Ga naar inhoud
Vespaforum.be

inline fuel filter


the666bbq

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand ervaring met die inline fuel filters zoals hier geïnstalleerd op een ET4, of hier een herbruikbare versie van bij SIP (zoals altijd 101 andere modellen te vinden op het net).

Ik heb uiteenlopende ervaringen gelezen van 'een must voor oldtimers' tot 'heb het wel eens gedaan maar motor kreeg wel eens honger'. Die laatste zei dat je beter kon vertrouwen op het benzinefiltersysteem van Vespa en elke winter de sendimentatiebeker moest leegmaken in plaats van die extra filter er nog eens tussen te zetten.

De reactie van puristen zal zijn 'er mag geen vuil in uwe naft zitten om te beginnen'. Akkoord maar als ik op het einde van het seizoen eens in mijn (plastieken) bidon van het grasmachine loer dan verschiet ik ook altijd dat er toch weer troep op de bodem ligt en die benzinefilters zater er niet op als er nooit vuil in de naft zou zitten (denk ik dan).

Of de tank van een tweedehands altijd zuiver is weet je ook niet, een oldie die een tijd heeft stilgestaan (ev. bij de andere eigenaar voor verkoop) kan misschien ook roeststof dragen, als we ooit nog eens een droge zomerdag krijgen kan er stof/zand in de naftbak waaien terwijl ge aan het tanken zijt, tweetaktpompjes bij de pomp altijd even zuiver, soit ... het kan gebeuren.

Hoe groot moet dat vuil eigenlijk zijn om schade te veroorzaken ? De meeste benzinetrechters hebben wel een roosterke voorzien maar dat is maar voor het grootste vuil of is alles wat daar door kan ongewenst maar vrij onschuldig ? De nylonkous ?

Dus : wel of niet installeren die dingetjes ?

Link naar reactie

Die plasticfilters(1ste foto) zou ik zeker niet plaatsen. Heb dit 2 maal gedaan en na een paar kilometers breekt de teut eraf en loopt al de benzine op de straat. Die 2de kan je overwegen, maar zo als je hier zelf zegt, er zijn reeds 2 filters standaard voorzien bij een vespamotor: 1 grove in of onder de benzinetank en 1 fijngazige aan de ingang van de carbu. Als je benzinetank proper is, zal dit voldoen. Als je een filter steekt met nog fijnere mazen loop je het risico dat hij daar verstopt en sta je ook in panne... Als je jaarlijks de carbu en eventueel de benzinetank uitspoelt, is de kans klein dat je verstoppingen krijgt door vuil (als je benzinetank niet verroest is tenminste). Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...