Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Merk lagers


Paulzooi

Aanbevolen berichten

Echt waar? Ik zal even een foto uploaden.

Dit is de ene kant, de andere kant is open. Moet ik de openkant aan de kant van de krukas doen? En de gesloten kant aan de kant van de keerring?

Alvast bedankt.

9979snr2tz1.th.jpg

Ps. Ze zijn wel echt frans, wel leuk dat ze dan in mijn ACMA komen ;)

Link naar reactie

Is dat niet gewoon het afdekplaatje van zelfsmerende kogellagers? Daaronder zitten de metalen kogels. Ik dacht dat SKF die ook in hun assortiment hadden (zelfsmerend). Normaal moeten die kapjes dan wel aan beide zijden zitten. Bij montage verwijder ik die altijd omdat ik er van uit ga dat de roulementen voldoende gesmeerd worden door ofwel de 2-takt ofwel de boƮte-olie. Waar er 2 roulementen achtereen zitten (bij gs aan de aandrijfas) ben je verplicht deze open te maken, anders wordt de achterste naaldlager niet gesmeerd! Indien je het afdekkapje wilt verwijderen, gewoon met een fijne schroevendraaier even in prikken en het dekseltje eraf lichten. Doe dit wel alleen als je zeker bent dat het over zo'n type lagers gaat! Groetjes, nero.

Link naar reactie

In sommige lagers zitten de bollekes vast in dat plastic kapje. Dat is wat ik bedoelde. Als je dat plastic eruit zou peuteren, bij zulke lagers, dan zitten de bollekes gewoon los en werkt uw lager niet meer. Niet doen dus. Zo zijn ze in elk geval in mijn VNB6. Bij montage moet het plastic dan naar de binnenkant van de motor.

Link naar reactie
In sommige lagers zitten de bollekes vast in dat plastic kapje. Dat is wat ik bedoelde. Als je dat plastic eruit zou peuteren, bij zulke lagers, dan zitten de bollekes gewoon los en werkt uw lager niet meer. Niet doen dus. Zo zijn ze in elk geval in mijn VNB6. Bij montage moet het plastic dan naar de binnenkant van de motor.

ik heb toch ook al gehad dat ik in een lagershop hier in de Antwerpse haven stond en een bepaalde lager bij had, dat ze naar het magazijn liepen en zo'n gesloten lager meebrachten en voor mijn ogen dat plasticje eruit haalden.

Als de lager origineel open was, gewoon kapjes eraf halen.

Link naar reactie

Kapjes die eruit kunnen, mogen eruit, takkoord. Wel eerst goed kijken hoe het lager is opgebouwd voor te beginnen prutsen. Bij mij zit dat dus in een plastic "kooi-kapje" ingebed. Dat plastic mag er zeker niet uit of je lager is onbruikbaar (en de ballekes er dan weer goed in krijgen is prutswerk, zoals ik zelf mocht ondervinden - khad ze deruit gehaald om eens te kuisen...).

Link naar reactie

ik heb er anders nog met ijzeren bed voor uw krukas.

VGr nico

Link naar reactie

ik mail je even.

Vgr nico

Link naar reactie
Kapjes die eruit kunnen, mogen eruit, takkoord. Wel eerst goed kijken hoe het lager is opgebouwd voor te beginnen prutsen. Bij mij zit dat dus in een plastic "kooi-kapje" ingebed. Dat plastic mag er zeker niet uit of je lager is onbruikbaar (en de ballekes er dan weer goed in krijgen is prutswerk, zoals ik zelf mocht ondervinden - khad ze deruit gehaald om eens te kuisen...).

Dus jij hebt ook gewoon kunsttof binnenkant zonder ijzer?

Ik vind het toch maar tricky.

Link naar reactie

Ik heb zopas mijn moteur opengesmeten, die lagers zijn nog perfect en 100% tiptop hoor. Mij lijken ze dus stevig genoeg voor een VNB Vespa. Maar het kan best zijn dat die kunststof op den langen duur vlugger kapot gaat dan metaal, dat weet ik niet. Mijn beperkte ervaring is positief, maar anderen hebben er misschien slechte ervaring mee.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...