Bennieboy Geplaatst: 17 oktober 2010 Delen Geplaatst: 17 oktober 2010 Hey iedereen, Een paar weken geleden heb ik me een Vespa GTV 125cc overgekocht. Echt topbeestje om mee te rijden alleen...sinds een aantal dagen lekt er een felblauwe waterachtige vloeistof uit m'n Vespa en ik heb echt totaal geen idee wat dit zou kunnen zijn. Mijn Vespa blijft wel goed rijden maar die lek zint me toch niet echt. Kan iemand van jullie me soms vertellen wat dit zou kunnen zijn en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen? Alvast hartelijk bedankt voor de moeite hoor. Groetjes, Ben Link naar reactie
ePit Geplaatst: 17 oktober 2010 Delen Geplaatst: 17 oktober 2010 Ik denk dan spontaan aan de koelvloeistof van de radiator. Draai het rechtse beenschildje eens open en controleer het koelvloeistofniveau van je Vespa. Als dit pas in bijgevuld kan het zijn dat het overloop als je pas gereden hebt (vloeistof zet uit) of er zit ergens een lek en dat moet je dringend repareren want anders loopt je Wesp een dezer dagen warm...en nog erger vast. Link naar reactie
Bennieboy Geplaatst: 18 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Bedankt voor je reactie. maar wat bedoel je met rechter beenschildje? Waar kan ik het volume van m'n koelvloeistof juist controleren? Ben namelijk niet echt de grootste technieker dus alle hulp is gerust welkom Maar waarschijnlijk zal het dus een lek zijn van de koelvloeistof. Als dit echt dramatisch wordt...moet er dan op het dashbordje van m'n Vespa geen lampje gaan branden? Hebben jullie ook nog tips voor een goede Vespa dealer hier in het Antwerpse? Heb de mijne namelijk tweedehands gekocht en deze is ingevoerd uit Engeland dus heb hier in Belgiƫ nog geen dealers bezocht. Heb precies al wel begrepen dat de Vespashop in Antwerpen niet echt een aanrader is...? Iemand soms ervaring met Smout in Boechout? Aangezien dit niet zo ver is voor mij. Thx voor alle raad van een nieuwe Vesparijder Link naar reactie
picard Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Cycle jeep op de gitschotellei in Borgerhout. Greets Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 19 oktober 2010 Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 Bedankt voor je reactie. maar wat bedoel je met rechter beenschildje? zwart kapje boven je handschoenkastje. Is los te maken met 1 vijsje. Onder het rechter zit een tankje met koelvloeistof. Je kunt ook direct zien of je al dan niet onder het minimum zit. Indien eronder best bijvullen en dagelijks in de gaten houden of het zakt... Link naar reactie
Bennieboy Geplaatst: 19 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 Ok thx man, heb het gevonden maar was er zelf nooit opgekomen om daar te gaan kijken Onder de zwarte kapjes, is dat in feite echt een handschoenenkastje? Want hoe krijg je dit dan open? Of is dit niet de bedoeling. Heb nu gekeken naar het volume koelvloeistof en dit zit zwaar onder het minimum. Zal dus maar snel een bus gaan halen om wat bij te vullen, maar ja...waarschijnlijk is het dan toch en lek zeker? Zouden dit zware kosten zijn? Vind het wel schandalig in feite, heb ocharme 400km met m'n Wesp gereden en nu dit al. Veel zin om dit toch is aan die verkoper te melden of denken jullie er anders over. Ben nu toch aant twijfelen naar welke dealer ik zou gaan. Smout is voor mij gekend, maar die Cycle Jeep helemaal niet, maar is ook weer totaal niet ver natuurlijk. Link naar reactie
mgent Geplaatst: 19 oktober 2010 Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 Aangezien je het hebt open gekregen zou je het al moeten weten. Het eigenlijke handschoenkastje krijg je open door te duwen op de contactsleutel als de sleutel verticaal staat. En al deze dingen staan ook mooi in de handleiding. Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 19 oktober 2010 Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 Hoja, Bennieboy, die verkoper zal dat misschien niet geweten hebben. Die vloeistof verraad misschien wel een lek, doch eventjes afwachten en kijken of het zakt. Bij mij was het ook bijna leeg, bijgevuld en is nooit meer gezakt... Link naar reactie
Bennieboy Geplaatst: 19 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 hey Wutsie, Heb het juist bijgevuld se. Hoop nu wel dat het de juiste koelvloeistof is e Maar in de winkel zeiden ze dat dit gewoon de algemene was en het zeker geen kwaad kon. maar hij wist niet of er specifieke voor Vespa bestond. Iemand enig idee hierover? Ja...Als er een blauwe plas onder m'n Vespa ligt zal dit waarschijnlijk wel op een lek wijzen e of niet soms? Zal er een der dagen toch eens mee naar een Vespa dealer rijden want wil echt wel dat mijn wespje prima blijft bollen hoor Link naar reactie
sus Geplaatst: 19 oktober 2010 Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 volgens de wet mag je niets met verborgen gebreken verkopen. De verkoper had je moeten melden dat er een lek in de koeling was. in dien het grote kosten opleverd kan je zeker nog bij hem aankloppen.een vermelding met in de staat waarin hij zich bevind en door beide partijen gekend is niet wettelijk bij verborgen gebreken. Link naar reactie
Sylvester Geplaatst: 19 oktober 2010 Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 normaal rijden die vespa's met rode koelvloeistof.. ook nooit 2 verschillende mengen!! Link naar reactie
Bennieboy Geplaatst: 19 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 Rode koelvloeistof?? Ben je hier zeker van Sylvester? Kheb een GTV 125 en kheb hem opengedraaid en er zat al blauwe vloeistof in hoor dus...! En ja was geen scooterwinkel maar een autowinkel eerder waar ik ze gekocht heb maar die man kende nu wel veel van techniek en zei me er beter al van deze vloeistof bij te doen dan met een lege tank te rijden want dat is helemaal gevaarlijk e! Maar idd...die verkoper had me dat toch kunnen melden,hoewel...misschien was er toen natuurlijk nog geen lek e! Hoop dat het snel opgelost geraakt in elk geval Link naar reactie
tamboerke Geplaatst: 19 oktober 2010 Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 Koelvloeistof is er in verschillende kleuren. Het beste mengt men inderdaad geen twee verschillende (merken) kleuren. Let wel er is een verschil tussen koelvloeistof en antigel. Al hebben beiden deels dezelfde functie. Gemiddeld genomen kan koelvloeistof vriestemperaturen tot ā 20Ā° weerstaan bij antigel loopt die weerstand hoger op al naargelang het antigel/watermengsel. Koelvloeistof mag men zuiver (rechtstreeks) in het koelcircuit inbrengen. Antigel dient men te verdunnen met water. Daar zuivere antigel vrij corrosief is. Koelvloeistof met antigel mengen is uit den boze! Voor de winter laat men dan ook best het koelwater meten. En dit best bij voertuigen ouder dan 2 jaar. Luchtgekoelde motoren hebben hier natuurlijk geen last van ā¦ā¦ā¦.. Link naar reactie
Sylvester Geplaatst: 20 oktober 2010 Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 Rode koelvloeistof?? Ben je hier zeker van Sylvester? Kheb een GTV 125 en kheb hem opengedraaid en er zat al blauwe vloeistof in hoor dus...! En ja was geen scooterwinkel maar een autowinkel eerder waar ik ze gekocht heb maar die man kende nu wel veel van techniek en zei me er beter al van deze vloeistof bij te doen dan met een lege tank te rijden want dat is helemaal gevaarlijk e!Maar idd...die verkoper had me dat toch kunnen melden,hoewel...misschien was er toen natuurlijk nog geen lek e! Hoop dat het snel opgelost geraakt in elk geval hier ben ik idd zeker van,elke vespa die bij ons buitengaat rijd met rode koelvloeistof,heb eig nog nooit een vespa gezien met andere Link naar reactie
Bennieboy Geplaatst: 20 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 Damnnn Sylvester, Meen je dat nu dat dat altijd rood ziet? Kheb er dus echt blauwe ingedaan e van Denicol :s Maar dat kastje boven het handschoenkastje rechts is toch voor de koelvloeistof e??? Want daar zat dus al blauwe vloeistof in en kheb er gewoon nu wa bijgedaan tot aan het minumumstreepje om naar de dealer te rijden want zonder koelvloeistof rijden zou echt ni goe komen e Link naar reactie
Il Paperino Geplaatst: 20 oktober 2010 Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 No panic Bennieboy, je hebt dus niet gemengd... dat is toch al goed ;-)) nu gewoon in de gaten houden of ie blijft lekken en anders terug naar de verkoper. Link naar reactie
ePit Geplaatst: 20 oktober 2010 Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 Ik heb een GTS 125ie super en die heeft ook blauwe koelvloeistof. Dus geen zorgen bij vespa durven ze wel eens bij dezelfde types verschillende banden leggen, waarom dan geen rode en blauwe koelvloeistof in verschillende Vespa's al zijn ze van hetzelfde type. Link naar reactie
Bennieboy Geplaatst: 20 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 Aaah oef...da doe me plezier dak hier toch geen flaters begaan heb Maar pfff m'n vespa blijft lekken hoor. Gisteren mooi tankje bijgevuld en deze ochtend gaan kijken en ja ... opnieuw een klein plasje onder m'n Wesp dus zal in de kosten vallen jammer genoeg. Hoop gewoon dat het geen te zware zijn want anders ga ik het toch wel eens aan de verkoper laten voelen denkik e:) Link naar reactie
ePit Geplaatst: 20 oktober 2010 Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 Bennieboy, nu weet je tenminste waar het probleem zit. Als het een scheurtje in een rubberen slang is, of een slechte aansluiting dan valt het nog mee. Het kan ook zijn dat je elektrische waterpomp lekt en dan zijn de kosten wel wat groter. Je kan het handschoenkastje verwijderen en eventueel op zoek gaan naar de boosdoener. Als je dat zelf niet ziet zitten, zal je moeten passeren langs je Vespa-dealer. Succes Link naar reactie
tamboerke Geplaatst: 20 oktober 2010 Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 Heb je dan geen enig idee waar hij lekt? Al kan dat natuurlijk overal zijn. Een foto zou handig zijn. De beide radiotoren zitten vooraan net als het expansievat. Onder de voetplaat lopen de koelvloeistof leidingen naar het waterpomphuis. De goedkoopste kost zal een pakking zijn en het duurst vermoedelijk een radiator. Link naar reactie
Bennieboy Geplaatst: 20 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 Hey folks, Allemaal merciekes voor de reactie. Zou het graag idd allemaal zelf oplossen maar zoals ik al gezegd heb gaan techniek en bennieboy nog niet echt hand in hand jammer genoeg Heb er echt geen idee van waar de lek juist zit. Het plasje ligt altijd vlak onder de pikkel van men Vespa en als ik er dan eens ga onder liggen zie ik daar een metalen buisje waar het aflekt maar de lek zelf ligt ergens hoger denkik, maar wat er daar juist zit...Joost mag het wte of misschien wel iemand anders Maar uit veiligheid zal ik morgen de dealer maar eens opzoeken, denken jullie ook niet? Hopelijk kan het wel geen kwaad om nog tot daar te rijden met m'n Vespa? Link naar reactie
tamboerke Geplaatst: 20 oktober 2010 Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 reservoir bijvullen tussen min en max. En rustig tot aan uw dealer rijden. Op voorwaarde dat hij geen 800 km van uw deur woont zal wel lukken. Hou voor de zekerheid het lampje van het koelwater in het oog. Want op een GTV zit geen temperatuurmeter zoals op een GTS. Alvast succes! Link naar reactie
Bennieboy Geplaatst: 20 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 Thx voor de raad Tamboerke. Reservoir met koelvloeistof is mooi bijgevuld dus normaal moet ik er wel geraken. Dan is mijn keuze voor een dealer ineens duidelijk...dan gaan we naar Smout in Boechout want dat is voorm ij het dichtst bij huis Hoop dat de service daar in orde is? Heeft iemand hier al ervaring mee? Hoop ook dat ik m'n Wesp niet te lang moet missen. Link naar reactie
Sylvester Geplaatst: 20 oktober 2010 Delen Geplaatst: 20 oktober 2010 Damnnn Sylvester, Meen je dat nu dat dat altijd rood ziet? Kheb er dus echt blauwe ingedaan e van Denicol :s Maar dat kastje boven het handschoenkastje rechts is toch voor de koelvloeistof e??? Want daar zat dus al blauwe vloeistof in en kheb er gewoon nu wa bijgedaan tot aan het minumumstreepje om naar de dealer te rijden want zonder koelvloeistof rijden zou echt ni goe komen e ------------------- Dat meen ik idd,tot nu toe is elke vespa,piaggio en gilera bij ons met rode geleverd en heb nog nooit andere gezien. Maar zoals Il Paperino zegt kan het geen kwaad zolang je niet mengt. Als je je zadel opent kan je de helmbak eruitnemen,dat maakt het zoeken achter het lek voor jou misschien gemakkelijker? Link naar reactie
Gette Geplaatst: 21 oktober 2010 Delen Geplaatst: 21 oktober 2010 volgens mij een lek, in je ruitensproeivloeistof reservoir! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.