Ga naar inhoud
Vespaforum.be

oude 125cc's zijn moordmachines toch?


pk50xl '86 Pisa>Sicil>Be

Aanbevolen berichten

Ik rij met een pk50xl, voorrem helemaal vernieuwd. Hij is helemaal in orde maar als ik aan 50 begin te remmen heeft dat haast geen effect. Gelukkig is dat ook zo! toch vind ik dat je er te weinig mee remmen kunt. Nu vraag ik me af: op zo'n oude 125cc vespa's staan er trommelremmekes die zeker niet beter zijn dan op mijn 50cc. Ik vraag me dus af als jullie een noodstop maken aan 80-90 km/u hoeveel tientallen meters jullie remafstand zou bedragen.

Kheb zo nog een cowboy geweten die me vertelde dat het normaal was dat het 'gashandvat' (hoe noemt ge zoiets??) van zijn oude 125cc niet vanzelf 'terugkeerde'. Hij zei dat dat bij veel vespa's dat zo is. Dat zal ook wel een fabeltje geweest zijn zekers?

Wie waagt er zich trouwens de ijspistes op in deze tijden. Ik doe het rustig, want met de fiets is het haast even gevaarlijk vind ik.

de groeten aan de vespa-lovers

Link naar reactie

Als je tegen 50 km/u bijna niet kan remmen is er toch iets mis met je remsysteem. Heb je nieuwe remschoenen gestoken of de oude ontvet? Is je tamboer niet onregelmatig uitgesleten? Is de achterrem correct opgespannen?

Wat betreft het niet automatisch terug keren van de gashendel heeft de "cowboy" wel een punt, dit is een algemeen fenomeen bij oldies. Het is wel gemakkelijk als je een sigaretje wil rollen al rijden...:))

Groetjes, nero.

Link naar reactie

echt? bij mijn pk'tje ben ik al enkele keren heel blij geweest dat die voorrem goed werkt :) dat komt vrij handig van pas als mensen plots bedenken dat ze voorrang hebben als ze van links komen :) maar inderdaad ik gebruik hem enkel voor noodstopkes, voor de rest rem ik bijna altijd met de achterrem

@persoonmetveeltelangeeningewikkeldeforumnaam: kijk uw remme idd maar eens na, wss is uw wiel vanbinnen wat uitgesleten waardoor uw remschoenen niet goed 'pakken'.

Link naar reactie
Altijd achterrem? Ik rij nu wel met een moderne vespa, maar de verkoper zei: altijd voor- en achterrem tegelijk gebruiken. Klopt dit dan niet?

er is een groot verschil tussen moderne en oude vespas in remvermogen

Link naar reactie

Trommelremmen zijn moeilijker te doseren en blokkeren makkelijker. Als een voorrem blokkeert resulteert dat sneller in een aanraking met het asfalt dan wanneer een achterrem blokkeert. Daarom remmen de meeste eigenaars van oudere vespa's (trommelrem vooraan) voornamelijk met hun achterrem. Schijfremgebruikers kunnen veel veiliger hun voorrem gebruiken.

Ikzelf gebruik onder droge omstandigheden bijna exclusief mijn voorrem (PX disc). Onder gladdere omstandigheden (regen etc) rem ik minder op voor en meer op achter.

Link naar reactie
Ikzelf gebruik onder droge omstandigheden bijna exclusief mijn voorrem (PX disc). Onder gladdere omstandigheden (regen etc) rem ik minder op voor en meer op achter.

Zo doe ik het ook met de PX Disc.

Met de Sprint gebruik ik zeer zelden de voorste rem.

Link naar reactie

@kurt007 De reden waarom ik deze topic maakte was vooral om een antwoord te krijgen op hetgeen ik me afvroeg: een nieuwe 125cc zoals de px disc of lml heeft toch veel betere remcapaciteiten dan een oude 125cc? niet? jij kunt vergelijken kurt!

Mijn voorrem zou toch in orde moeten zijn

-nieuwe remblokken en veer van sip

-nieuwe bekabeling

-tamboer met gladde oppervlakte

Als ik wil dat hij goed remt, moet ik verschrikkelijk hard mijn remhendel toenijpen. Verre van comfortabel. Ik ben zeker dat mijn kabel niet gevrongen zit, dus vrees ik dat die nieuwe veer van sip veel te stroef is.

Ik had vroeger ook cruise control op mijne vespa, ik ben blijkbaar geen cowboy. (hoewel mijn profielfoto dit tegenspreekt) Ik heb er iets op gevonden, een extra 'achterrempedaalveer' heb ik net achter mijn voorlicht zo gemonteerd dat mijn gashendel nu mooi terugkeert. Leve het veilig gevoel! ziehier de jeugd van tegenwoordig!! het goede voorbeeld!

Link naar reactie

Oude Vespa' zijn geen moordmachines, je leert ermee rijden en rekening houden dat die iets minder goed remt, maar het verschil tussen een PXdisc of met trommel is niet zo extreem groot. Het grote verschil is dat met mijn trommelremmen, ik niet te veel schrik moet hebben om onderuit te gaan bij nat weer als ik de voorrem gebruik. ;-) Ik gebruik zowieso alleen de achterrem omdat het meeste gewicht op het achterwiel ligt.

Link naar reactie
Oude Vespa' zijn geen moordmachines, je leert ermee rijden en rekening houden dat die iets minder goed remt, maar het verschil tussen een PXdisc of met trommel is niet zo extreem groot. Het grote verschil is dat met mijn trommelremmen, ik niet te veel schrik moet hebben om onderuit te gaan bij nat weer als ik de voorrem gebruik. ;-) Ik gebruik zowieso alleen de achterrem omdat het meeste gewicht op het achterwiel ligt.

daar moet ik je toch tegenspreken, een schijfrem vooraan maakt een wereld van verschil. met mijn px disc of t5 met schijfrem gebruik ik mijn achterrem bijna nooit omdat de schijfrem voldoende is en beter te doseren. Bij een trommelrem is dit niet het geval

Link naar reactie

Je moet gewoon jezelf leren kennen, en nog meer je machine. Op mijn VNB, die toch goed de 100km/h haalt, staan ook nog de origineel trommelremmen. De remafstand is dan ook extreem belachelijk lang, maar voorzie je daarop. En hou er rekening mee dat de remmen ook zeer snel verslijten, maar dat voel je snel genoeg ;)

Mijn gashendel blijft btw ook hangen. Maar daar leer je mee leven, gewoon handjes op de hendel houden. En anders: zalig cruisen zonder handen, en blijven gaan :D

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...