Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Mijn eerste vespa starten


vespinetta

Aanbevolen berichten

Onlangs kocht ik een PK125S. Het is mijn eerste vespa en ik ondervind toch wel wat moeilijkheden om hem in gang te krijgen met de kickstarter.

Ik moet nogal veel kracht opsteken en als meisje heb ik dat blijkbaar net iets te weinig...

Zijn er hier nog meisjes die met datzelfde probleem kampen? Hebben jullie tips?

Link naar reactie

kan zijn dat je carburator niet goed staat afgesteld, of dat de bougie aan vervanging toe is. koppeling kan ook iets té strak staan, dan zal kicken te makkelijk gaan (de indruk dat je er soms door schiet).

waar je zeker op moet letten is dat je géén gas geeft als de choke openstaat.

een goed afgestelde Vespa start na max. 1x kicken met choke uitgetrokken (zonder gas open te draaien), en dan max. 2x kicken met choke ingeduwd en gas opengedraaid.

als het dan niet vlot lukt, kan de afstelling beter.

in het slechtste geval kan je hem in gang lopen :

koppeling indrukken,

in 2de versnelling zetten,

zachtjes lopen

als hij bolt koppeling loslaten en blijven lopen

van zodra je de motor voelt of hoort aanslaan koppeling opnieuw indrukken en in neutraal zetten.

je bent toevallig jurgen z'n vriendin niet ?

Link naar reactie

met voldoende kracht start hij meteen.. maar dat is nu net het probleem. En ik durf er niet echt mijn volle gewicht opzetten omdat ik bang ben ernaast te schieten (kan mij voorstellen dat dat niet echt deugd doet)

wat is de beste positie om te kicken?

en ja, ik ben de vriendin van jurgen.

Link naar reactie

wat ik het makkelijkst vind :

scooter op pikkel zetten

rechts van scooter gaan staan

stuur stevig vasthouden met beide handen, of rechterhand op gashendel en linkerhand op zadel

met rechtervoet kicken (voor de rechtsvoetigen tenminste)

zo kan je er iets meer kracht op zetten dan als je op je zadel zou zitten en van daar kicken

om er niet af te schieten (is inderdaad weinig aangenaam) beter ook zo'n PK50 rubber op de kickstarter zetten, scheelt veel (zeker bij nat weer of gladde schoenen).

Bericht bewerkt (13.07.2005 | 23:20)

Link naar reactie

Mijn vriendin krijgt de Vespa ook nooit gestart met de kickstarter...;-)

Ik sta er soms versteld van hoe het sommige mensen lukt om staand naast de vespa te starten. Mij lukt dat nooit. Ik duw dat ding gewoon tegen mij op. Je kan toch ook meer kracht zetten als je boven de Vespa staat?

Wees wel altijd voorzichtig met het kicken. Stevigere schoenen en een rubbertje aan de kickstart helpen al heel wat. Na een tijdje doe je het gewoon met savatjes... OK, af en toe een verstuikte teen, open scheenbeen en zere voet...

grts,

P.

Link naar reactie

Is die ET4 van de reeks 98-00 of van 01-later ?

Ik heb namelijk de indruk dat ze de centrale steun sindsdien gewijzigd hebben. Ik kreeg de oude ET2 van een vriend ook bijna niet op noch af zijn staander (moest met mijn 8O kilo vol op de hefboom gaan staan om hem er op te krijgen) en met mijn 4-ke van 2001 gaat dat allebei vanzelf (tenzij hem er af krijgen als je er op zit op gladde vloer, dan schuift hij gewoon op z'n poten vooruit).

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...