Ga naar inhoud
Vespaforum.be

150 GS bouwjaar 1961 MISA?


dr 150 GS

Aanbevolen berichten

Hallo beste Vespisten ,

beetje onwenning , is mijn 1e post. Heb hier wel al veel zitten lezen...

Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een 150 GS (volgens motornr). Het chassisnr staat echter alleen binnenin het spatbord en wordt niet voorafgegaan door een lettercode en sterretjes. Het logo vooraan is gekleefd en op het spatbord vooraan staan een klein en laag alu profiel. Is dit dat een Belgische MISA?

Link naar reactie

De motor is in ieder geval van een GS150.

Het S nr is volgens mij een fabricage nr en geen chasisnr. Zoek eens op de boord van de opening waar het klepje onder het zadel op aansluit.

De vloerplaat ziet er wel bijzonder slecht uit. Als de rest beter is kan het volstaan om er een nieuwe onder te lassen, anders wordt het wel een heleboel werk.

De statorplate lijkt me iets heel raar. Normaal is die rond met een "hap" uit, anders kan men die niet monteren omdat het carter in de weg zit. Bij de jouwe lijkt die wel volledig rond en de stand is volledig verkeerd.

Is de vespa volledig of ontbreken er onderdelen? Zijn er papieren bij?

Kan je een paar foto's van de volledige wesp posten zodat we ons een beeld kunnen vormen van de omvang van de roestschade?

Groetjes, nero.

ps: foto's staan in de zandbak.

Link naar reactie

Helaas heb ik geen papieren . Beetje leuk verhaal : familie van mij is een ferm auto restaurateur (Oude Engelse...) , nu legt hij zich ook wat toe op allerhande oude tweewielers . Onlangs kon hij voor 1000 € 5 stuks op de kop tikken oa een NSU , een Lambretta en deze Vespa. En hoera hoera , ik kreeg de Vespa kado !!!

Ik heb ook al gezocht naar een chassis nr op het klepje onder het zadel , maar niets te vinden ?

Dit WE heb ik de Vespa volledig uit elkaar gehaald : km teller ontbreekt maar is zo'n clambshell, uitlaat ontbreekt , HT bobine zat bij de losse stukken maar ziet er niet goed uit , achterlicht is van een 150 GS, logo was gekleefd, demper vooraan ontbreekt. De bodemplaat is idd abominabel , de rest van het chassis lijkt OK.

Nu heb ik dus een bak vol lossen stukken en de frame onderdelen. Ik zou opteren voor een chemisch bad (in Lokeren) en nadien een nieuwe voerplaat erin. En dan bij een goede carrossier...

Zal nog paar foto's maken van representatieve losse stukken

Link naar reactie

Email is correct. Zijn de foto"s niet te zwaar om door te mailen? Probeer anders 2 foto's per keer.

Zijn er rechts achteraan op de middentunnel geen 2 gaatjes waar een identiteitsplaatje hing? Zoniet gaat het waarschijnljk over eentje die in de Belgische MISA-fabriek werd gebouwd.

De elektriciteit op zich is vrij simpel (gemakkelijker dan de meeste zonder batterij), maar het opladen van de batterij is soms (lees meestal) een probleem. Hier biedt een vespatronic (electronische ontsteking) de oplossing. Een dure maar dankbare investering.:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@Nero

- Indien deze Vespa GS een VS5 is (stuurkop), moet dan het chassisnummer niet boven 47350 liggen?

- Welk identiteitsplaatje op middentunnel bedoel je? Stuur je in de richting van een Duits GS chassis?

Link naar reactie

Edwin, ge doet me twijfelen, maar ik dacht dat elke serie van de GS begon met het nummer 1000.

Bijvoorbeeld: VS1 (eerste serie van de GS150) van 1001 tot 5000...

VS2 herbegon ook op 1001 tot ...

Van de VS5 zijn er zo'n 27000 gebouwd, dus het chasisnr zou kunnen kloppen.

Klopt van de Duitse GS'en, die hadden een identificatieplaatje op de middentunnel.

Persoonlijk denk ik dat het om een MISA-scooter gaat. De vorm van de kilometerteller van de VS1 tot VS4 behouden werd bij de duitse vespa terwijl deze bij de Italiaanse/MISA ovaal werd.

Anderzijds doen de chroom accesoires me wel denken aan een Duitser.

De ovalen stang onderaan het zadel is een reservewielhouder, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Het nr dat ingeslaan is op de binnenkant van het spatbord achteraan (aan de batterijkant ) begint met een S , er staan geen sterren . Maar bij scooterhelp kom ik wel uit bij een GS150 van 1961 wat overeenkomt met het nummer op het motorblok

Ik vind geen gaatjes waar het gekleefde Vespa embleem zat...

Wat vinden jullen van zo'n chemisch bad om alle verf en roest te verwijderen? bijv Newicc te Lokeren voor 150 €?

Link naar reactie

@DR150GS

Een chassisnummer bij een vespa staat NOOIT ingeslagen op de binnenkant van het chassis. Dat nummer (S xxxxxx) is een controlenummer. Overigens is dat nummer niet meer zichtbaar zodra de vespa gemonteerd is.

Het verticale nummer is ook niet het chassisnummer.

Ofwel moet je verder zoeken, ofwel is er nooit een chassisnummer ingeslagen, ofwel is het nummer vakkundig verdwenen. Ook vreemd is dat er nergens een prefix (VS5T) staat.

Ben je zeker dat er geen nummer staat horizontaal op het chassis in de aanslag van het carburator deksel?

Indien de vespa ooit werd herspoten, kan het nummer nog ergens onder de lak zitten.

Hieronder een lijstje van de Vespa GS 150 chassisnummers.

Nero, die nummers lopen toch door van VS1 tot VS5...

1955   VS1T     001001-0013300

1956   VS2T     0013301-0023310

1957   VS3T     0023311-0035310

1959   VS4T     0035311-0047350

1959   VS5T     0047351-0052363

1959   VS5T     0052364-0070128

1960   VS5T     0070129-00104731

1961   VS5T     00104732-00127350

Link naar reactie

Misa heeft normaal een bijkomende frame nr

+ geen gaatjes voor embleem

Soms is de achterlicht ook een beetje verschillend : twee kleur orange/rood en de boven orange stuk is kleiner dan op italiaanse versie.

Nieuw Bodemplaat specifiek GS150, contactsteutel, km teller 120km/h, originel uitlaat (geen sito), SIEM lichtschakelaar, speciale versterckte voorshockdemper, originele zadel overtrek enz... beschkikbaar in sommige shop in belgie ;-)

Is het ook mogelik een elektronische ontsteking plaatsen of een elektronische gelijkrichter (diode) te plaatsen op de originele kabelboom (batterij)

Link naar reactie

Geen twijfel dat het over een Misa gaat, maar wat met die nummers?

Foto hieronder is van een andere Misa VS5 van 1961. Deze vespa heeft nog het origineel geplakt logo EN ook het verticale nummer 11393 tussen sterretjes achter het carburatordeksel.

vespamisags1961framenum.jpg

Ik heb ook andere Misa VS5 gezien met het nummer horizontaal achter het carburatordeksel.

Zou het kunnen dat bij Misa chassisnummers werden ingeslagen die buiten de reguliere nummers (zie lijstje hierboven)vielen en ook als chassisnummer officieel gehomologeerd werden?

@Nero, van de VS5 zijn er toch veel meer dan 27000 stuks gemaakt. Of bedoel je geassembleerd bij Misa?

Waar zitten al die mannen met hun GS-en? :-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...