Ga naar inhoud
Vespaforum.be

voorvering PK50S


buddah

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Ben al een tijdje met 2 takt brommers bezig en heb er in totaal al 3 gerestaureerd (sparta sport '69, zundapp roller '68, yamaha chappy é83)

Maar vorige week heb ik een vespa gekocht, meer bepaald een PK50s. Volgens de verkoper stond hij in perfecte staat, wat niet bleek te kloppen toen ik er aan kwam. Dus, in tegenstellig tot mijn plannen, zitten er na 1 week toch al wat nieuwe stukken op:

- michelin S1 banden

- nieuw zadel

- nieuwe plaatjes

echter als ik rem trilt de volledige voorvork, nu zie ik als ik de brommer vooruit duw en rem met de voorrem dat de voorvering dan volledig wordt ingeduwd

bij dergelijke lage snelheid lijkt me dat niet echt normaal, dus ik denk dat een nieuwe voorvering zich opdringt,,,,,wat denken jullie

dien ik daarvoor trouwens de volledige vork en spatbord te demonteren of lukt het met enkel de voorband eraf te halen

Nu merk ik dat

Link naar reactie

zo'n overdreven schommelende voorvork is volgens mij een normale feature op 50cc'kes, mijne pk50S zakte ook gans door zijn voorvork, maar het remde wel. De 50kes van mijn vriendn (2x50 special, 50N en PK50XL) hebben ook allemaal dat verschijnsel.

Wat je kan doen is een voorvork van een PK125 of van een primavera steken. Die schommelarm is wat groter en dat vergroot het rijcomfort een serieus stuk.

Je kan volgens mij de vering veranderen zonder gans de vork te demonteren door de neus eraf te hale en spatvor even los te maken en wat te kantelen, maar het zal handiger zijn de vork er helemaal uit te halen...

Link naar reactie

ik heb het eens goed bekeken

het is de stuurkolom die speling heeft in de buis van het kader.

als je in een put rijdt slaat deze tegen de buis...

dit is niet normaal

wat kan ik hieraan doen?

is dit gevaarlijk of enkel ambetant

graag hulp

hier trouwens 2 foto's van mijn pk'tje

DSC_12341024x768.jpg

DSC_12401024x768.jpg

Link naar reactie

Een paar mogelijkheden zijn dat de lagers "versleten" zijn, of eerder dat je de moeren (onder het stuur) iets meer moet aanspannen. Daarvoor moet het stuur wel (gedeeltelijk) gedemonteerd worden. Maak de bout los die het stuur vast houd (volledig eruit) en met een draaiende beweging kan je dan het stuur naar boven wringen. Normaal zou een paar cm voldoende moeten zijn. Dan zie je 2 ringen boven elkaar met een paar inkepingen in. Met een (oude) schroevendraaier en een hamer kan je ze verder tikken. Begin met de onderste, die bovenaan is een "contre-moer" en dient om de eerste moer te blokkeren.

Succes, nero.

Link naar reactie

thnx...toen ik hem kocht was hij niet zoals hij nu staat hoor

standaard banden...nu michelin S1's

wit was beige...heb ik herspoten en nieuwe emblemen opgeplaatst

gescheurd zadel...nu een monoseat

van die roostertjes voor de pinkers...voorste pinkers heb ik vervangen door nieuwe en de roosters zijn eraf

bovenkap van het stuur was gebarsten. Dit heb ik mooi dichtgemaakt langs binnen en de buitenkant mooi geplamuurd. Na het spuiten zag je er niets meer van. Echter toen ik het aanschroefde is het door de kracht terug opengesprongen ... alle werk voor niets :-(

bedankt Nero, ik heb het gedaan zoals u uitgelegd heeft.

wel gezweet om het stuur voldoende omhoog te kunnen krijgen...uiteindelijk heeft de bus WD40 soelaas geboden.

Ik heb de onderste ring een kleine toer kunnen aandraaien en vervolgens mooi de contermoer ertegen geschroefd.

Als ik nu voor de scooter sta en mijn benen tegen de knieschermen plaats en het stuur vooruit en achteruit wringt dan komt er geen beweging in...terwijl het vroeger 4mm vooruit en achteruit bewoog.

Ik denk dus dat het opgelost is... merciekes Nero!!!

Maar toch denk ik dat ik de vering zal vervangen door een exemplaar met zichtbare vering... ;-)

mvg

stijn

Link naar reactie

ik maak me meer zorgen over de trommelrem dan over de vering, maar als je effectief wil vervangen, stel ik inderdaad voor om dan zowel een schjfrem te plaatsen... 'k heb persoonlijk geen speling bij voorvork (is blijkbaar bij jou nu ook opgelost?), maar duikt inderdaad echt wel in (in vergelijking met een moto ofzo)... hou ons op de hoogte welke vering je op de kop hebt kunnen tikken, en je bevindingen.. 'k ben wel geïnteresseerd !

Link naar reactie

kan ik de standaard vering (buis in buis) niet gewoon eraf halen en deze vervangen door de vering uit de link hierboven?

Waarom zou ik de wielnaaf moeten aanpassen?

Volgens de site past deze gewoon op een pk50s.

schijfrem zal ik niet plaatsen, scootertje bolt maar 55 km/h...en ik rem 90% met achterrem

mvg

stijn

Link naar reactie

okay, ik check het even verder

vandaag trouwens een ritje gemaakt met de vastgezette ringen...speciaal de putten in de baan opgezocht...en geen slagen meer van het stuur. Alle speling is dus netjes weggewerkt.

Weet iemand trouwens waar ik de slotjes kan kopen die de zijbillen afsluit. Deze zijn kapot, maar ik vind ze nergens (niet op sip, niet op ebay, ...)

thnx

Link naar reactie

denk dat ik nog een nieuwe veer liggen heb.

Vgr nico

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...