Ga naar inhoud
Vespaforum.be

De treurzang van een Vespa Sprint 1973


Aanbevolen berichten

Hallo,

Yep, heb het ook aan mijn been. Inschrijvingsproblemen van mijn aangekochte Vespa Sprint uit 1973...

dixit factuur:

Het betreft een ingevoerde Vespa uit Indonesië

met Vignet D 705 (Douane + originele Indonesie papieren)

Vespa 150 cc blauw-wit

Schoon beestje,

Bij aankoop verzekerde de verkoper mij: kopen en rijden.

Tja. DIV Harelbeke weigert me een nummerplaat te geven, er ontbreekt een plakkertje in vak Y op mijn aanvraag tot inschrijving van een voertuig.

Via mijn verzekeraar geprobeerd, alle documenten terug met mededeling:

afzender: D.I.V. City Atrium

Het goedkeuringsvignet motorfietsen ontbreekt in vak Y

punt 3 aanbevelingen:

Indien uw motorfiets werd ingevoerd vanuit een niet EU - lidstaat (uitgezonderd Zwitserland en Noorwegen) en er werd nog geen gelijkvormigheidsattest afgeleverd, dan kunt u:

Ofwel de officiële invoerder van het merk in België contacteren (heb ik gedaan, werd doorverwezen naar website Piaggio waar ik een mail kon posten, tot vandaag zonder gevolg) die u een gelijkvormigheidsattest en bijhorend vignet kan afleveren;

Ofwel een goedkeuring aanvragen als "alleenstaand geval" bij een keuringscentrum...

Dan maar dossier opgestuurd naar F.O.D. Mobiliteit en vervoer validering 2- of 3 wielige motorvoertuigen

Pak papier terug:

Met vermelding:

Geachte heer,

Voor voertuigen welke ingevoerd zijn van buiten de Europese Unie, met een datum van eerste ingebruikname van na 1972, dient u de procedure vermeld in de omzendbrief op pagina 4, punt III te volgen, en zich tot een van de keuringsstations te begeven vermeld op blz 5

op blz 5: keuze tussen Anderlecht, Asse, Brasschaat, Evere, Heers, Steken of Wevelgem

en nu komt het:

De kosten van deze procedure bedragen 250 euro en moeten aan het autokeuringsstation worden gestort. Een bijkomende retributie van 372 euro per voertuig moet worden gestort op rekening van Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid - Ontvangsten

-zucht-

Maar nog wil ik mijn impulsieve aankoop niet betreuren... Maar wil er wel ooit op de Belgische wegen mee rijden...

Weet het. Had eerst jullie site moeten bezoeken.

Kan iemand mij nog raad geven? Oplossingen aanreiken? Troost bieden?

Groeten.

Link naar reactie

Heb je al eens via een officiële dealer geprobeerd?

Kan best dat ze niet reageren of toch niet snel op emails, maar via een dealer moet je toch wat meer kunnen teweten komen.

Mochten ze u bij piaggio kunnen helpen met dat stickertje, vermoed ik dat het al in orde is?!

Mvg

Link naar reactie

Bazaar terug naar verkoperke brengen, simpel.

In zijne shop of whatever blijven staan tot hij het beu is; waarschijnlijk sneller dan jij!

Anderzijds, you could see this coming ;o/

N

Link naar reactie

Teruggaan en verkoper laten oplossen of geld terug vragen...

Indien de verkoper geen oplossing bied een klacht indienen bij de bevoegde instanties, politie, test-aankoop,...

Zodat die dingen geregistreerd zijn en ze wat aan die rotpraktijkten doen...

Kun je eens wat foto's en je verhaal posten van waar je die kocht... Is altijd interresant...

Link naar reactie

Terug naar verkoper met eventueel doorslaggevende argumenten, zoals twee bovenstaanden reeds schreven. Met een scooter die uit Indonesië komt, beginnen de problemen met de inschrijving en eindigen ... .Wie was de verkoper? Kwestie ven iedereen op het forum te verwittigen?

Link naar reactie

Heb mijn vertrouwen in verkoper nog niet verloren. Hij beloofd me te helpen waar hij kan. Zelfs wisselen met andere scooter, ditmaal bouwjaar jaren 60 (de laatste die hij staan heeft). Dus met die zou ik zonder problemen kunnen snorren... Nu is er één klein probleempje...

Heb ook boter op mijn hoofd. Ondertussen heb ik de motor ontregeld gekregen. Kon er niet mee op de weg dus cirkeltjes snorren op mijn parking en daarna wat poetsen en bewonderen en hier en daar een moertje vastdraaien... Ben een kluns weet het maar heb twee moeren teveel aangedraaid en motor ontregeld...

Nu krijg ik het beestje zelfs niet meer aan de praat...

...

Verkoper heeft al tientallen Vespa's verkocht, oudere modelletjes en die snorren rond, pik ik er die ene uit 1973 uit. Ondervind problemen met inschrijven. Ontregel zelf de motor. Verkoper wil ruil laten doorgaan indien hij de scooter functionerend terugkrijgt. En vind maar geen Vespa sleutelaar die niet op vakantie is...

Heb ik al gezegd dat ik geen verstand van techniek heb? Had romantisch idee om met een design classic rond te tuffen...

Foto's volgen nog wel. Eenmaal ik kan uitpluizen hoe en waar ik die kan plaatsen...

Link naar reactie

Ik hoop voor jou dat je iemand vind die eraan wilt sleutelen.

Ik vraag me af als een handelaar een voertuig verkoopt moet ie dan geen jaar garantie geven? Correct me if I'm wrong...

Soit, je hebt een raar verhaal,

waar ik me eigenlijk afvraag of je wel 2 keer hebt nagedacht vooraleer je de scooter kocht, je goed hebt geïnformeerd...

Stel je hebt een panne binnen 2 maand, heb je al afgevraagd als er iemand aan wilt werken...

Veel succes ermee, maar verwacht zeker geen wonderoplossing...

Link naar reactie

Op panne onderweg was ik voorzien indien ik een nummerplaat kreeg. Dan VAB die me naar garagist brengt. Zo doe ik het met mijn (bijna old-timer) auto. Nu dankzij Kafkaiaanse toestanden wetgeving (zelfs douanebeambten klaagden over omzendbrieven die jaartallen telkens opschuiven) toch ietwat in deze toestand verzeild geraakt... Al vele malen te horen gekregen: dat komt wel goed, stuur dossier op naar... telkens bot gevangen...

Link naar reactie
Ben een kluns weet het maar heb twee moeren teveel aangedraaid en motor ontregeld...

Nu krijg ik het beestje zelfs niet meer aan de praat...

...

...

2 moeren teveel aangedraaid en motor ontregeld??? Misschien heb je aan je ralentievijsje gedraaid bovenop de luchtfilter?

Anderzijds, verkoper die van de koper eist dat zijn geleverd materiaal perfect functioneert??? Je moet er maar opkomen, denk ik dan. Redelijk omgekeerde wereld!!

Zoals voordien gezegd; bazaar terugbrengen en mens zijn ruilscenarios naar de prullenmand verwijzen, want wellicht ga je van de regen in de drop

N

Link naar reactie
Ik vraag me af als een handelaar een voertuig verkoopt moet ie dan geen jaar garantie geven? Correct me if I'm wrong...

idd, als je een tweedehandsvoertuig koopt is de professionele verkopen verplicht je één jaar garantie te geven. Zelfs al is het voertuig heel oud. Ik hoop voor je dat je een faktuur gevraagd hebt en gekregen.

Link naar reactie
Dan VAB die me naar garagist brengt. Zo doe ik het met mijn (bijna old-timer) auto.

Een voertuig wegslepen kan iedereen, maar wie gaat je scooter herstellen?

Veel mecaniciens houden hun handen af van indonesische scooters, en als ze het al doen dan kan de totaalfactuur wel hoog oplopen...

Nu dankzij Kafkaiaanse toestanden wetgeving (zelfs douanebeambten klaagden over omzendbrieven die jaartallen telkens opschuiven) toch ietwat in deze toestand verzeild geraakt...

Tja, de wet is kafkaiaans op het gebied dat oosterse scooters van voor 72 met gemak ingeschreven kunnen worden ongeacht de toestand. En dat je met moeite een duitse scooter (die europees gekeurd) ingeschreven krijgt...

Nu ja op dit moment weten we totaal niet over welke scooter het gaat, kun je eens een foto plaatsen aub

Om een foto te plaatsen:

 Als je een plaatje wilt weergaven, dan kun je het img label gebruiken,
[img=http://www.punbb.org/img/small_logo.png]

Ofwel plaats je een foto in je profiel.

Zo kunnen we je eerlijk advies geven...

Link naar reactie
Anderzijds, verkoper die van de koper eist dat zijn geleverd materiaal perfect functioneert??? Je moet er maar opkomen, denk ik dan. Redelijk omgekeerde wereld!!

N

Dat noem ik nu niet omgekeerd , als de vespa mooi draaide zou ik toch ook verwachten als ik hem terugneem dat hij is zoals afgeleverd of opgehaald.

Denk niet dat als jij iets zou verkopen en achteraf klopt er iets niet (neem nu zoals dit , zeg NIET dat jij dit zou doen) , dat je een niet-rijdend voertuig terug hebt gekregen

En dat jaar garantie lijkt me ook zeer breed toepasbaar op zo'n oud voertuig

Link naar reactie

Ben terug om jullie te melden dat de treurzang voorbij is. Vandaag al mijn centen teruggekregen. Toen ik mijn centen ging ophalen stond daar nog een ontevreden klant. Die had één weekje kunnen genieten van zijn Curry-Vespa (inschrijven was geen probleem: bouwjaar 1962), toen begon miserie aan de motor en chassis. Hij had er al wat centen ingestoken. Ook hij kreeg de kans om te ruilen maar toen we gingen kijken naar dat (omruil)exemplaar koos ook hij voor geld terug... We zagen een Vespa boven een plas olie, zonder uitlaat en een los achterwiel... Blinken deed het beestje wel...

Al bij al een happy-ending...

Ik blijf op de uitkijk voor een Vespa, rijdend en met alle Belgische papieren. Blinken hoeft niet...

Link naar reactie

Allokes,

Als ik ergens iets tenr goeder trouw koop en dat marcheert niet meer bij thuiskomst dan kan dienen brave zijnen brol toch gewoon terugpakken, zeker.

Trouwens als ik een scooter verkoop aan eerlijke voorwaarden, ga ik toch niet voorstellen dat hij een andere uit mijn garage komt kiezen als die niet werkt?? Is dat niet een beetje erg verdacht. Manmanman, ge leest hier wat tegenwoordig hoor.

N

Anderzijds, verkoper die van de koper eist dat zijn geleverd materiaal perfect functioneert??? Je moet er maar opkomen, denk ik dan. Redelijk omgekeerde wereld!!

N

Dat noem ik nu niet omgekeerd , als de vespa mooi draaide zou ik toch ook verwachten als ik hem terugneem dat hij is zoals afgeleverd of opgehaald.

Denk niet dat als jij iets zou verkopen en achteraf klopt er iets niet (neem nu zoals dit , zeg NIET dat jij dit zou doen) , dat je een niet-rijdend voertuig terug hebt gekregen

En dat jaar garantie lijkt me ook zeer breed toepasbaar op zo'n oud voertuig

Link naar reactie
Ben terug om jullie te melden dat de treurzang voorbij is. Vandaag al mijn centen teruggekregen. Toen ik mijn centen ging ophalen stond daar nog een ontevreden klant. Die had één weekje kunnen genieten van zijn Curry-Vespa (inschrijven was geen probleem: bouwjaar 1962), toen begon miserie aan de motor en chassis. Hij had er al wat centen ingestoken. Ook hij kreeg de kans om te ruilen maar toen we gingen kijken naar dat (omruil)exemplaar koos ook hij voor geld terug... We zagen een Vespa boven een plas olie, zonder uitlaat en een los achterwiel... Blinken deed het beestje wel...

Al bij al een happy-ending...

Ik blijf op de uitkijk voor een Vespa, rijdend en met alle Belgische papieren. Blinken hoeft niet...

onder het motto - chrome won't get you home !

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...