Ga naar inhoud
Vespaforum.be

benzinetank verwijderd, nu vraag over achterste schokdemper PK50XL '86 - opgelost!


Vegilante

Aanbevolen berichten

De laatste tijd hoorde ik een verdachte metalige 'Klang!' toen ik met de Vespa ook maar over het meest geringe hobbeltje reed. Inspectie via de onderzijde.. en ja hoor..: de bovenste bevestiging / schroefdraad van de achterste schokdemper bleek uit de opening in de carrosserie losgeschoten. Ik dacht eerst dat de schroefdraad misschien afgebroken was, maar inmiddels de schokdemper gedemonteerd en daarmee is niets aan de hand. De schokdemper ziet er bovendien nog helemaal schoon en vrij nieuw uit. Dus: moertje losgetrild??

Benzinetank verwijderen om eens te kijken hoe dat het zit met de bovenste bevestiging van de schokdemper. Maar helaas... het lukt me niet de tank te verwijderen. Inmiddels de technische faq's doorgespit welke ik op het i-net kon vinden, maar ik vind er niets 'simpel' aan. Linkerhanden, dan maar?

Wat doe ik verkeerd?

1. boutjes van zadel en tank verwijderen. Check: de benzinetank is helemaal los

2. kraan op open en rubbertje verwijderen rond de kraan waar deze de carrosserie uitgaat. Hier gaat het al mis: ik krijg met geen mogelijkheid dat rubbertje er af... ??

3. dan maar eens zonder stap 2 proberen: benzinetank achteraan optillen en dan proberen er uit te tillen. Hier gaat het ook al mis? Wat ik ook doe, kraan open of dicht, vanzodra ik de tank beweeg, komt de benzine er met gutsen uit. Als ik onderaan de tank voel, blijkt de benzine er aan de bodem / aansluiting van de kraan uit te lopen. Is dat normaal? Toevallig heb ik net volgetankt voor ik vaststelde dat er iets loos was met de schokdemper :-/

4. Wat nu? Iemand een goeie tutorial?

Thanks!

Link naar reactie

Als je de tank samen met de benzinehendel eruit trekt komt dat rubbertje gewoon mee met de hendel. Dat er benzine uit de naftkraan stroomt is niet normaal. Waarschijnlijk is de naftdarm gelost aan de kraan of gescheurd of is de dichting aan de naftkraan gelost of stuk.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Wel, ik heb een paar maanden eerder ook al eens (vruchteloos) geprobeerd de tank te verwijderen, maar er ijlings mee gestopt toen er zoveel benzine onderaan uitliep. Toen de boel met rust gelaten en naar De Pauw (Gent). Ik dacht dat de kraan stuk was ofzo. Die hebben er naar gekeken en toen niets vreemds gevonden??? Maar het probleem bestaat blijkbaar nog steeds. Jammergenoeg is De Pauw momenteel in groot verlof.

Ik zal beter eerst de benzine maar weer helemaal uit de tank hevelen, als ik het zo lees :-S

Link naar reactie

met "dat rubbertje" dat je moet verwijderen wordt bedoeld het ronde rubbertje rond het asje. Het plastiek stuk waaraan je draait om je benzine open/toe te zetten blijft gewoon aan de stang zitten en zet je niet in open of dichte stand maar omhoog.

Om het eenvoudig te houden zou ik de benzine uit de tank halen

Link naar reactie

Thanx! Ik bedoel inderdaad dat rubbertje rond het asje. Misschien een idee om dat een beetje in te vetten met vaseline, dan gaat het wellicht wel beter. Ik ga starten met de benzine er maar weer uit te hevelen. Momenteel is het hier een beetje druk, mijn Volvo '79 heeft net kuren gekregen en daar heb ik nu ook even mijn handen vol aan. En de Gentse Feesten zijn nu ook gestart natuurlijk :-D

Link naar reactie

Gelukt! De tank is eruit! Het benzinedarmpje kreeg ik niet los, maar door de tank deels te verwijderen en dwars op de carrosserie te zetten had ik ruimte genoeg om aan het gat te kunnen waar de schokdemper doorheen gaat. Daar vond ik een soort silentblock en een grote 'rondel'.

Nu is mijn vraag: ik veronderstel dat er boven de rondel nog een bout hoort, om de schokdemper te fixeren. Er zat een bout op de bovenste schroefdraad van de schokdemper, net boven het 'busje' van de schokdemper. Hoort die daar? M.a.w. hoeveel boutjes zitten er op en in welke volgorde? Is dat (van onderen naar boven gezien): bout op schroefdraad - schroefdraad gaat door carrosserie - silentblock - rondel - tweede bout??

In de opening van de silentblock zag ik de afdrukken van een bout, lijkt me dat door de druk een bout gewoon door het rubber is getrokken. M.a.w. het silentblock aan vervanging toe is?

Link naar reactie

Inderdaad, ik ben er inmiddels zelf achter gekomen dank zij een gedetailleerde exploded view op SIP :-)

Ik miste wel degelijk de bovenste bout en een rondelleke. Bij de doe-het-zelf kon ik alles vinden, zodat ik voor 0,21 ct aan onderdelen en 5,40 euro aan vervoersonkosten de vespa weer helemaal in orde heb kunnen zetten :-D

Topic kan dicht!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...