Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa PK50 met problemen


el-kurai

Aanbevolen berichten

Beste vespisten,

Net nu het zomer is en de examens achter de rug zijn, begeeft mijn Vespa PK50XL het...

Enkele weken terug bracht hij me nog moeiteloos van en naar mijn examens. Maar toen ik hem gisteren terug buiten haalde merkte ik al snel dat er wat mis was:

- via de kickstarter kreeg ik hem niet aan de praat;

- en aanlopen ging ook al niet. (het achterwiel blokkeerd om de meter, sleepte dan wat verder, om dan weer een meter verder te bollen...)

Ik heb toen de olie van mn versnellingsbak vervangen. En een uur later had ik geen probleem meer met mn achterwiel. (het was dus terug losgekomen?).

"Oef" dacht ik, nu gewoon even snel aanlopen, maar helaas. Hij is niet aan de praat te krijgen. Ik heb hem nu een nachtje laten rusten en probeerde het vandaag nog eens. Maar ook deze poging leidde tot niks.

Weten jullie raad?

ps: ter info, er lag ook een plas benzine onder mn vespa toen ik hem gisteren van stal haalde, ik was blijkbaar de benzinekraan vergeten dichtdraaien.

Met vriendelijke groet,

el-kurai

Link naar reactie

Als den blok los zit dan zou ik eerst eens even aanlopen met de benzinekraan dicht en geen gas geven omdat hij serieus verzopen is denk ik, reden denk ik weer vlotternaald sluit niet goed daarom sijpelt er constant wat benzine door als hij stilstaat. Wanneer dat je voelt dat hij wilt aanslaan dan nog even doorlopen tot alle benzine weg is in de cilinder, vervolgens de kraan terug open draaien verder aanlopen met een beetje gas geven.Dit is een veronderstelling hé. Je zal wel moe zijn achteraf. grts

Link naar reactie

Man man... een epische strijd zowaar, maar voorlopig nog steeds zonder resultaat.

Regelmatig hoor je bij het aanlopen wel een luide krachtige sisser. (het doet me steeds denken aan de pneumatische pompen bij een kermisattractie...). Zijn er eigenlijk minder uitpuntende manieren om een verzopen motor te redden?

Ik berg hem maar weer even voor een nachtje op... Morgen poging nummer 3.

Link naar reactie

Begin met de uitlaat te demonteren, waarschijnlijk zit die vol benzine. Weer monteren en een nieuwe bougie kopen. De oude bougie eruit halen en kicken tot er geen benzinegassen meer uit het bougiegat komen. Nieuwe bougie in draaien, starten en rijden... (Neem ook een nieuwe vlotternaald mee als je een bougie gaat kopen). Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik heb ondertussen de uitlaat gedemonteerd. Als je ermee schudt, dan hoor je inderdaad wat klotsen. Maar veel kan dat niet zijn. Hoe haal ik die vloeistof er trouwens uit? Want gewoon ondersteboven houden lijkt vooralsnog niet te helpen...

Begin volgende week ga ik om een nieuwe dichtingsring (voor de uitlaat), een nieuwe bougie en een vlotternaald. Hopelijk rij ik de volgende dag terug vrolijk rond. Al lijk ik dankzij het Belgische zomerweer niet al te veel rijplezier te moeten missen.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Ik denk dat het probleem dan in de ontsteking zit, de reden kan vanalles zijn. Dit moet je stap voor stap aanpakken. Uw vonk is te zwak denk ik.Bougie is al vervangen, kijk eens even naar de fiche onderaan den blok of deze niet vol olie, smurrie hangt of vochtig is zoja deze losmaken en draad per draad proper maken zodat deze geen vals kontakt kan maken.Bougiekop nakijken als deze niet te los zit, indien vervangen. Als dit niet helpt dan moet je eerst eens kijken of de fichen op de bobijn goed vastklemmen anders eens testen met een andere bobijn (blokje waar de bougiekabel vertrekt). Tenslotte zou je het even met een andere ontsteking moeten proberen.De reden van de knal en sis is dat er geen goede ontsteking is.

Link naar reactie

Ik ken er zelf niet zo heel veel van, maar misschien is je "ambriage" te hard aangespanne? daarmee dat bij het aanlopen uw achterwiel even blokkeert en dan weer niet, hij zal te gemakkelijk in vitesse schieten...

Link naar reactie

Zelf ook een PK 50 XL. Wat je nog kunt proberen, wat ik ook ervaar met de 50 XL, de vlotterkamer kan 'lek' zijn. Dit komt omdat bij het nemen van een drempel of het kickstarten de bougie tegen de onderkant van de 'carburateurkamer' komt, en de voltterkamer is een stuk plastic. Je kunt een nieuwe vlotterkamer kopen, maar ik heb hem gelijmt met tweecompnentenlijm, dit werkte voor mij prima. Dus, even de vlotterkamer controleren op lekken!

Link naar reactie

Na het gebruiken van de zoekfunctie op dit forum heb ik inderdaad ook gedacht aan de ontsteking. Ik ben gisteren dan ook een vliegwieltrekker gaan kopen, maar die bleek niet te passen. Die moet ik dus terug gaan inruilen.

De vlotterkamer onderaan mn carburator is inderdaad van plastic en die lekt een beetje. Dichtlijmen lijkt me echter nogal extreem, want hoe kuis je je carburator dan nog uit?

Ik heb ook de platic kap boven de cilinder eens weggehaald en dan zie je dat daar waar de uitlaat vastzit op de cilinderkop wel ooit vloeistof is uitgelopen.

Ik blijf dus nog wat voortzoeken. Leuk dat jullie blijven meedenken. Ik hoop dat we hem zo terug aan de praat krijgen.

Link naar reactie

heeft hij veel compress?

licht uitzetten bij het analopen kan mssook helpen dan heb je meer stroom..

suc6

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Eureka!

Begin juli liet mn trouwe Vespa me dus in de steek. Ik kreeg ze helemaal niet meer aan de praat. Ondertussen heb ik op jullie aanraden:

- Carburator helemaal uit elkaar gehaald, gekuist en vlotternaald vervangen;

- Compressie nagekeken (was OK);

- Ontsteking nagekeken (oude bougie gaf nog vonken, maar voor alle zekerheid toch maar vervangen).

Het probleem was na deze ingrepen echter nog steeds niet van de baan. Dan maar vliegwieltrekker gaan halen om zo het ontstekingstijdstip te kunnen controleren. Het bleek echter de verkeerde trekker te zijn. Ondertussen was de Vespagarage met jaarlijks verlof (het is die brave mensen uiteraard gegund). Lichtjes gefrustreerd dan toch maar wat hulp opgetrommeld. Een automechanicien op rust mét een vliegwieltrekker - aka "redder in nood".

Deze middag hebben we het vliegwiel eraf gekregen (na nogmaals de carburator en compressie te hebben gecontroleerd). En daar zat het dus: het halve maantje dat het vliegwiel op de juiste plaats moet houden op de krukas (ik denk dat kenners het een keil noemen (onder die naam is het toch terug te vinden bij sip)) had het begeven en was middendoor gebroken waardoor mn vliegwiel zeker 40° was verschoven.

Vandaag of morgen vervang ik het onderdeeltje nog. Dan zou het starten toch moeten lukken.

Nogmaals bedankt voor al jullie tips. Ik heb er ontzettend veel van geleerd. En dat was de bedoeling. Ik wil namelijk zelf aan mn vespa kunnen werken, en via dit forum (en af en toe wat hulp) zal ik het leren ook! ;-)

ps: als iemand me nu nog kan vertellen hoe het komt dat dat halve maandje kan breken...

Link naar reactie

Dat keiltje durft al eens doormidden gaan omdat het vliegwiel niet hard genoeg is aangetrokken dus als je het vliegwiel terug monteerd moet je de moer zo vast mogelijk aandraaien, en zeker een borg- of kartelrondel steken. Hopelijk is de gleuf in de krukas en het vliegwiel niet te hard beschadigd.Dan is het toch de ontsteking geweest, wat ik al vermoede.grts

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...