jef__vb Geplaatst: 10 april 2008 Delen Geplaatst: 10 april 2008 Met beter weer in het vooruitzicht was ik van plan om de bandjes van mijn PK50XL eens te vervangen. Ik heb niet de indruk dat ze tot op de naad versleten zijn, maar ik speel liever op zeker door ze op tijd te vervangen (sinds ik hem heb gekocht heb ik er +/- 4000 km mee gedaan, maar ik weet niet hoeveel km de vorige eigenaar ermee heeft gedaan). Daar mijn sleutelervaring zich beperkt tot het vervangen van de olie en simpel sleutelwerk aan de carosserie (en daar ik m'n Vespa niet graag voor X weken binnenbreng bij de garage), vroeg ik me af of het voor een "leek" haalbaar is om die bandjes (voor+achter) zelf te vervangen. Ook vroeg ik me af wat het me ongeveer zou kosten om 2 nieuwe binnenbandjes en 2 white wall-bandjes te kopen (en eventueel ook nieuwe velgen, als dat aangewezen is bij het vervangen van banden). Alvast bedankt. (edit: ik zal er veiligheidshalve maar bij vermelden dat ik de zoekfunctie al geraadpleegd heb, zonder een antwoord te vinden op mijn vragen) Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 10 april 2008 Delen Geplaatst: 10 april 2008 denk niet dat er iets gemakkelijkers bestaat dan een band vervangen 5 moertjes losvijzen en de band + velg eraf halen Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 10 april 2008 Auteur Delen Geplaatst: 10 april 2008 Zolang ik alles terug vast zet kan ik dus niet veel fout doen? 't Is maar dat ik niet bepaald van de handigsten ben (laat staan een technische knobbel heb) en dat ik niet graag wil verongelukken als ik zaterdagochtend naar het werk snor. Link naar reactie
nero Geplaatst: 10 april 2008 Delen Geplaatst: 10 april 2008 De kostprijs van nieuwe banden is (voor sawa's) ongeveer 30€/stuk voor de buitenbanden en 10€ voor een binnenband. Voor een normale 50cc zullen die wel voldoen. Echte kwaliteitsbanden kosten nog meer. Bij het monteren moet je alleen opletten hoe de ventielen moet plaatsen (door de velg) en eventueel de draairichting van de buitenband. Succes, nero. Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 10 april 2008 Auteur Delen Geplaatst: 10 april 2008 Ik heb hier op het forum nogal wat negatieve reacties gelezen over de kwaliteit van Sava, dus daar stond ik nogal twijfelachtig tegenover. Of maakt dat niet zoveel uit voor een 50cc'tje dat maar 45 km/u haalt? Link naar reactie
De Nice Geplaatst: 10 april 2008 Delen Geplaatst: 10 april 2008 white walls zijn zeer mooi, ik heb die van Continental maar let op bij regenweer, dan is het tricky tot gevaarlijk in de bochten en bij het remmen ! Link naar reactie
fajes Geplaatst: 10 april 2008 Delen Geplaatst: 10 april 2008 ik heb whitewalls van sava gehad en whitewalls van continental. die van sava slaan wel wa geel uit maar ik heb daar voor de rest eigenlijk geen problemen mee gehad, die continentals... daar moet ik denilson gelijk in geven. heel schoon, ze blijven wit, maar ik vind ze redelijk gevaarlijk. Link naar reactie
Tleilax Geplaatst: 11 april 2008 Delen Geplaatst: 11 april 2008 Ik ging vroeger gewoon met mijne vespa naar een bandencentrale (voor ge het vraagt: Donkers op de Bisschoppenhoflaan in Deurne, Antwerpen) en die mannen krikten mijne Vespa op, haalden er de 2 wielen onderuit, en plaatsten nieuw banden. Die monteerden ook de wielen terug op de scooter, betalen en binnen een goei half uurtje had ik nieuwe banden zonder moeite te doen. Prijzen weet ik nimeer, en da was meer dan 10 jaar geleden. T. Link naar reactie
supervespa Geplaatst: 11 april 2008 Delen Geplaatst: 11 april 2008 De banden van uwe vespa moet ge echt wel zelf vervangen hé ... Ne vespa is gemààkt om gemakkelijk uw bandjes te kunnen vervangen. Stel dat ge met ne platten band in't midden van de nacht op 15km van thuis staat? Revervebandje eronder en binnen de 10 minuten zijt ge terug op pad. Dan komen die mannen van Donckers niet zenne .. @JEF_VB ik heb in mijn kofferbakske altijd een houten plankje zitten om de achterkant van de vespa in de lucht te houden. Dus: je zet de vespa met de poot op een verhoging van een paar cm (balk, voetpad, whatever) plankje kan bij mij juist onder de carter, en dan kan je zo je bandje vervangen zonder de vespa op zijn zijkant te moeten leggen. Als je geen reservebandje hebt, koop er dan één, want je zult zowiezo, vroeg of laat platten tuub hebben. Link naar reactie
coney T-town Geplaatst: 11 april 2008 Delen Geplaatst: 11 april 2008 @JEF_VB ik heb in mijn kofferbakske altijd een houten plankje zitten om de achterkant van de vespa in de lucht te houden. Dus: je zet de vespa met de poot op een verhoging van een paar cm (balk, voetpad, whatever) plankje kan bij mij juist onder de carter, en dan kan je zo je bandje vervangen zonder de vespa op zijn zijkant te moeten leggen. Ze verkopen ook standers om vanachter op een pk50 te steken zodat ge zelfs geen houten plankske nodig hebt om je band te vervangen. Waneer je nieuw binnen en buitenbandjes wil steken, kan je best de binnenband een beetje oppompen (niet te hard) voor je deze in de buitenband steekt. En dan nog zien dat je binnenband niet tussen de 2 velghelften geklemd komt te zitten (dus zeker niet te hard oppompen vantevoren). Link naar reactie
fajes Geplaatst: 12 april 2008 Delen Geplaatst: 12 april 2008 ik leg em gewoon op z'n zij... Link naar reactie
frutsab Geplaatst: 14 april 2008 Delen Geplaatst: 14 april 2008 op de PX125 die ik onlangs kocht staan banden van michelin - ook het reservewieltje is van dit merk - ik was gewoon vergeten te vragen om er whitewalls op te plaatsen - zijn dit goede, redelijke of slechte banden ? - deze oprijden en nadien whitewalls plaatsen of onmiddellijk vervangen ? - jullie blijken precies meer ervaring te hebben met vespa's én met banden - zelf ken ik er ni zo veel van - hopelijk jullie antwoordje - grts Link naar reactie
B-MAN Geplaatst: 14 april 2008 Delen Geplaatst: 14 april 2008 Gebruik de zoekfunctie eens op banden en/of whitewalls. Dan vind je alle antwoorden. Grtz B. Link naar reactie
fajes Geplaatst: 14 april 2008 Delen Geplaatst: 14 april 2008 op de PX125 die ik onlangs kocht staan banden van michelin - ook het reservewieltje is van dit merk - ik was gewoon vergeten te vragen om er whitewalls op te plaatsen - zijn dit goede, redelijke of slechte banden ? - deze oprijden en nadien whitewalls plaatsen of onmiddellijk vervangen ? - jullie blijken precies meer ervaring te hebben met vespa's én met banden - zelf ken ik er ni zo veel van - hopelijk jullie antwoordje - grts die eerste michelins rijd je best gewoon op. whitewalls van bv continental hebben een zeer slechte wegligging, en ik ben niet de enige die dit vind, heb ik ondervonden. alles hangt ook wel een beetje af van je rijgedrag. maar idd, gebruik best eens even de zoekfunctie! Link naar reactie
Bulldog Geplaatst: 14 april 2008 Delen Geplaatst: 14 april 2008 whitewalls van bv continental hebben een zeer slechte wegligging, en ik ben niet de enige die dit vind, heb ik ondervonden. Ik vanochtend ook. Kent er iemand een goeie carrossier voor Vespa's, omgeving Leuven? Link naar reactie
fajes Geplaatst: 14 april 2008 Delen Geplaatst: 14 april 2008 whitewalls van bv continental hebben een zeer slechte wegligging, en ik ben niet de enige die dit vind, heb ik ondervonden. Ik vanochtend ook. Kent er iemand een goeie carrossier voor Vespa's, omgeving Leuven? ik ben er nog ni mee gevallen, maar idd, het zijn klein smeerlapkes! scootermarket? da's wel in koningshooikt, maar goe. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.