Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa PK 50 XL na 5 jaar uit een schuur gehaald


Franswa

Aanbevolen berichten

Hallow,

Ik heb een vespa gekocht :

Vespa PK 50 XL handgeschakeld met kickstarter van 1993.

Hij heeft 5 jaar stil gestaan in een oude schuur achteraan.

Ik heb er benzine ingegoten (super 95 gemengd) en hij startte zonder veel proberen !!!

Echter als ik meer gas geef of wil vertrekken geraakt hij niet vooruit en niet in toeren en rijdt hij dus

geen meter vooruit...

Iemand van jullie die hier ervaring mee heeft wat ik moet doen ?

Alvast enorm bedankt !

ter info, er zit wel een fit in de knalpot.

Link naar reactie

Weten jullie misschien een link naar een beschrijving van hoe ik de carburator eruit haal en terug monteer ?

Ik heb eens gekeken en de luchtfilter er al af gehaald maar dan merk ik op dat die stang van de on/off brandstof

selectie in de weg zit en dat de carburator nog ergens vastzit maar ik niet direct zie met welke bouten ?

Ik neem aan dat ik toch niet perse de tank eraf moet halen ?

Link naar reactie

Om te beginnen:

www.scooterhelp.com is een geweldige hulpbron!

Tank eraf halen hoeft niet per sé, maar het is wel 10 keer gemakkelijker. Vijs die tank er maar af, dan zie je tenminste wat je doet, kan belangrijk zijn als je nog nooit gesleuteld hebt aan een vespa :)

Om die stang er eenvoudig uit te halen:

Zet die op de middenste stand (open = naar boven), haal de rubber ervan tussenuit(das wat prutsen), tank losvijzen en door eerst de achterkant op te heffen kan je die stang er zo mee uit trekken.

Let wel dat hiervoor je naftdarm nog aangesloten is op je carbu anders loopt alles onder met naft.

Als je carbu eraf hangt, vijs dan dat plastieken bakje onderaan eraf. Dat is de vlotterkamer. Hierin zie je in het midden een vijs zitten. Vijs die los en blaas eens door die vijs(daar zit een gaatje in, ahja het is de sproeier)en kijk of er licht doorkomt en er niets verstopt is.

Er zit ook een tweede sproeier in, dat is degene die je motor stationair laat draaien (de andere geeft bij als je gas geeft). Vermits je vespa wel startte vermoed ik dat de stationair wel in orde zal zijn.

Volgende stap:

Waar je naftdarm in je carbu toekomt, zit een klein netje. Als dat vuil ziet moet je dat uiteraard proper maken. Idem voor dat plastieken bakje van je carbu. Als dat vuil is, uitkuisen met naft(ongemengde naft).

Ik denk echter dat je probleem dieper zit, vespas die lang stilstaan, vertonen verduurde keerringen. Voor je hieraan begint, kijk eens op scooterhelp naar 'changing the oil seals'. Als je dat ziet zitten dan kom je nog maar eens af met een vraag :)

succes

Link naar reactie

Hoi,

Alles uitgevoerd zoals hierboven beschreven, enorm bedankt !!!!!!

Carbu zag enorm vuil, ik heb hem dan ook helemaal open gevezen en alles grondig uitgekuist.

Vraagje, als ik de gas open zie ik het schuifje helemaal open gaan, als de gas echter dicht staat, moethet schuifje dan helemaal toe zijn of een beetje open ?

Bij mij staat het nog een beetje open.

In alle geval ik heb het geheel terug gemonteerd en alle afstellingen laten staan.

Na montage blijkt de carbu te lekken en dit komt precies uit de luchtfilter, daar zit zo een klein teutje

aan en daar komt naft uit ? Precies iets verkeerd gemonteerd of niet vast genoeg gedraaid ???

Kortom, dit even gelaten voor het was gestart en vroem weg was de vespa, ene rondje gereden en alles leek bon, tot na ongeveer 500m ik terug hetzelde had. Geen power meer en bij voluit gas geven gaat hij niet voluit in toeren en terug geen meter vooruit te krijgen ... ?

Ik zal ook misschien mijn bougie eens vervangen ... ?

Iemand nog tips ?

Iemand een idee wat het schuifje betreft ?

Iemand een idee wat het lekken betreft ?

Muchos gracias !

Link naar reactie

Je mengsel is te rijk... en je schuif moet een beetje open blijven anders valt je motor stil, dit noemt men een stationairregeling...

maar als je mengsel zo rijk is, dat hij benzine spuwd, lijkt het mij ook dat hij toch niet goed rijdt, of heb je geheel de tijd met de choke open laten draaien ? Doe hem dan dicht en geef eens goed wat gas...

Mvg

Link naar reactie

Met het lekken bedoel ik dat hij naft lekt terwijl hij gewoon stil staat.

Tijdens het (500m tijdelijk) rijden heb ik dit niet gemerkt.

Dit was niet het geval voordat ik de carbu heb gekuist.

Ik vermoed dat ik iets niet goed heb ineen gezet, ik zal het dus nog een keer herhalen en er eens goed op letten

dat alles goed vast zit.

Bedankt voor de info ivm met de schuif.

Link naar reactie

Ik vrees dat uw tank ook nasty zal zijn. Als je carbu terug vuil is, tjah dan weet je het hé. Hier op het forum is er wel ergens een topic die beschrijft wat te doen met een vuile tank.

Het eenvoudigste is echter een tweedehandse kopen...(is uiteindelijk ook goedkoper)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Beste,

Ondertussen hetvolgende gedaan :

- tank gekuist

- carbu gekuist en goed doorgespoten

- leidingen van en naar tank vervangen en een nieuwe filterke ertussen gestoken

- nieuwe bougie

Resultaat :

Vespa start nu steeds onmiddelijk met choke op, als ik hem dan even laat draaien +- 30 seconden draait hij lekker en kan ik zoveel gas geven als ik wil, hij volgt met z'n toeren en maakt ook zonder problemen toeren.

Als ik er dan opstap vertrek ik in eerste/tweede en rijdt dan een 500 m waarna de lol is gedaan.

De Vespa draait dan enkel nog stationair en dus als ik gas geeft is het precies of hij verzuipt en ik hoor

dan zo een hol lucht geluid, wanneer ik de gas terug los draait hij gewoon terug stationair, rijden doet hij

niet meer... Als ik hem terug een half uurke wegzet kan ik bovenstaande terug opnieuw doen...

Opmerking : ik heb nog wel de uitlaat niet vervangen, zou dit er iets mee te maken hebben ?

Iemand nog ideen wat dit zou kunnen zijn ? Of rest mij enkel de motor opengooien en oliekeerringen vervangen ?

alvast bedankt,

Link naar reactie

een hol geluid?

da lijkt mij idd valse lucht, check eerst of de carbu er goed op zit, maar die keerringen vervangen zal er wss sowieso in zitten. Helemaal niet moeilijk, je hebt wel een vliegwieltrekker en een koppelingstrekker nodig.

Link naar reactie

tja, hol geluid, ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven.

Het klinkt zo van ik wil wel maar ik kan niet.

Zo als wanneer je naft op is en hij te weinig krijgt wanneer je gas geeft maar nog wel genoeg om stationair te draaien.

De carbu lijkt mij er goed op te zitten, ik heb deze al eens opnieuw eraf gehaald en terug op gezet terwijl

de tank eraf was zodat ik alles zeer goed zag.

Ahzo, valt dat mee die keerringen vervangen. Moet dan heel den blok niet open ? Wat zijn (buiten m'n tijd) de kosten hier aan verbonden ...?

Toevallig een link of verwijzing naar een uitgebreide beschrijving van hoe ik dit moet doen ?

Link naar reactie

begin via deze link:

http://scooterhelp.com/tips/engine/engine.sf.vespa.html

voor de rest kan je best de zoekfunctie ook eens doorlopen.

wat betreft kosten... hangt vanaf, je zal wel dat gereedschap nogi hebben. Vul misschien je profiel in, dan weten we waar je vandaan komt. wie weet woont er iemand in je buurt die je het kan lenen.

De ringen zelf zullen je een 8euro kosten denkik.

succes :) (ben er zelf ook mee bezig, heb er heel lang over gedaan om die vol met klei gekoekte carterhelften van elkaar te halen...)

Link naar reactie
  • 1 maand later...

OK, ik ben begonnen met het vervangen van de uitlaat.

De band aflaten en induwen zodat ik die bout eruit krijg lukt me wel niet.

Het is een tubeless band dus niet super flexibel.

Is het moeilijk om zo een band eraf te halen ?

Volstaat dit om dit binnenring van de velg af te schroeven en dan met een stevige bandafnemen ?

Nooit gedacht dat me dit zoveel moeite zou kosten om simpelweg een uitlaatje te vervangen ...!

Link naar reactie

haal gewoon de complete velg met band van de scooter,dan heb je meer ruimte om aan te werken...,of makkelijker nog,met remtrommel en al eraf halen..

kijk ook is als je benzineleiding goed ligt en vooral niet te lang is,want dat geeft ook soms problemen,niet op stationnair,maar wel als je eventjes aan't rijden bent.

Link naar reactie
Nooit gedacht dat me dit zoveel moeite zou kosten om simpelweg een uitlaatje te vervangen ...!

Als je al begint te blazen als je het achterwiel moet demonteren, wat ga je dan doen als je "simpelweg" een lekke band hebt? :)

Het leuke van sleutelen aan een vespa is dat je zo je voertuig geleidelijk aan leert kennen, van binnen en van buiten. Zo hoef je niet, elke keer je een panne hebt, te gaan aankloppen bij een vespatechnieker.

Groejes, nero.

Link naar reactie

terug blazen hé Nero,maar dan in 't ventielke :-))

Link naar reactie

Vandaag de oude uitlaat eraf gehaald, die was echt wel enorm rot !!!

Ik ga nu morgen de nieuwe erop steken.

Er zit echter geen pakking bij, is een pakking tussen spruitstuk en uitlaat nodig ???

,degene die erop zat is helemaal verbrand en in stukken en de vespashop in de buurt is pas dinsdag open ...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nieuwe uitlaat gestoken, alles daaronder fijn proper gemaakt.

Alles terug gemonteerd met nieuwe pakkingen tussen spruitstuk-cilinder en uitlaat.

Wat een zalig geluid !

Alleen is het initiele euvel nog niet verholpen...

De scooter start zonder veel problemen en ik kan er een 500 meter mee rijden, dan zakt hij wederom naar

stationair toerental en is het gedaan met rijden... na een 3tal minuten echter kan hij weer volop in toeren,

maar rijdt hij slechts een 5tal meter en akt hij terug naar stationair toerental...

Zou het niet iets als de bobijn kunnen zijn ? Ik zou graag alle mogelijkheden uitsluiten vooraleer ik heel

de blok opengooi en reviseer. De vespa is steeds in bekende handen geweest en heeft weinig km gedaan, ik zou

dus denken dat alles binnenin nog pico bello is en het dus een ander technisch defect is...

Heeft er iemand misschien nog tips/hints om bepaalde dingen eerst nog na te kijken !

Alles is tot u toe uitgekuist (carbu/filters/naftbak etc) en ik heb een nieuwe bougie en uitlaat gestoken.

Alvast enorm bedankt !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...