Ga naar inhoud
Vespaforum.be

nieuw leven


piejay

Aanbevolen berichten

hallo, het is al lang geleden dat ik besloten had van men vespa in een nieuw kleurtje te zetten. Ik, leek die ik ben, dacht dat de klus op een week of twee ging geklaard zijn. Maar ondertussen zijn we toch 2 jaar verder en nog altijd niets veranderd. Maar nu dat het eruit ziet dat ik eens niet super veel herexamens zal hebben (hoop ik) wil ik men vespa gespoten en terug rijdende zien te krijgen.

Nu heb ik toch enkele misschien wat vragen.

- Kan ik grote problemen verwachten met men motorblok die 2 jaar geleden nog "perfect" in orde was maar dat ik gewoon heb laten liggen in de garage zonder iets aan te doen?

- Zou ik best nieuwe elektriciteitsdraden kopen? Of kan dat niet echt kwaad dat het nog de oude zijn? (ze werkten nog goed)

- De achterveer lekte olie? Koop ik best een nieuwe of volstaat een tweedehands?

- Een van de velgen was licht gebogen. Koop ik best nieuwe? Of moest ik tweedehands velgjes kopen en deze schuren, en herspuiten, ook goed of komt dit volgens jullie duurder uit? (kben niet vies van een beetje werk)

- En misschien wel de dwaasste vraag, een nieuw voorspatbord van sip, mag ik ervanuit gaan dat dit perfect past, of zou ik het best eerst eens monteren alvorens te spuiten?

piejay

Link naar reactie

motorblok zou normaal gezien nog oke moeten zijn hé,

best nieuwe draden, als je toch bezig bent, kan je best ineens alles vervangen, anders bestaat de kans dat je het misschien een week later toch moet doen

een tweedehands veer kan ook, moet je zelf zien

velgen kan je beter nieuw kopen ipv 2dehands. nieuw kosten ze ong 25eu. voor dat geld kan je ze niet gaan schuren, spuiten vernissen, etc

voorspatbord past normaal gezien. wel kan het zijn dat er wat golven in zijn van het plooien. dit moet dan bijgeplamuurd worden want als je dit zo spuit valt het enorm hard op.

Link naar reactie

Ik ben het met geen van Cee's antwoorden eens:

- ja; je koppelingsplaten kunnen aan elkaar zijn gaan plakken, sowieso je olie eens checken. Het kan zijn dat je je contactpunten even moet opschuren en opnieuw moet afstellen, je zou je cilinder even los kunnen draaien om te kijken hoe het met de koolstofafzetting is, en om te zien hoe je bougie eraan toe is. Ook zou ik sowieso de carb nalopen en kijken of de goeie vlotternaald erin zit.

- als je kabelboom er nog goed uitziet en je krijgt hem in en uit het frame zonder al te hard te hoeven trekken kun je hem prima hergebruiken. Bekijke 'em en als ie dodgy eruit ziet koop je een nieuwe; krengen zijn prijzig, helaas. Persoonlijk zou wel sowieso nieuwe (teflon) binnen/buitenkabels nemen.

- bij een 2dehands veer bestaat net zo'n grote kans als degene die je nu hebt dat ie niet in orde is. Achterveer kost de wereld niet, vooral als je van plan bent met 2 personen te rijden; scoor een nieuwe.

- velgen kun je beter 2dehands origineel kopen dan nieuw (nieuw staal is zwakker dan het spul dat ze in de jaren 60 gebruikten). Best laat je ze powdercoaten, kost geen drol, is geen werk en geeft meeste protectie. Nieuw bestellen kan ook prima; is een stuk luier, maar geeft ook acceptabel resultaat (niet te hard je moertjes aandraaien anders draai je de schroefdraad aan gort). Daar je 9" rijdt, is dit het moment om te bedenken of je niet naar 10" zou willen (met ofwel conversievelgen, of ook met 10" trommels e.d.).

- je beter eerst monteren voor je gaat spuiten; stel dat ie net aanloopt tegen je beenschild, dan wil je 'em ongespoten kunnen verbuigen ipv je vers gespoten versie. Het is sowieso een namaak kopietje wat je nu koopt, nooit gelijk aan het origineel, en je weet nooit precies wat er de afgelopen 30 jaar met je scootertje is gebeurd.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...