geronimooo Geplaatst: 4 november 2010 Delen Geplaatst: 4 november 2010 goede avond, Is hier iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een px 80 motor naar 125/150/177? als ik alles hier goed lees, moet ik het carter uitdraaien, andere krukas monteren? Heeft er iemand ervaring mee? alvast bedankt J Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 november 2010 Delen Geplaatst: 4 november 2010 Er bestaan cilinders met een grotere inhoud die passen zonder dat je de cilinder of carter hoeft aan te passen: http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/10000000/Racing+cylinder+DR+135cc+.aspx En als je de SIP-tips leest weet je wat te doen. Groetjes, nero. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 5 november 2010 Delen Geplaatst: 5 november 2010 Ik ben hier zelf ook mee bezig. Je moet ofwel het carter een paar mm groter maken, ofwel een aangepaste cilinder gebruiken. SIP heeft inderderdaad cilinders die al aangepast zijn. De vertanding van de versnellingen is ook 20% a 25% korter. Dus als je geen wheelies wilt trekken best een 'ultra-long' primair steken of de kerstboom/tandwielen van een 125/200. Voor de rest (buiten de krukas) zijn er geen verschillen met een 125. Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 5 november 2010 Delen Geplaatst: 5 november 2010 gewoon dr 135 steken, 24 si carbu en een primair 22tands monteren. Heb dit bij de px van mijn zoon gedaan en moet zeggen dat hij beter trekt en zeker niet zo hoog in toeren gaat bij volledige open gas. Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 5 november 2010 Delen Geplaatst: 5 november 2010 gewoon dr 135 steken, 24 si carbu en een primair 22tands monteren. Heb dit bij de px van mijn zoon gedaan en moet zeggen dat hij beter trekt en zeker niet zo hoog in toeren gaat bij volledige open gas. Heb je dan alleen de 22-tands koppeling gewisseld ? of ook de primaire aandijving ? Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 5 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 november 2010 Goede avond, IK zou het carter vergroten, daar ik normaal aan een 150 cc cilinder kan geraken, als je een andere krukas steekt, moet je dan ook een andere drijfstang monteren? En een krukas van een 150 gl is dit dezelfde als van een px? Iemand ervaring bij ombouw, en toch de originele carbu gebruiken? de versnellingen zou ik voorlopig zo laten, als je die 22 tandskoppeling gebruikt zal dit ook wel wat helpen? merci Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 6 november 2010 Delen Geplaatst: 6 november 2010 als je die 22 tandskoppeling gebruikt zal dit ook wel wat helpen? Dat helpt, maar de versnelling zijn nog steeds iets korter dan een standaard PX150. Carburateur is een SI20/20. Dus enkel de sproeiers aanpassen zou voldoende moeten zijn. Ik dacht ook dat de uitlaat van een PX80 een restrictie heeft. Best eens checken als je die wilt gebruiken. Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 6 november 2010 Delen Geplaatst: 6 november 2010 met de aanpassingen die jij wilt doen kan je beter een 150/200 motor eronder steken. Op het eind van de rit kom je misschien nog goedkoper uit. Je wilt van een fiat 500 een bijna ferrari maken. @dimitri: alleen de 22tandskoppeling. Half uurtje werk, motor moet niet open. Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 7 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2010 goeie middag, Dat denk ik ook, maar de kostprijs van een 200 blok tov een 80 blok, en vooral het plezier van het knutselen wegen niet op tegen de kostprijs. Wat ik me ook afvraag is als ik een krukas van een ouder type zou kunnen gebruiken in die px motor? of zijn deze volledig anders? bedankt j Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 8 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2010 goeie avond, Zo juist heb ik de px motor gedemonteerd, er zit een 21 tands koppeling op, dien ik deze nog te veranderen best naar 22 tand? Heeft er toevallig iemand een krukas liggen voor een px 125/150? In goede staat? Weet er iemand als de uitlaat van een px 80 dezelfde is van een px 125? alvast bedankt jeroen Link naar reactie
Gette Geplaatst: 9 november 2010 Delen Geplaatst: 9 november 2010 uitlaat is identiek. koppeling hoef je niet te vervangen, maar vermoedelijk gaat het wel iets minder agressief rijden (lees minder wheelies trekken) ;-) Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 9 november 2010 Delen Geplaatst: 9 november 2010 Sommige Duitse PX80'en (en ook PX125) hebben een uitlaat met een restrictie zodat de 16 jarigen er daar mee mogen rijden. Die uitlaten zijn (dacht ik, ik ben niet zeker) te herkennen aan een dichtgeknepen pijpje. Best even nakijken of het over dergelijke uitlaat gaat. Dat staat in dat geval ook vermeld op de papieren. Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 9 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2010 goede avond, De uitlaat zo juist eens bekeken, er staan wat nummers op, en het pijpje is niet dichtgenepen. De cilinder word morgen normaal gezien afgedraaid. Nu nog op zoek naar een krukas, en dan monteren maar. Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 10 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2010 pech, cilinder kan niet worden afgedraaid, ze kunnen hem niet vastklemmen. is er iemand die ervaring heeft met het carter uitdraaien? merci jeroen Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 Cilinder kan perfect afgedraaid worden >> eerst een zachtmetalen stuk maken dat je in de klauwplaat spant minimaal 4mm groter dan de binnendiameter van de cilinder . Aan dit stuk draai je een verval naar de binnendiameter met h7 passing over en lengte van ongeveer 10 mm . Hierover zet je de cilinder met de bovenkant richting klauwplaat . Aan de andere cilinderkant steek je een grote meedraaiende losse kop . Zachtjes opspannnen . Door weinig in één keer aan te zetten (lees afnemen ) is deze spanning voldoende om de cilinder draaiende te houden . Een draaier zal deze tekst wel verstaan . Het carter uitkotteren is veel ingewikkelder >> (zal je meer kosten , maar daar past dan ook telkens iedere cilinder in .) Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 10 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2010 Ik bekijk volgende week eens met een andere draaier die niets anders doet,(was op mijn pa zen werk dat ze dat niet konden) Het carter uitdraaien, kan ik volgens mij zelf,met een frees in een vaste bovenfrees .niet? er moet 1 mm uitgefreesd worden. merci alvast Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 11 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2010 Goede middag, ik zou deze avond een bestelling doen bij sip, maar ik vind niet welke krukas ik juist moet bestellen. weet er iemand welke krukas ik juist nodig heb? die van een px 125, maar er staat enkel een op zonder spie baan voor het vliegwiel dacht ik? alvast bedankt jeroen Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 14 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2010 goeie middag, Ondertussen is het carter uitgefreesd, een secuur werkje, Alle onderdelen zijn besteld, nu wil ik de lagers nog vervangen, maar blijkbaar is er een verschil tussen de lagers van een 125, en die van een 80? Weet er iemand meer van? of is daar geen verschil in? merci jeroen Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 20 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2010 Goede middag, Vandaag de motor terug gemonteerd, en onder de vesp gehangen, De eerste km's zitten er alweer op, wat een verschil. Weet er iemand welke sproeiers er in een px 150 zitten? Jeroen Link naar reactie
Gette Geplaatst: 20 november 2010 Delen Geplaatst: 20 november 2010 Weet er iemand welke sproeiers er in een px 150 zitten? hangt een beetje van het jaartal af... volgens scootercenter: hoofdsproeier 100(102-104) BE3 160 stationair 48/160 Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 23 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2010 goede avond, Ik heb zo juist de sproeiers gecontroleerd, Deze zijn, 102/BE3/160 52/150 en 60 Is dit goed? of dien ik te vervangen? Jeroen Link naar reactie
Gette Geplaatst: 23 november 2010 Delen Geplaatst: 23 november 2010 lijkt me een ideale start opstelling... enkel als je merkt dat hij niet goed staat, denk ik dat je wat moet aanpassen... Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 23 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2010 Ik heb al een testritje gedaan, en hij draait goed, morgen ga ik de ontsteking met stroboscoop goed zetten, Deze staat op IT momenteel, start goed, en draait goed Maar als ik aan een bepaald toerental rij durft hij wat sputteren, niet veel maar je merkt wel dat hij wat inhoud Dus ik begin met ontsteking goed te zetten. Wat zou ik dan moeten vervangen indien ik dit niet goed krijg? Alvast bedankt Jeroen Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.