Ga naar inhoud
Vespaforum.be

de maareedesjossee


stino

Aanbevolen berichten

gisteren van mechelen naar knokke gereden over Zeeland

2 maal gecontroleerd in de buurt van Sluis en Sas van Gent

klopt het eigenlijk dat wij (de 125cc rijders zonder motorijbewijs) niet welkom zijn in Nederland?

de papieren waren in orde maar er werd niet naar ons rijbewijs gevraagd.

dus alles was in orde...

hoe zit dat met de verzekering, is die nog geldig als blijkt dat je in het desbetreffende land niet over een geldig rijbewijs beschikt?

fantastisch mooie rit trouwens!

Mechelen - St-Niklaas - Hulst - Sas van Gent - Oostdingskes - Sluis - Knokke

zeker een aanrader!!!

Link naar reactie

wij zijn in holland eigenlijk altijd vriendelijk geholpen door de polies... da was natuurlijk tijdens HiH, dan zijn ze het daar gewoon dat het vol scooters rijdt natuurlijk...

cheers

ACAB

Link naar reactie

1° Je rijdt niet in Nederland zonder geldig rijbewijs vermits je Belgisch autorijbewijs geldig is voor een 125 cc, zodat de Hollanders dat ook moeten aanvaarden.

2° Je verzekering heeft niets te maken met je rijbewijs of rijvaardigheid. Als het voertuig (en dus het voertuig waarmee je rijdt - speelt geen rol of het van jou is, geleend of gehuurd [mag wel niet 'gepikt' zijn]) verzekerd is voor burgerlijke aansprakelijkheid en die geldig is voor Nederland (zie groene kaart - is normaal wel altijd het geval voor een Belgische verzekering) is alles in orde.

3° Je 125 heeft een nummerplaat, die is Belgisch ? dann is het voertuig ook een 'Belgske' (en dus een communautair goed) en wordt het bekeken als dusdanig, moet het dus voor België in orde zijn, voor de rest geldt binnen de EG totaal vrij verkeer van personen en goederen.

Link naar reactie

Inderdaad dat klopt ,maar dit is niet van toepassing voor ons Belgen.

Op de achterzijde staat vermeld " categorieën van voertuigen waarvoor het rijbewijs in het NATIONALE verkeer geldig is " met daarbij de vermelding van de categorie (nl. A3) PERMANENT. (en met een vermelding van een Belgische stempel van de Europese unie). NATIONAAL is inderdaad niet INTERNATIONAAL. Maar vermits we hier in België (reglementair ,hoop ik toch voor sommigen)zijn ingeschreven en vermits onze rijbewijzen zijn GOEDGEKEURD door de EUROPESE UNIE, worden we beschouwd (of zouden ze ons toch moeten beschouwen)als zijnde toeristen .

Daar we beschikken over een "RIJBEWIJS - MODEL VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN " (Tekst DUIDELIJK GESCHREVEN IN HET NEDERLANDS op de voorzijde van rijbewijs), kunnen ze (en MOGEN ze ons NIET BEKEUREN.)

Trouwens meen ik dat deze "A3"onlangs werd aangepast?, m.a.w. wie nu een rijbewijs "categorie B (auto) behaald krijgt GEEN "A3" meer , maar wie ze heeft mag ze natuurlijk BLIJVEN BEHOUDEN.

Link naar reactie

ik heb de vraag zelfs laten stellen via Anciaux (toen nog bevoegd voor Verkeer), rechtstreeks aan de Nederlandse overheid.

Met een Belgisch AUTOrijbewijs B mag je ENKEL in België met een motorfiets tot 125cc rijden als jouw rijbewijs dat vermeldt.

Dit voorrecht stopt aan de Belgische landsgrenzen.

Elke andere uitleg of 'van horen zeggen' klopt NIET.

Indien de Nederlandse politie niet op rijbewijzen controleert, maar enkel op al dan niet verzekerd zijn, heb je gewoon geluk. Misschien kent niet iedereen bij de NL'se politie de uitzonderingsregel in België, misschien hebben ze geen zin om er over te discussieren.

Maar als men wil heeft men het recht om je Vespa in beslag te nemen en een fikse boete uit te schrijven wegens rijden zonder geldig rijbewijs ... iedereen beslist voor zichzelf of ze dat risico willen nemen.

Ik wacht liever tot ik een motorijbewijs heb, of tot het eventueel nog verandert.

Link naar reactie

Of ik gelijk heb weet ik niet , ik zeg gewoon wat ik lees op mijn rijbewijs . Ik denk dat je bij de "POLITIE" waarschijnlijk over "JUISTE INFORMATIE"kunt beschikken (waarvoor betalen we anders belastingen??)

Zowel bij de Begische als bij de Nederlandse????.

Link naar reactie

Ik vrees dat pascal gelijk heeft. Voorlopig gelden alleen voor de amerikanen hun nationale wetten ook in het buitenland :-pp

Ter illustratie: toen dat hollandse meisje met haar tractor op weg naar de zuidpool door België reed, werd ze aangehouden omdat ze geen nummerplaat had. Dat was nl niet nodig in NL, maar wel in Belgie. Zodoende heeft ze hem moeten "importeren" en er een Belgische nummerplaat op moeten hangen om door te mogen rijden. De Europese wegenwetgevingen zijn hier en daar wel een beetje op elkaar afgestemd; maar de toegelaten uitzonderingen blijven nationaal.

(dit komt van iemand die ooit van Italië per omweg naar België reed met zijn eerste scooter... Blijkbaar 7.000 km zonder rijbewijs gereden... oeps :o)

Peelke

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...