Ga naar inhoud
Vespaforum.be

ervaring px 80 ombouwen


geronimooo

Aanbevolen berichten

goede avond,

Is hier iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een px 80 motor naar 125/150/177?

als ik alles hier goed lees, moet ik het carter uitdraaien, andere krukas monteren?

Heeft er iemand ervaring mee?

alvast bedankt

J

Link naar reactie

Ik ben hier zelf ook mee bezig.

Je moet ofwel het carter een paar mm groter maken, ofwel een aangepaste cilinder gebruiken. SIP heeft inderderdaad cilinders die al aangepast zijn.

De vertanding van de versnellingen is ook 20% a 25% korter. Dus als je geen wheelies wilt trekken best een 'ultra-long' primair steken of de kerstboom/tandwielen van een 125/200.

Voor de rest (buiten de krukas) zijn er geen verschillen met een 125.

Link naar reactie

Goede avond,

IK zou het carter vergroten, daar ik normaal aan een 150 cc cilinder kan geraken,

als je een andere krukas steekt, moet je dan ook een andere drijfstang monteren?

En een krukas van een 150 gl is dit dezelfde als van een px?

Iemand ervaring bij ombouw, en toch de originele carbu gebruiken?

de versnellingen zou ik voorlopig zo laten, als je die 22 tandskoppeling gebruikt zal dit ook wel wat helpen?

merci

Link naar reactie
als je die 22 tandskoppeling gebruikt zal dit ook wel wat helpen?

Dat helpt, maar de versnelling zijn nog steeds iets korter dan een standaard PX150.

Carburateur is een SI20/20. Dus enkel de sproeiers aanpassen zou voldoende moeten zijn. Ik dacht ook dat de uitlaat van een PX80 een restrictie heeft. Best eens checken als je die wilt gebruiken.

Link naar reactie

goeie middag,

Dat denk ik ook, maar de kostprijs van een 200 blok tov een 80 blok,

en vooral het plezier van het knutselen wegen niet op tegen de kostprijs.

Wat ik me ook afvraag is als ik een krukas van een ouder type zou kunnen gebruiken in die px motor? of zijn deze volledig anders?

bedankt

j

Link naar reactie

goeie avond,

Zo juist heb ik de px motor gedemonteerd,

er zit een 21 tands koppeling op, dien ik deze nog te veranderen best naar 22 tand?

Heeft er toevallig iemand een krukas liggen voor een px 125/150? In goede staat?

Weet er iemand als de uitlaat van een px 80 dezelfde is van een px 125?

alvast bedankt

jeroen

Link naar reactie

Sommige Duitse PX80'en (en ook PX125) hebben een uitlaat met een restrictie zodat de 16 jarigen er daar mee mogen rijden. Die uitlaten zijn (dacht ik, ik ben niet zeker) te herkennen aan een dichtgeknepen pijpje. Best even nakijken of het over dergelijke uitlaat gaat. Dat staat in dat geval ook vermeld op de papieren.

Link naar reactie

goede avond,

De uitlaat zo juist eens bekeken, er staan wat nummers op, en het pijpje is niet dichtgenepen.

De cilinder word morgen normaal gezien afgedraaid. Nu nog op zoek naar een krukas, en dan monteren maar.

Link naar reactie

Cilinder kan perfect afgedraaid worden >> eerst een zachtmetalen stuk maken dat je in de klauwplaat spant minimaal 4mm groter dan de binnendiameter van de cilinder . Aan dit stuk draai je een verval naar de binnendiameter met h7 passing over en lengte van ongeveer 10 mm .

Hierover zet je de cilinder met de bovenkant richting klauwplaat .

Aan de andere cilinderkant steek je een grote meedraaiende losse kop . Zachtjes opspannnen .

Door weinig in één keer aan te zetten (lees afnemen ) is deze spanning voldoende om de cilinder draaiende te houden . Een draaier zal deze tekst wel verstaan .

Het carter uitkotteren is veel ingewikkelder >> (zal je meer kosten , maar daar past dan ook telkens iedere cilinder in .)

Link naar reactie

Ik bekijk volgende week eens met een andere draaier die niets anders doet,(was op mijn pa zen werk dat ze dat niet konden)

Het carter uitdraaien, kan ik volgens mij zelf,met een frees in een vaste bovenfrees .niet? er moet 1 mm uitgefreesd worden.

merci alvast

Link naar reactie

Goede middag,

ik zou deze avond een bestelling doen bij sip, maar ik vind niet welke krukas ik juist moet bestellen.

weet er iemand welke krukas ik juist nodig heb? die van een px 125, maar er staat enkel een op zonder spie baan voor het vliegwiel dacht ik?

alvast bedankt

jeroen

Link naar reactie

goeie middag,

Ondertussen is het carter uitgefreesd, een secuur werkje,

Alle onderdelen zijn besteld, nu wil ik de lagers nog vervangen, maar blijkbaar is er een verschil tussen de lagers van een 125, en die van een 80?

Weet er iemand meer van? of is daar geen verschil in?

merci

jeroen

Link naar reactie

Ik heb al een testritje gedaan, en hij draait goed, morgen ga ik de ontsteking met stroboscoop goed zetten,

Deze staat op IT momenteel, start goed, en draait goed

Maar als ik aan een bepaald toerental rij durft hij wat sputteren, niet veel maar je merkt wel dat hij wat inhoud

Dus ik begin met ontsteking goed te zetten.

Wat zou ik dan moeten vervangen indien ik dit niet goed krijg?

Alvast bedankt

Jeroen

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...