Ga naar inhoud
Vespaforum.be

12V stekker


Wutsie75

Aanbevolen berichten

Hey, ik ben met de voorbereiding bezig om in het 'beenschildkofferdekseltje' (zwarte afdekkapje boven het handschoenkaste links van een GT(S)) een 12V plug te plaatsen. Bij het afnemen van het dekseltje zitten daar wat stekkers onder waar ik een continue 12V en één met het contact aantrof. Ik denk (volgens het boekje) dat het de vrije stekkers zijn van de "voorinstelling antidiefstal" en de "voorinstelling intercom".

Zou het kwaad kunnen om daar van af te takken voor de voeding van GSM of GPS? En zoja, bestaan er stekkertjes die er netjes op passen zodanig ik geen andere verbindingen moet maken en zeker niet moet 'knippen'?

Thks!

Link naar reactie
Daar bestaan stekkers voor, maar deze kosten meestal veel centen.

Neem de witte draad, deze staat achterhet contact, de blauw/rode er voor.

Ik knip deze draden af en verbind ze met een waterdichte sigarenstekker.

Okay thks, kleurtjes kloppen. En als ik rechtreeks kan verbinden is't maar 1 x knippen en de verbinding maken, zonder tussenstukje... (ik denk toch niet dat mijn vespa alsnog met een antidiefstal of zo zal uitgerust worden)

Link naar reactie

Neen, viel achterover van de prijzen van die plugjes. Ben bij een gewone motoshop langsgeweest. Ze bouwen die stekkers in bij Quads en kosten 150€!!! Heb al prijzen gehoord van 4 tot 20€ maar dit slaat alles. Dus op 't gemak wat verder zoeken. Resultaat volgt.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...
Neen, viel achterover van de prijzen van die plugjes. Ben bij een gewone motoshop langsgeweest. Ze bouwen die stekkers in bij Quads en kosten 150€!!! Heb al prijzen gehoord van 4 tot 20€ maar dit slaat alles. Dus op 't gemak wat verder zoeken. Resultaat volgt.

En, Wutsie75, is er ondertussen al een resultaat, ben namelijk van plan om hetzelfde te doen, maar wou eerst wat bevindingen van anderen zien !

TheWiz

Link naar reactie

Ja en nee, GPS montage wel (identiek als zie foto MGENT). Het stekkertje nog niet. Moet nog in die bootshop of de hubo passeren. Mijn gps gaat nog behoorlijk lang mee op batterij doch voor deze lente monteer ik zeker het stekkertje. Lijkt me makkelijk.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

@primus primavera, wat bedoel je met 'reducer'? Ik zou ook sigarettenlader willen aansluiten op de vespa, nu laadt ik in de wagen de gps op via sigarettenaansteker.

Ik kan toch moeilijk aannemen dat een batterij van een vespa meer power afgeeft dan een autobatterij? Wel is er een klein kastje in de draad van mijn gps die ik dus inplug in sigarettenaansteker; is dat minikastje dan misschien voorzien van een weerstand of 'reducer'? Kan ik in mijn geval dus bij de vespa gewoon aftappen van mijn licht of zo, draad met sigarettenplug, zonder nog een extra reducer of dergelijke? Klinkt wat ingewikkeld, hopelijk snap je mijn vraag...Alvast bedankt

Link naar reactie

De 'reducer' zorgt er voor dat je Vespa niet meer spanning kan afgeven dan 12V. Bij een 4 V en ik vermoed ook bij de I.E's geven deze al eens tot 14.5 volt. Hierdoor brandt de zekering door in je sigarettenaansteker( buisje met ijzerdraad).

Bij Ennekens in Nijlen plaatsen ze in een ' wippie' zo een reducer en heb je geen problemen.

Binnenkort kan je beeldmateriaal vinden op onze site voor de montage.

Groeten.

Link naar reactie
De 'reducer' zorgt er voor dat je Vespa niet meer spanning kan afgeven dan 12V. Bij een 4 V en ik vermoed ook bij de I.E's geven deze al eens tot 14.5 volt. Hierdoor brandt de zekering door in je sigarettenaansteker( buisje met ijzerdraad).

Dat zal niet nodig zijn als ge alleen maar een GPS wilt aansluiten. Er zit normaal gezien een spanningsregelaar in de GPS. Die 14.5 Volt is de laadspanning van de accu, dat is prima.

Als je toch bezorgd bent over die spanning kan je er een LM7812 tussen zetten. Kost een euro ofzo.

Link naar reactie

Weet ik wel, ook deze pc waar ik nu op aan het tokkelen ben. 't Is natuurlijk niet allemaal brol hé?! Ik bedoelde het vooral omdat van het plastiek om te spannen (dat dus wat veerkrachtig zou moeten zijn) al een stukje afbrak (was vrij broos) en omdat ik er vrijwel zeker van ben dat ik de sigarenaansteker (die ik wel niet nodig heb) tijdens mijn eerste rit al zal verliezen. (zit te los, daarom zoek ik nog een kapje voor erop)

Maar om op je vraag te antwoorden. Ik heb het 'geluk' om veel plastiek aan mijn vespa te hebben. Is gemonteerd op dezelfde plaats als beschreven op deze website blog. Dus mocht ik ooit het origineel willen herstellen kost het mij nog geen 20€. zie: http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/%3Fp%3D184

Link naar reactie

Bij veel auto's zit er tegenwoordig zo een kapje in de plaats van een een sigarettenaansteker (beter voor de gezondheid, zeker?). Dus eens gaan kijken bij de lokale sloper of autoparts winkel.

Ik zou die sigarettenaansteker best niet gebruiken. Dat trekt nogal veel stroom, en ik denk niet de generator en spanningsregelaar daarop voorzien zijn.

Link naar reactie
omdat ik er vrijwel zeker van ben dat ik de sigarenaansteker (die ik wel niet nodig heb) tijdens mijn eerste rit al zal verliezen. (zit te los, daarom zoek ik nog een kapje voor erop)

Silicone kan hier een oplossing zijn (niet ter vervanging van het kapje hé).

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...