Ga naar inhoud
Vespaforum.be

1 probleem willen oplossen en eindigen met veel miserie!


Macvespa

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik dacht vandaag eens even snel wat aan mijn vespaatje te doen, nl. eens kijken hoe het met de elctriciteit zat.

Headset open, en ik maak de 2 draden los van mijn contact. Ik zie wat losse draden hangen die volgens mij naar de control lights moeten gaan, maar die waren afgeknipt. Ik zal dus wat draad en kabelschoentjes moeten gaan halen...

Ondertussen maak ik de claxoncover los (waarbij ik door mijn stomme schuld de plastic in 2 breek!). Vanaf dan ging het alleen maar bergaf!

Claxon los gemaakt...eens proper gemaakt en terug vastgezet. En toen was ik het vergeten, hoe zaten de draden in het contact. Ik sluit ze aan, ik start, joepie!! Alleen, ik kon de motor niet meer stilleggen!!!

Verschillende combinaties geprobeerd. Uiteindelijk 1 gevonden, maar dan bleek het andersom te zitten. Waar normaal de sleutel in OFF staat, kon ik starten en wanneer de sleutel in ON stond, kon ik de motor afleggen... . Nu heb ik omgedraaid dat alles (volgens mij terug goed zit). Alleen vind ik het raar, want op het contact zitten 4 connecties. 2 grote en 2 kleine. Ik was er zeker van dat ik de 2 draden op de grote moest zetten, maar dan was alles omgedraaid. Op de kleine werkt het wel... Heeft iemand een foto van hoe het zou moeten??

Vervolgens de speedometer kabel vervangen. Zowel binnnen als buitenkabel. Dat ging nog vlot. Behalve de afwerking! Ik krijg de speedokabel niet vast in het wiel...Is het gemakkelijker dat ik het wiel eraf haal? De kabel zit vast met die 'retainer' shroef, maar de binnenkabel zit los. Waar moet die juist in??

Alle, het werd tijd om te stoppen. Alles terug dicht. even starten, en wat merk ik??? Pinkers werken soms wel, soms niet, koplamp werkt niet...daarvoor dus wel! Ik denk dat de massa van het contact niet vastzit (omdat dat dus grote kabelschoentjes zijn op een kleine connector) en dat daardoor de rest ook niet werkt. Kan dat?

Is er eventueel iemand die me kan helpen?

Txs,

Een vermoeide beginneling...

Link naar reactie

Ik neem aan dat ge het over ne PX150 hebt, anders wel belangrijk om even te vermelden. Die contactsleutel heeft 4 pinnen waarvan er twee dienen om de motor stil te leggen en twee om het contact met de batterij te onderbreken.

Ge heb dus inderdaad de kleine pennetjes nodig. Normaal hebben die een kleurencode (dezelfde als de draden). Groen gaat naar de motor en zwart naar de massa.

Als uwe scooter een batterij heeft moeten de grote pennetjes ook aangesloten worden, normaal op de witte draden. Misschien dat die losgekomen zijn met het afnemen van dat kapke.

Dat uw pinkers soms wel, soms niet werken is de bedoeling ;-)

Link naar reactie

Funny, se...:-) Toch nog een smile op mijn gezicht vanavond...

Het is idd een PX150e zoals in mijn profiel staat.

Ik heb geen batterij, dus contact sleutel klopt al. Ik ga er dan wel eens nieuwe kabelschoentjes opzetten, van het keine type, want nu is dat niet naar mijn goesting.

Zou het dan kunnen dat bv de massa geen goed contact geeft waardoor de pinkers dus af en toe werken (wanneer ze AANSTAAN :-))) en dat daardoor de koplamp ook niet meer werkt als ook de speedometerlamp??

K

Link naar reactie

Eerder een massakabel die aangesloten is op wat de "+" moet zijn als je lichten ed zouden moeten werken.

Troost u jong, ik ben ook al een paar dagen aan't foefelen aan mijn bedrading met steeds minder resultaat...-;(

Probeer een schema te vinden op internet van uw model, dan ga je al veel klaarder zien.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

De binnenkant van de speedo kabel gaat in het 'wormwieltje' (nr 14 in de link), een plastiek soort tandwiel. Ik denk dat ge eerst nog een rubberke uit uw vork moet prutsen (nr 12). Dat gaat over de gaine en dan kunt ge de kabel er ver genoeg in duwen.

http://www.sip-scootershop.com -> spare parts catalogue -> T_21 Bremse vorne & Tachoantrieb

Is een heel handige bron om onderdeeltjes te zoeken.

Succes ermee,

Bart

Link naar reactie

Update: vandaag even tijd genomen om alles eens rustig te bekijken

1. Electriciteit: is eigenlijk zo moeilijk niet met een schema. Met dank aan Nero voor de tip. Die klopte. De massa zat op een verkeerde pin...Tegelijk ook even het controlelampje van de pinkers aangesloten, want dat zat gewoon los. Nieuw lampje erin, en nu zie ik tenminste wanneer ik de pinkers aan laat staan :-) Nu nog de draadjes zoeken voor het controlelampje van de lichten, alhoewel ik dat niet echt nodig acht en dat zal dus nog moeten wachten.

2. Speedokabel: alles eruit gehaald tot en met wormwiel inbegrepen. Bleek dat in het wormwiel nog een stuk kabel zat waardoor ik de nieuwe dus niet diep genoeg kreeg. Met dank aan Bartolino voor de tekeningen die veel duidelijk maakte!

En nu rijden maar!!

Txs!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...