Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GS150 externe bobijn nameten


designo

Aanbevolen berichten

Aan Nero en andere GS specialisten.

Is er een manier om met een gewone multimeter een externe bobijn van een GS150 (VS5) uit te meten en te bepalen of die goed of slecht is?

Ik stel me voor de multimeter op 2 Ohmse weerstand te zetten en dan plus op plus en min op min en dan een tuut horen als 'm slecht is en geen tuut horen als 'm goed is.

Maar dat is te eenvoudig vermoed ik.

Welke weerstanden zou ik moeten aflezen zonder draaiende motor?

Is ondertussen de tweede bobijn al die de geest geeft, vermoed ik, einde van de week zet ik er een 6V kever bobijn op.

Link naar reactie

tussen de plus en de massa (bovenaan de contactpunten meet ik bij een goede hoogspanningsbobijn tussen de 0,8 en 1,1 ohm. De bougiekabel en de contactpunten zijn onderling niet met elkaar verbonden (geen tuut). De meestvoorkomende oorzaak van een defecte bobijn is het contact dat men vergeet af te zetten zodat de bobijn blijft warmen (zelf heet wordt) en "doorsmelt". Kijk eens na of je geen spanning krijgt op bobijn als de motor niet draait en het contact af staat. Een onderbrekingsschakelaar plaatsen op de + aan de batterij kan ook helpen en zorgt er ook voor dat bvb kinderen die aan de contactsleutel draaien de bobijn niet naar de foeter helpen. Meet ook eens de spanning aan de batterij bij draaiende motor (in ralenti).

Ik denk ook dat je best eens de condensator in je vliegwiel vervangt, helpt het niet, kwaad kan het ook niet (als je hoogspanningsbobijn gesmolten is kan het zijn dat de condensator hetzelfde lot heeft ondergaan.

Je kan de hoogspanningsbobijn ook vervangen door een moderne bobijn, alleen moet je dan de massdraad (zwarte die uit de motor komt/ toch even nameten)verbinden met de plaatjes van de bobijn, en de rode aan het contactpunt leggen. Laat weten of het lukt, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...