Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vastleggen, houdt de dief...


the666bbq

Aanbevolen berichten

Wat zijn zoal de beste manieren om de vespa vast te leggen ? Zijn er kettingen/sloten die algemeen als zeer betrouwbaar worden ervaren en waar moet ge zeker vanaf blijven ? Ik denk dat ik thuis een oog chemisch ga verankeren in een muur van het huis waaraan ik dan de ketting kan vastleggen maar als de ketting niet deugd is dat een maat voor niets natuurlijk.

Heeft er iemand ervaring met van die handvatsloten (koppeling en/of rem immobiliseren) ? Is dat (technisch) wel een goed idee om de koppeling of de voorrem voor een langere tijd ingeknepen te houden ?? Het is misschien geen goed idee om de vespa te starten als hij in vierde versnelling staat geblokkeerd ook niet, en met de voorrem geblokkeerd moeten ze toch al met twee zijn om ermee te gaan lopen want dan moet je hem naar huis (of in de bestelwagen) tillen.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat die ronde sleuteltjes niet de meest betrouwbare zouden zijn.

De oldies hebben ook geen contactsleutel, dus in principe zou je er zo mee kunnen wegbollen als je weet hoe je een vespa moet in gang zetten - bestaan daar creatieve oplossingen voor om het de slechte mens wat moeilijker te maken ?

Peter

Link naar reactie

Ge moet wel oppassen met uwe vespa vast te maken aan verlichtingspalen of palen van verkeersborden , ik heb al gezien dat de kettingen dan worden doorgeknipt of geslepen door stadsdiesten.Het is naar schijnt verboden voorwerpen vast te maken aan palen met een "openbare nut"( goe gelachen).

Link naar reactie

Als het een PX betreft zal je moeilijkheden hebben om het slot tussen de velg en de schijfrem te plaatsen wegens te nauw

ik was onlangs in parijs (samen met italië zowat het walhalla van de scooters) - daar adviseerde een PX-rijder me om een zwaar slot (type ABUS of KRYPTONITE) aan te komen en de ketting rond de vork te doen en dan rond een paaltje of dergelijke (dus boven de band)

heb toen op opendeurdag van een motowinkel een city chain X plus van abus aangeschaft (voorafgaand gepast of het wel paste) van 140 cm - daarnaast heb ik nog een klein schijfremslotje aangeschaft

pro's beweren dat hij nu ni meer kan gestolen worden - contra's beweren dat wanneer mijn wiel wordt losgevezen ze der ook weer mee vandoor kunnen - je zal nooit weten of een slot echt effectief is zolang je troeteldier niet wordt gestolen ... - neem anders eens een kijkje op abus http://www.abusbelgium.be/nl/catalog.php?cat=2

grts frutsab

Link naar reactie

heb net nog zo'n abus ketting in mijn pollen gehad van 110 cm maar dat was precies maar nipt om rond de vloer te leggen dus misschien best direkt één van 150 pakken?

dit ben ik op een nederlands forum nog tegengekomen :slot1.jpg

slot2.jpg

dan moet ge al op z'n minst het wiel er afhalen me dunkt...

en dit is nog zo'n hendelslot, zwakte van die dingen is misschien dat de hendels kunnen afgebroken worden maar bij de koppeling wordt schakelen dan wel lastig (rijden zonder voorrem is misschien nog wel te doen, maar wordt waarschijnlijk ook wel wat lastiger met de hete adem van de eigenaar in de nek)

Link naar reactie
  • 4 weken later...

bij mij is het dus het kryptonite muur/vloeranker geworden voor thuis (het is niet de bedoeling dat je dat anker nog verplaatst) en een kryptonite new York ketting en slot van ongeveer 160cm. Achteraf bekeken had de ketting misschien zelfs nog wel wat langer gemogen, om de vespa aan een boom te hangen mag de boom al niet te dik zijn maar van de ander kant: die 160cm lange ketting weegt al redelijk wat, nog langer dan helt de vespa misschien weer over naar de andere kant (bagagebil ipv motorbil)

Link naar reactie

akkoord. Maar als uw slot/ketting een ART keurmerk heeft van de maximaal 4 sterren dan zou je er iets geruster mogen in zijn dat het slot/ketting net iets langer meegaat dan het standaard fietsslot die je in een warenhuis kan vinden (van 10 tot 20 euro). Waarschijnlijk krijgen ze slot en ketting nog sneller open met een kniptang met nog langere hefbomen maar als ik iemand zo zie springen op een slot langs de baan dan zou ik toch eens de politie bellen of ze toch nie even willen komen zien; Dat geldt trouwens ook voor gasbranders, lasercutters, benzine-slijpschijven, vloeibare stikstof... het gaat er maar om om de gelegenheidsdief wat af te ontmoedigen (of te stimuleren om maar die andere moto te pikken met het 'fietsslotje' :-)), en anders wat af te remmen ... zeker ben je nooit want soms zal het 'anker' van dienst (de boom, het verkeersbord, de brugspijl,...) 'zachter' zijn dan het slot - als ze hier de berk zien omvallen hoop ik toch dat er bij iemand een belletje gaat rinkelen. Er is ooit een tijd geweest dat het stuurslot voldoende was, ook al was een gerichte trap misschien al voldoende om die hindernis uit te schakelen ...

Link naar reactie

Zo zie je maar dat zelfs ABUS of KRYPTONITE niet voldoende diefstalveiligheid bied.

Leuk filmpje GREENBULL.

tot slot:

Naar mijn mening kan je je ketting of slot beter bevestigen aan je Vespa zodat de ketting niet op grond ligt. Als de ketting van de grond hangt lijkt het mij moeilijker om zo'n slot te breken. In het filmpje liggen de kettingen steeds op de grond en zo is het (makkelijker) om een ketting te kraken.

Link naar reactie

Ik heb vandaag een e-mail ontvangen van Belinda Johnson, marketing consultant van Grip Lock. Blijkbaar is Frankrijk de enige plaats in Europa waar ze de Grip Lock verkopen, vandaar ook die advertentie op eBay. Spijtig dat ze in België niet te koop zijn.

red_gl.png

Link naar reactie

ik begin echter wel te twijfelen aan de veiligheid.

aan je voorrem-hendel vast maken, heeft niet veel nut. Die aluminiumhendeltjes, zijn met 1 tik van de hamer door denk ik. Of simpelweg de kabel doorknippen... En zonder voorrem werkt een gestolen scooter nog prima...

aan de ontkoppelingshendel is al lastiger, Hoewel met wat gesukkel krijg je die nog wel snel in 1ste versnelling denk ik.

Natuurlijk alle beetjes helpen...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...