoe begin je er in godsnaam aan zonder nadien 4 schroeven over te hebben?

Ik zou het heel erg op prijs stellen moest er toevallig een Vespa-kenner goesting hebben om is langs te komen om me gerust te stellen en wat uitleg te geven :)

De pintjes staan al koud in mijn frigo!! Wie ziet het zitten om is langs te komen om wat technische ondersteuning te bieden? :P (Ik woon in Dilbeek)

http://www.zita.be/foto/viewer/bartdepever/allerlei/vespa-special-revival/foto/#7598019

Link naar reactie

een special heeft toch een rechthoekig licht(lees een ander stuur),een plastic neus en géén gaspedaal.

heb je het chassisnr al eens op scooterhelp ingegeven?

Link naar reactie

Op de foto's kan je zien dat de embreage niet volledig terug komt. Het moeilijk schakelen kan daarmee te maken hebben.

Span de ontkoppelingskabel wat meer aan. Dit gebeurt onderaan de motor (als je de embreage aantrekt vind je zo de kabel terug). Juist voor het aanhechtingspunt bevindt zich een regelvijsje dat je moet uitdraaien om de kabel op te spannen. Als dit reeds volledig uitgedraaid is kan je het regelvijsje volledig indraaien, de kabel aan het aanhechtingspunt losmaken (eindstukje), daar wat aantrekken en opnieuw bijregelen. Zorg er wel voor dat je de koppelingshendel aan het stuur een paar mm kan aantrekken zonder dat je ontkoppelt, anders gaat de de koppeling slippen.

De voetrem kan je ook gewoon wat doorsmeren met olie en ook wat olie in de geinen spuiten.

Het motorblok ontvetten heeft niet zoveel zin omdat na een paar maand (als je er mee rijdt tenminste) opnieuw vol olie zal hangen. Eventueel kan je eens in een carwasch passeren om het meeste vuil eraf te spuiten (vermijd wel zoveel mogelijk het elektrisch gedeelte.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

oei,ik had er ook nog nooit van gehoord,weer iets bijgeleerd deze avond se..:-)

Link naar reactie

Thx voor de uitleg ;)

Het kabeltje aanspannen voor de versnelling zal nog wel lukken, heb dit ook al moeten doen met mijn lml.

De elektrische bedrading ziet er ook allemaal nog prima uit. Wel werkt de claxon niet en ik denk dat ik geen remlicht heb. Maar dat zal wel normaal zijn bij dit type? Geen remlicht en geen pinkers.

Is het de moeite om het motorblok open te gooien als hij nog goed start? Alles ziet er gewoon vuil uit, de regelingen en buisjes van de benzine en choce zien er zelf nieuw uit. Dus veronderstel in dat de motor inwendig ook wel oké zal zijn zeker? Vandaar dat een specialist mij misschien wat verder kan helpen met te zeggen wat nieuw moet worden. ;)

Ben in ieder geval erg tevreden met mijn nieuwe oude wesp!

O, ja, sleutel van het stuurslot zit er niet bij. Is het moeilijk om die cilinder te vervangen?

Link naar reactie

Als hij goed rijdt zou ik de motor niet open smijten, alleen carterolie vervangen (SAE30). Mogelijk zal je de koppelingsplaten snel moeten vervangen als de vespa lang heeft stil gestaan.

Gashendel eens goed doorsmeren. Dat deze niet automatisch terugkeert is normaal, 't is geen LML hé! :)

Kijk het lampje van het stoplicht eens na (misschien gesprongen), anders uitmeten met een multimeter. Idem voor de claxon.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...