Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa VBB Remmen vooraan


jpcpro

Aanbevolen berichten

Hallo Vespisti,

de remmen van mijn Vespa 150 VBB vooraan lijken wat te slepen, ik zou er graag eens de pot vanaf halen.

Blijkbaar moet ik 2 minuscule vijsjes zien los te draaien, maar volgens mij zijn ze bij mij gewoon dicht

geschilderd. Ik heb een foto bijgevoegd. Heeft er iemand een idee waar deze vijsjes zich bevinden ?

Of bevinden ze zich aan de zijkant ? Voor het gemak heb ik de foto ingedeeld in verschillende zones,

genre Zeeslag ;) Zoek de bal !

Thx :)

VBB_Front_Hub.jpg

Thx.

Link naar reactie

Normaal gezien zit die remtrommel inderdaad 90° gedraaid en dan zitten er twee vijsjes in die gaatjes.

Nu moet 't mogelijk zijn om met een paar tikken van een kunststoffen hamer op de omtrek van de trommel deze te verwijderen.

Link naar reactie

Die trommel zat inderdaad 90 graden gedraaid, en de vijsjes zitten er niet in.

De trommel is er nu met succes af gehaald.

- Hoeveel mm remblok zou daar nog moeten op zitten ?

Ik had ook gemerkt dat één van de 4 bouten niet goed meer vast zit. Om deze eens te laten lassen,

moet die voor-as er volgens mij uit :

-Is deze er makkelijk uit te krijgen ? Of is er een andere eenvoudiger oplossing ?

Groetjes en dan voor de hulp tot nogtoe.

Link naar reactie

je zou best uw demper ook vervangen want de silenceblok ligt eruit!

Of het is iets anders,in ieder geval iets niet normaal.

Vgr nico

Link naar reactie

Hallo Nico,

Wat is een Silence blok ? Of die "demper" die je bedoelt ?

Alles is uiteindelijk open geraakt en het ziet er allemaal normaal uit.

Alleen nog die bout : waarschijnlijk moet die as er uit om dan die bout er van binnenuit

te laten aan lassen. Gaat dit makkelijk met al die roulementen en zo ?

Misschien dan ineens ook eens de remblokjes vervangen denk ik.

Groeten

Link naar reactie

en vul dan ook eens uw profiel in

vgr nico

Link naar reactie

ik begrijp niet wat je bedoelt?

Link naar reactie

Nikske curry, ik heb dit project overgenomen van iemand die aan het

bouwen is, en die Vespa reeds meer dan 3 jaar aan het restaureren was.

Qua techniek en motor is die Vespa top, 1 kick en hij is vertrokken.

Heeft ook reeds 2 jaar in België gebold. Heb fotos van de volledige restauratie,

is volledig in België herspoten. Enfin ik moet me hier niet verdedigen.

Maar het is en blijft een oldtimer nietwaar.

Vandaar mijn vraag : één van de 4 bouten vooraan (zie foto bovenaan) zit los, ik

heb dit pas gemerkt wanneer ik het voorwiel eens afnam. Waarschijnlijk kan die bout

er via de binnenkant weer worden aangelast, maar dan moet de voor-as er

waarschijnlijk helemaal uit. Nu rij ik dus op 3 bouten en ik vind dat niet veilig.

Ik vroeg me dus af of die vooras er gemakkelijk uit kan. Aan de andere kant van het

wiel zit iets wat lijkt op een grote dop voor een moer. Waarschijnlijk moet deze er

eerst af en nadien die moer eraf draaien en de as er met lichte tikjes door kloppen.

Ook eerst kilometer tandwieletje verwijderen denk ik ?

Link naar reactie

just,de dopmoer verwijderen met sleutel 22 en dan de volgende moer verwijderen,sleutel 22,wormwieltje verwijderen en dan de as erdoor kloppen.

Let dan wel op!

Op de as zit een rondell,en die rondell zit juist naast het wormgedeelte op de as.

Meestal bij het demonteren van die as blijft het binnenin het schommelgedeelte steken.

De rondell is zo'n 10mm groot en 3 m dik.

Succes.

Vgr nico

Link naar reactie

Hoi sorry dat ik je hier stoor maar zie dat je de gelukkige bezitter bent van een VBB 150. In de bib en zo vind ik niets van dit model, kan jij me helpen waar ik moet op letten bij aankoop.Wil namelijk ook zo eentje kopen maar ben niet 100 procent zeker of het wel een Italiaan is volgens de verkoper hebben de Vietnamese modellen een ronde teller en de It een ruitvormige. Ken er zelf niets van dus ze kunnen me wijsmaken wat ze willen natuurlijk. Die van jou ziet er zeer mooi uit. Heb je er al veel mee gereden en heb je er al veel stukken aan gehad. Hoe valt het verkrijgen van wisselstukken mee? Zit natuurlijk met veel vragen. Groetjes en alvast bedankt. Peter

Link naar reactie
Nikske curry, ik heb dit project overgenomen van iemand die aan het

bouwen is, .

Verander dan maar snel die zitjes,want zo lijkt hem WEL ne currry...

Link naar reactie

@ peter,ik heb je een mailke gestuurd omtrent die VBB's.

Vgr nico

Link naar reactie

Hallo Cult, bedoel je dat die 2 afzonderlijke zadels niet origineel is ? Wat is er

dan wel origineel ? Een volledig zadel ? Of hadden de originele geen zitje achterop

en dus alleen een rekje ?

Waar zou je een ander zadel bestellen ?

Hoedanook ben ik van plan om langzaam aan vanalles in de chroom te vervangen,

waardoor hij waarschijnlijk nog MEER op een curry zal lijken.

Les gouts et les couleurs zeker...

Link naar reactie

Hallo Peter, wat die aankoop van een VBB betreft : ik heb hier zelf ook weinig

ervaring mee, maar ben toch naar een paar Vespas gaan kijken.

Heb er zelfs gezien die veel mooier waren dan degene die ik uiteindelijk gekocht heb.

Maar probeer er vooral eens zelf mee te rijden, en kijk of hij direct start, de olie

er niet uit druipt, en vooral ook deftig heen en terug schakelt. Misschien ook een

kopen die reeds enkele jaren in België heeft rondgereden. Vraag evt hier eens rond,

misschien zijn er kandidaat verkopers ?

Link naar reactie

Sorry voor mijn insinuatie; VBB150 + een aantal kenmerken + willekeurige afgebroken boutjes deed me twijfelen ;)

Duo zadel kan prima hoor, maar er zijn cheape reproducties (die op de curry's zitten) en goeie reproducties. Net als met bv achterlichten en km-tellers; met cheape repro ziet et er, voor liefhebbers dan, vaak net niet uit. De afwerking van de cheape repro's is vaak ook erg belabberd.

Veel chroom:

316231.JPG

Meer chroom - waarom niet? Koop wel kwaliteit. Niet alleen voor de uitstraling, maar ook voor de houdbaarheid :P

Heb je nog meer of grotere foto's online staan toevallig?

Link naar reactie

Foto hierboven is een vermaskacreerde GS150.

gr nico

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...