Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GTS 125


RoflGts300

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

heb 2 weken geleden m'n Vespa GTS125 (Blue Midnight) besteld,

omadat ik't beu was om in de file te staan om naar m'n werk te gaan,

maar vooral om 's avonds thuis te geraken. (En omdat ik al heel m'n leven ene wil!)

12 juni zal ik er mee kunnen rijden... nog véél te lang wachten dus ...

Zijn er van de ervaren rijders hier enkele die tips & tricks voor me hebben, of punten waar ik op moet letten?

Link naar reactie

Het hangt er ook allemaal vanaf of je reeds rijervaring hebt hè !?

Zeker voorzichtig zijn, goe uit uw doppe kijken en beseffen dat je ten allen tijde allert moet zijn !!

Enkele kleine tips die ik destijds hier gekregen heb.

Je plaats op de weg opeisen en niet helemaal rechts van de baan,dan rijden ze je er zo vanaf. Probeer zowat in het midden of iets meer naar het midden van het rijvak te blijven. Wat ik persoonlijk heel belangrijk vind is niet te dicht achter je voorganger hangen als je geen deftig zicht hebt...als je genoeg afstand houd heb je meestal wat meer zicht van wat er daarvoor van verkeer hangt of gebeurd.

Uitkijken met de putdeksels en witte lijnen en wegmarkeringen op de weg want die kunnen wel glad zijn bij regenweer. En niet te vergeten tram sporen proberen dwars te kruisen. Voor de rest veel rijden en niet alleen met mooi weer en volop genieten van je wesp !!!!

Dit zijn er maar enkele die ik vernoem waarschijnlijk zijn er nog maar die zullen anderen dan weer aanvullen ...

Proficiat met je aankoop en succes!!

Link naar reactie

Ook zo begonnen. Mijn vespa was 2e hands en ik moest er direct (toen ik hem ging afhalen na verzekering en inschrijving) 60km mee naar huis rijden. Was toen ook slecht weer dus zeker geen lachtertje. Ervaring had ik niet behalve brommerkes van kameraden van uit mijn tienertijd. Zoals hierboven beschreven zeker voorzichtig beginnen, voeling met je 'machien' krijgen, elkaars beperktheden kennen en altijd bewust zijn dat jij de zwakkere bent op de weg. Toch assertief genoeg zijn om je plaats op te eisen, zeker niet agressief want dan trek je aan het kortste eind. Kortom: Genieten en laat die anderen maar gejaagd zijn!

Link naar reactie

Zijn die bandjes dan zo erg ... heb er hier nog niet veel goeds over gelezen de laatste dagen ... zijn er specifieke banden aan te raden?

Ja ook ik heb enkel rijervaring van uit de "kindertijd" ... en dan in Griekenland op huwelijksreis terug is op een iets zwaarder model gereden ... kreeg goesting te pakken en m'n vrouwke ook.

Link naar reactie

Ik rijd heel voorzichtig en rustig, enkel bij mooi en droog weer, en nog buiten de grote drukte van het dagdagelijkse verkeer, want ik rijd nog maar sinds enkele dagen met mijn Vespa. Voorheen nooit motor, noch scooter gereden (wel auto). Enkele jaren geleden één dag intensief motor-rijles gevolgd van Motoren-en-Toersime. That's it. Alle tips en trucs die ik daar geleerd heb, en alle info en tips die ik nu overal krijg, zuig ik gretig op als een spons, en zet ik om in praktijk. Al doende leert men.

Ik heb nog schrik om te vallen (is al gebeurd, zie andere thread ), in de eerste plaats voor mezelf, in de andere eerste plaats voor mijn wesp ;-)

Zonder goede beschermkledij ga ik dus sowieso nooit de motor op.

Als je valt, opstaan en weer zo snel mogelijk het zadel op. That's (Vespa)life :-)

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Rijtips kan ik je echter nog niet geven. Ik heb vandaag mijn eerste rit erop zitten, wat spannend zeg. :) Vlot rijdt een vespa dat is zeker. Doch blijft het spannend, zoals de eerste keer met de auto rijden dan zit je ook vol spanning.

Hoe meer je dit doet, hoe beter het zal gaan zeker?

Vooral de bochten pakken is nog wennen, omdat je wiel mega klein is en je precies niet mega kort kunt afdraaien. Alle waarschijnlijk wel. :) De tips als kijken waar je naartoe wilt voerde ik alvast uit. Ik denk dat het gewoon wat afschrikt omdat je wat schuiner hangt.

Oefenen oefenen oefenen, dat staat ons nu te wachten. :) En over een maand zal ik het hopelijk onder de knie hebben. :)

Droom jij alvast maar van 11 juni!

Link naar reactie

idd die originele bandjes afsmijte, ik heb gisteren een totale schuiver gemaakt, beetje met voorband en een stuk met achterband in een vrij trage maar korte bocht, gelukkig een goeie tegenreactie gemaakt om geen beton te moeten kussen...

sava => pneu suicide!!

als me rodage rond is vliegen ze deraf...

Link naar reactie

@Vlinder, ik zie in je profiel dat jij ook een LXV 125 hebt, welke kleur heb jij gekozen?

Ivm de banden, op mijn Vespa staan MAXXIS-banden op. Onder welke noemer moet ik die zetten? Ik lees hier over 'goede' banden en banden van 'die vliegen er zo snel mogelijk af'...

Link naar reactie

er bestaan websites waar ge alle soorten en types op kunt zien met reviews en beoordelingen, als ge hem daar nie tussen vind zou ik al zeker niemeer rijden ermee... je moet er ook wel het type invullen, met het merk alleen ben je niet klaar.

Een dervan is de www.pneu-test.com of www.autobandentest.com

Link naar reactie

Hoe komt het dat jij tot 12 juni moet wachten als je deze in april besteld hebt ? Ik had die van mij vorige week zaterdag besteld en had hem woensdagavond al. Ik vind dat de banden die eropstaan goed genoeg zijn. Natte kasseien en tramsporen zijn met eender welke banden zeker dingen waar je op moet letten. Als het nat is pak ik meestal de auto wat mij geen die hard vespist maakt , maar heb met mijn pk50 een paar keer alles moeten dichtgooien in de regen en vond dit echt alles behalve...Voor de overgang van pk 50 naar gts 125 heb ik toch ook een helm met vizier aangeschaft en een stevige leren vest. helaas past deze nieuwe helm net niet in het helmen compartiment , misschien dus eerst eens checken moest je een helm aanschaffen of die daarin past.

Link naar reactie

Heb sinds gisteren ook Pirelli GTS banden op men GT 125 laten zetten, nadat ik 6000 km met sava's gereden had. Kan je zeggen dat dat idd hemel en aarde verschild, en dan nog alleen maar op droog wegdek gerden tot nu toe.

Ben benieuwd wat het verschil zal zijn op nat wegdek !

conclusie is idd dat sava's alles behalve top zijn

grtz

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Voila zie,

vorige vrijdag m'n GTS(ke) gaan afhalen, prachtig weer om te rijden geweest ... direct al 250km op den teller gezet ... (op heel't weekend wel te verstaan)

Foto's volgen ...

M'n vrouw is er ook helemaal weg van ... ook al zit ze maar achterop!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...