Ga naar inhoud
Vespaforum.be

bedrijfstemperatuur


px125

Aanbevolen berichten

Beste vespisten ik heb een temperatuumeter gekocht voor m'n snelle wesp maar wat is nu de ideale werkingstemperatuur nu voor een luchtgekoelde motor. Ik vind hierover vrij weinig info iemand een idee ? Heb wel bij karting iets gevonden 85 c° maar is dit correct ?

Groetjes

Bart

Link naar reactie

hangt ook sterk af van je "snelle wesp" heb je een plastieken cylinder, een ijzeren, nen aluminiumen, welken uitlaat, is je vriendin hot, ... allerlei factoren. één ding is zeker je moet je geen zorgen maken omdat je nu opeens je temperatuur kan zien (hoe hoog komt ie trouwens ?) feit is als hij straks té warm wordt kom je er vanzelf achter.

Link naar reactie

Het is een malossi 210cc korte slag ,mmw2 reedblock met rd 350 reeds, pk vliegveld ,TMX 30 , mmw culasse squish 1.2 , benzinepomp , variabele ontsteking , versterkte cosa 2 koppeling , korte vierde en mijn vriendin hot :-) . Er moet toch ergens een gegeven zijn qua basis temperatuur niet ?

Link naar reactie

Ge hebt er die onder de bougie gestoken worden maar weklke temperaturen ge moet hebben weet ik niet die sensor gaat u niet behoeden voor een vastloper of ge moet er constant zitten op te kijken en dan is de kans groot dat ge ergens anders tegen knalt,kan pijnlijk zijn.

De sensor onder de oliedop heeft meer zin,aan de hand van u olie temperatuur kunt ge zien waneer ge die het beste ververst,olie verouderd namelijk zeer snel boven zijn werkingstemperatuur en verliest dan een groot deel van zijn smeereigenschappen waardoor u onderdelen sneller slijten.

De olie temperatuur vind ge in de datascheets van de fabrikant,dus even oliemerk opzoeken en dan datascheet zoeken via google.

Link naar reactie

De bedrijfstemperatuur bij een luchtgekoelde motor is eigenlijk niet te meten. Zoals hier reeds is vermeld kan je die op verschillende plaatsen meten (aan de bougie, olie), wat steeds een verschillend resultaat gaat geven.

Bij een watergekoelde motor wordt de watertemperatuur meten, hier kan je dit niet.

Eventueel kan je zo'n temperatuurmeter monteren en nagaan hoeveel de normale temp is in relanti, bij normaal gebruik en in "sportmodus". Als je nadien bij het rijden afwijkingen ziet, kan je gaan zoeken waar het euvel zich bevindt.

Dit alles lijkt me eigenlijk vrij zinloos, omdat bij een eventueel mankement de temperatuur bij luchtgekoelde motoren zo snel gaat oplopen dat je constant o^p de meter gaat moeten kijken.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

bedrijfstemperatuur hangt af van materiaal cilinder ieder materiaal heeft wel een andere ideale bedrijfstemperatuur en hangt ook af van u smering type tweetaktolie die ge gebruikt.

Een tip draai dat ding onder u bougie en ga der eens normaal mee rijden een uurtje of zo lees dan u temperatuur af en ge hebt u bedrijfstemperatuur.

in de zomer zal die hoger zijn als in de winter daar de lucht die ge voor koeling gebruikt in de zomer warmer is.

Link naar reactie

ik denk dat je gewoon verstandig moet omspringen met het aanspreken van het vermogen van je blokje als je voor zo'n lange reis gaat.als je continue hoog in de powerband van je uitlaat gaat rijden gedurende lange ritten,dan drijf je ook de temperatuur op (nog meer dan met een gewone uitlaat,zonder expansie).

dus gewoon gezond verstand gebruiken hé.

als je denkt dat je mengsel goed staat, dan kan er verder op zich weinig misgaan.

ik plan volgend jaar zelf ook een langere reis, naar de alpen of misschien de andere kant van europa...we'll see.

succes met de reis, hannes.

Link naar reactie

voor wat het waard is, temperaturen tussen de 100 en de 150 graden blijken aanvaardbaar te zijn voor een tweetakt motor, als je daar sterk over heen gaat, gaat het fout. wellicht is onder de bougie het warmste punt, en tevens een goede referentie, als er toch wat "fout" gaat zal je, wanneer je daar gaat meten het zeker kunnen merken (voor je vriendin zou ik 37 trachten aan te houden)

zoals velen zeggen als het echt fout gaat dan zal dit op heel korte tijdspanne gebeuren. ( je vriendin ken ik niet genoeg, maar da kan nog komen (^_^)

Link naar reactie
  • 3 weken later...

px 200, reedblock MMW, tassinari v-force kleppen, mikuni RMX30 powerjet, 23th cosa koppeling (versterkt), malossi 210 (aangepast worb5) cilinderkop met centrale bougie, compressie 1:11, licht en gebalanceerd vliegwiel, 60mm liab krukas, Jl performance uitlaat

op de testbank:

143 km/h

24.2 pk

Link naar reactie

gewoon even de kleur van de bougie checken.

vgr nico

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...