Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wegligging GTS125


Teckel1962

Aanbevolen berichten

Vespisti, vandaag mooi weer geweest! Ook ik ben lekker gaan toeren.

We weten met zijn allen dan onze wesp een nogal "speciaal" weggedrag heeft.

Misschien ligt het aan mij maar ik heb steeds de indruk dat mijn dame bij wat vinniger bochtenwerk rechtdoor wil gaan. En als ik ze wat meer wil "leggen" heb ik de indruk dat het voorwiel wegschuift.

De bandenspanning is 1.9 voor en 2.3 achter. Er staan nog steeds de standaardgommetjes op.

Kan iemand me tips geven om dit weggedrag wat te voorkomen? (zitpositie, banden,...)

Alvast bedankt voor de tips.

Teckel

Link naar reactie

bandenspanning is veel te hoog, probeer 1.7 bar voor en achter.

ik heb er zelf mee geexperimenteerd en ik schrok me helemaal wezenloos toen ik 2.4 voor en achter vulde.

GTS reed op eieren en ging de bocht bijna niet meer om, echt akelig was dat. ik heb maar snel lucht uitgelaten en nu gaat ze weer lekker plat.

lichte druk op de stuurkant uitoefenen dwz als je links gaat ietwat drukken op het linker handvat en voor rechts natuurlijk rechts drukken, niet te veel maar met gevoel, je zult merken dat dat beter door de bocht gaat.

Link naar reactie

Enige dat ik kan zeggen, gewoon mee gaan hangen in de bochten. Bandenspanning heeft veelal te maken met slijtage van de banden. Niet zo zeer met wegligging. Die0.1bar zal het verschil echt niet maken. Tuurlijk moet je boekje volgen, maart enig risoco nemen is toch ook het avontuur van vespa rijden, niet?... Zolang je maar net niet valt. Let's go for it..

Link naar reactie

Vandaag wat testen gedaan! Ik heb de druk afgelaten tot 1,7 voor en 2,0 achter en het gaat een stuk beter in de bochten. Hij loopt nu wel zwaarder en ik heb bij sommige snelheden wat last van voorwielwobble.

Groeten, Teckel

bandenspanning is veel te hoog, probeer 1.7 bar voor en achter.

ik heb er zelf mee geexperimenteerd en ik schrok me helemaal wezenloos toen ik 2.4 voor en achter vulde.

GTS reed op eieren en ging de bocht bijna niet meer om, echt akelig was dat. ik heb maar snel lucht uitgelaten en nu gaat ze weer lekker plat.

lichte druk op de stuurkant uitoefenen dwz als je links gaat ietwat drukken op het linker handvat en voor rechts natuurlijk rechts drukken, niet te veel maar met gevoel, je zult merken dat dat beter door de bocht gaat.

Link naar reactie
Enige dat ik kan zeggen, gewoon mee gaan hangen in de bochten. Bandenspanning heeft veelal te maken met slijtage van de banden. Niet zo zeer met wegligging. Die0.1bar zal het verschil echt niet maken. Tuurlijk moet je boekje volgen, maart enig risoco nemen is toch ook het avontuur van vespa rijden, niet?... Zolang je maar net niet valt. Let's go for it..

Bandenspanning heeft alles te maken met wegligging en natuurlijk ook met slijtage.

Pomp maar eens 2.4 bar in je banden en gooi die GTS maar eens in de bocht, wedden dat je de bocht nog nie eens durft in te gaan. En vooral niet met die standaard Sava's.

Ik heb 12000km gereden op een jaar en dat zijn heel wat bochten, geloof me.

Maar ik moet wel zeggen dat ene GTS125 toch ook wel een iets ander weggedrag heeft dan een GTS250. Maar allez, gewoon lekker proberen.

Link naar reactie
Ik kan over de wegligging niet mespreken van een GTS125, maar mijne GTS250 mag ik redelijk plat leggen.

als ik het goed zie rij je nog op de standaard Sava's ?

dan heb ik een goeie bandentip voor je, hierna de Heidenau K61 Racer opleggen.

dan kun je nog iets platter.. :-))))

Link naar reactie

Moose, ik heb die Heidenau eens bekeken. Het lijken bijna sliks. Wat geven ze bij regenweer?? Groeten, Teckel

Ik kan over de wegligging niet mespreken van een GTS125, maar mijne GTS250 mag ik redelijk plat leggen.

als ik het goed zie rij je nog op de standaard Sava's ?

dan heb ik een goeie bandentip voor je, hierna de Heidenau K61 Racer opleggen.

dan kun je nog iets platter.. :-))))

Link naar reactie
@teckel 1962 Ik heb die Heidenau K61 Racer er niet opliggen hé, is een suggestie van Vespalfa

bij regen is het wel voorzichtig aan doen natuurlijk, daarvoor zijn het ook een soort race banden( op de band staat ook racer ). maar ik pas mijn rijgedrag in de regen aan, het is geen probleem voor mij.

voor heb ik trouwens ook een 130 gelegd, stuurt strakker is mijn mening, is stabieler op rechte baan op hogere snelheden.

Link naar reactie

Heb je last van wheelwobble?

@teckel 1962 Ik heb die Heidenau K61 Racer er niet opliggen hé, is een suggestie van Vespalfa

bij regen is het wel voorzichtig aan doen natuurlijk, daarvoor zijn het ook een soort race banden( op de band staat ook racer ). maar ik pas mijn rijgedrag in de regen aan, het is geen probleem voor mij.

voor heb ik trouwens ook een 130 gelegd, stuurt strakker is mijn mening, is stabieler op rechte baan op hogere snelheden.

Link naar reactie

Ik weet alleen dat met een te lage spanning op de bandjes een moderne Vespa méér verbruikt dan nodig. Mijn 250 begon stilaan naar de vier liter te trekken en ja hoor, banden te plat. Eerstvolgende naftbak met de in het boekje voorgeschreven spanning en ik zit opnieuw bij 3,6 liter. (Met de ET4 had ik destijds al hetzelfde vastgesteld) Mijn achterband staat wél op 2 Kg wegens nogal veel met passagier rijden. Aangezien ik van de standaardbandjes al erg content ben ben ik wel curieus naar de invloed van een 'goede' band, maar de deze zijn bij lange nog niet versleten. In 't bochtenwerk ik mijn enige beperking het 'voet'-vat van diene zijpikkel op links, maar sinds ik, de raad van René volgende, na een bordje spek met eieren, dat ding een stuk omhoog heb geplooid, maak ik veel minder gensterkes. In rechtse bochten heb ik nog nooit iets de grond horen noch voelen raken.

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

amai, als jij beweert al met het voetvat links de baan te raken in een linkse bocht, is het ofwel bluf ofwel mag je al zeggen dat er geen probleem is bij jou bij het nemen van bochten. Dat heb ik nog niet gedaan hoor! ferm!

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...