Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Spuiten Vespa 50


Corradino d'ascanio

Aanbevolen berichten

hallokes

Ben juist begonnen aan het restaureren van mijn vespa 50 special, nu wil ik hem gaan spuiten maar vroeg me af of ik niets vergeten ben,heb hetvolgende plan:

-eerst afschuren korrel 400 dan 600 dan 1000 dan 1200 en plamuren waar nodig

-Vervolgens enkele lagen primer, (welke kan ik hier het beste voor gebruiken?)

-Vervolgens enkele lagen lak (waar kan ik die vinden, omgeving Antwerpen-Lier?)

-vervolgens transparante lak en tot slot alles mooi polijsten.

Is dit volgens jullie een goede manier, of vergeet ik essentiele dingen?? Zandstralen heb ik overwogen, maar is me te kostelijk, en heb angst voor gaten

Ben student en wil er zo weinig mogelijk geld insteken maar toch een mooi resultaat bereiken (vrij paradoxaal, weet het)

Alvast bedankt!!

Link naar reactie

het goedkoopste gaat volgens mij zijn :

- zelf plamuren + schuren

- zelf in grondverf zetten + fijnschuren

- alles compleet klaarmaken voor de definiteive laklaag

en dan zoeken naar een carosier die de definitieve laklaag wil spuiten. Professioneel, gebakken. Dat laaste gaat je volgens mij tussen de 250 en de 350 euro kosten, misschien zelf iets minder.

Link naar reactie

Heb zelf de camionbak van mijn vader gespoten, zonder al te veel druppels, beschik over compressor en professioneel spuitinstrument. Camionbak is natuurlijk iets anders dan een vespa. Maar is het dan echt zo moeilijk om hem deftig te spuiten? kan je echt geen mooi resultaat bereiken mits een beetje handigheid?

het verschil tussen proffesioneel en amateuristisch zal je natuurlijk altijd zien..

Link naar reactie

Als je het zelf denkt te kunnen, gaat het dan vooral nog om de stofvrije ruimte op goeie temperatuur en het daarna bakken - als je het met dit weer buiten of in een onverwarmde schuur moet doen, wordt het nogal lastig om een goed resultaat te krijgen.

Link naar reactie

normaal gezien hebben ze een ruimte waar ze de temperatuur tot 60 graden dacht ik opvoeren en dan is de verf op een korte tijd volledig hard.

ik denk wel dat het te doen is als je alles goed warm stookt binnen en vooral zorgt voor een stofvrije ruimte.

verder moet je eerst alles goed opschuren met korrol 300 ofzo.

dan plamuren waar nodig en ook schuren met 300

dat kan je best een spuitplamuur erop zetten, die zorgt ervoor dat de overgangen van de oude lak of metaal en het plamuur volledig weg zijn.

die spuitplamuur schuur je volledig met 600 en vervolgens met 800 en water.

alles goed afwassen, drogen en ontvetten

en dan aflakken.

voor het aflakken, spuit eerst een snelle, dunne laag. als deze wat mat geworden is dan kan je een 2de laag leggen en indien nodig nog een 3de.

succes

groeten pieter

Link naar reactie
dus jose, wat je bedoelt is dat de prijs voor verf, vernis, verdunner, verharder tesamen eigenlijk al bijna evenveel kost als hem door een professional te laten spuiten? of begrijp ik je verkeerd

dat is inderdaad zo en Josse spreekt uit ervaring. We hebben in zijn garage ooit een 50cc helemaal zelf gespoten.

Grondverf zou ik nog zelf durven doen dat schuur je nadien toch terug glad.

Moest je toch zelf de toplaag doen zou ik kiezen voor een lak die geen vernis nofig heeft nadien en zo tewerk gaan:

grondverf nar schuren met 800

volledig ontvetten met cellulosetinner

vloer en wanden van "spuitlokaal" stofvrij maken (wij hebben toen vloer natgespoten)

spuiten bij temperatuur van ongeveer 20°

lokaal verwarmen en dag of 2 laten uitharden

Link naar reactie

Trouwens als je alles behalve de eindlak zelf doet, en je brengt hem naar scootermarket in koningshooit, dan kost dat een 150euro. Een zeer goede prijs als je het mij vraagt. Het wordt heel professioneel gespoten in een spuitkamer, ik heb daar trouwens al beauties gezien waar mijn mond van open viel. Danny doet dat heel goed :) Ik heb met mijn vriedin deze zomer haar pk'tje onder handen genomen en ALLES zelf gedaan. Enkel de verf en verharder betaald. In totaal een 6O-70 euro kwijt... En het is goed gedaan, we hebben er op oysterboom zelfs complimentjes over gehad. Het is enkel iets gevoeliger voor steenslag, de onderkant vertoond al enkele puntjes waar je de primer terugziet. Maar nergens door de primerlaag dus alles is nog safe.

Om maar te zeggen dat je het dus zelf ook kan. Wij hebben dit wel in perfecte omgevingsfactoren gedaan. Het was 21 graden, gene wind, vrij droog(weinig vicht in de lucht) in een garage die tamelijk vrij was van stof...

Link naar reactie
150 maar? :D

Tjah, dat is toch de prijs die hij mij gaf toen ik hem erachter vroeg wat het kostte om enkel te laten spuiten. (Ik zou het schuren, uitblutsen, plamuren en primeren zelf doen. Ben ondertussen er nog steeds niet aan begonnen, geen tijd...)

Link naar reactie
150 maar? :D

Tjah, dat is toch de prijs die hij mij gaf toen ik hem erachter vroeg wat het kostte om enkel te laten spuiten. (Ik zou het schuren, uitblutsen, plamuren en primeren zelf doen. Ben ondertussen er nog steeds niet aan begonnen, geen tijd...)

dit wil ook wel zeggen dat hij er NIETS meer aan doet dus zoals hij binnenkomt wordt hij gespoten, achteraf nog foutjes betekend dat je zelf slecht voorbereidingswerk gedaan hebt

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...