Paulzooi Geplaatst: 25 mei 2008 Delen Geplaatst: 25 mei 2008 Beste. Ik wil voor mijn Acma uit 56 lagers kopen van het voglende merk: Voor 25 x 62 x 12 (SNR) Voor 12 x 37 x 12 (SKF of FAG) Mag ik kiezen, welke doen? Is SNR betrouwbaar? Zijn open lagers, dat wel. Gr Paul Link naar reactie
The Sarge Geplaatst: 25 mei 2008 Delen Geplaatst: 25 mei 2008 SNR is zowel als FAG en SKF best betrouwbaar. Het mogen open lagers zijn, is niks mis mee, hoor. Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 27 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2008 Oke, heb de lagers binnen. De kleine zijn wel goed denk ik. maar de grote heb ik twijfels over. De grote hebben namelijk geen metalen binnenkant maar van kunststof. Een geel achtertige kunstof. Is dat wel stevig genoeg? Kan iemand me helpen?? Link naar reactie
maurice Geplaatst: 27 mei 2008 Delen Geplaatst: 27 mei 2008 Dat is zeker stevig genoeg. Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 27 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2008 Echt waar? Ik zal even een foto uploaden. Dit is de ene kant, de andere kant is open. Moet ik de openkant aan de kant van de krukas doen? En de gesloten kant aan de kant van de keerring? Alvast bedankt. Ps. Ze zijn wel echt frans, wel leuk dat ze dan in mijn ACMA komen Link naar reactie
nero Geplaatst: 27 mei 2008 Delen Geplaatst: 27 mei 2008 Is dat niet gewoon het afdekplaatje van zelfsmerende kogellagers? Daaronder zitten de metalen kogels. Ik dacht dat SKF die ook in hun assortiment hadden (zelfsmerend). Normaal moeten die kapjes dan wel aan beide zijden zitten. Bij montage verwijder ik die altijd omdat ik er van uit ga dat de roulementen voldoende gesmeerd worden door ofwel de 2-takt ofwel de boƮte-olie. Waar er 2 roulementen achtereen zitten (bij gs aan de aandrijfas) ben je verplicht deze open te maken, anders wordt de achterste naaldlager niet gesmeerd! Indien je het afdekkapje wilt verwijderen, gewoon met een fijne schroevendraaier even in prikken en het dekseltje eraf lichten. Doe dit wel alleen als je zeker bent dat het over zo'n type lagers gaat! Groetjes, nero. Link naar reactie
maurice Geplaatst: 27 mei 2008 Delen Geplaatst: 27 mei 2008 In sommige lagers zitten de bollekes vast in dat plastic kapje. Dat is wat ik bedoelde. Als je dat plastic eruit zou peuteren, bij zulke lagers, dan zitten de bollekes gewoon los en werkt uw lager niet meer. Niet doen dus. Zo zijn ze in elk geval in mijn VNB6. Bij montage moet het plastic dan naar de binnenkant van de motor. Link naar reactie
josse Geplaatst: 27 mei 2008 Delen Geplaatst: 27 mei 2008 In sommige lagers zitten de bollekes vast in dat plastic kapje. Dat is wat ik bedoelde. Als je dat plastic eruit zou peuteren, bij zulke lagers, dan zitten de bollekes gewoon los en werkt uw lager niet meer. Niet doen dus. Zo zijn ze in elk geval in mijn VNB6. Bij montage moet het plastic dan naar de binnenkant van de motor. ik heb toch ook al gehad dat ik in een lagershop hier in de Antwerpse haven stond en een bepaalde lager bij had, dat ze naar het magazijn liepen en zo'n gesloten lager meebrachten en voor mijn ogen dat plasticje eruit haalden. Als de lager origineel open was, gewoon kapjes eraf halen. Link naar reactie
maurice Geplaatst: 27 mei 2008 Delen Geplaatst: 27 mei 2008 Kapjes die eruit kunnen, mogen eruit, takkoord. Wel eerst goed kijken hoe het lager is opgebouwd voor te beginnen prutsen. Bij mij zit dat dus in een plastic "kooi-kapje" ingebed. Dat plastic mag er zeker niet uit of je lager is onbruikbaar (en de ballekes er dan weer goed in krijgen is prutswerk, zoals ik zelf mocht ondervinden - khad ze deruit gehaald om eens te kuisen...). Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 27 mei 2008 Delen Geplaatst: 27 mei 2008 ik heb er anders nog met ijzeren bed voor uw krukas. VGr nico Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 28 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 28 mei 2008 Ja, ik had al gekeken naar de originele. Maar er zit alleen dit gele kunstof plaatje in, verder geen metaal. Ze kunnen er tegen dus? Ik kan ze nog omruilen. Nico, voor hoeveel heeft u er 2 liggen? Mvg, Paul Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 28 mei 2008 Delen Geplaatst: 28 mei 2008 ik mail je even. Vgr nico Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 30 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2008 Kapjes die eruit kunnen, mogen eruit, takkoord. Wel eerst goed kijken hoe het lager is opgebouwd voor te beginnen prutsen. Bij mij zit dat dus in een plastic "kooi-kapje" ingebed. Dat plastic mag er zeker niet uit of je lager is onbruikbaar (en de ballekes er dan weer goed in krijgen is prutswerk, zoals ik zelf mocht ondervinden - khad ze deruit gehaald om eens te kuisen...). Dus jij hebt ook gewoon kunsttof binnenkant zonder ijzer? Ik vind het toch maar tricky. Link naar reactie
maurice Geplaatst: 30 mei 2008 Delen Geplaatst: 30 mei 2008 Ik heb zopas mijn moteur opengesmeten, die lagers zijn nog perfect en 100% tiptop hoor. Mij lijken ze dus stevig genoeg voor een VNB Vespa. Maar het kan best zijn dat die kunststof op den langen duur vlugger kapot gaat dan metaal, dat weet ik niet. Mijn beperkte ervaring is positief, maar anderen hebben er misschien slechte ervaring mee. Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 Nou, perfect. Dan ga ik ze installeren. Nogmaals, de dichtekant aan de keerring zijde of krukaszijde? Mvg, Paul Link naar reactie
maurice Geplaatst: 31 mei 2008 Delen Geplaatst: 31 mei 2008 ik doe de dichte kant naar de binnenkant van de motor krukaszijde dus zodoekikdatog Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.