Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Verse en ongeruste Vespa-rijder


GAmarth

Aanbevolen berichten

Hello,

Nog niet zo lang ben ik trotse Vespa-eigenaar (LX125).

Ik ben plots ook een superliefhebber, zoals de meeste hier ongetwijfeld, en heb ook al mogen ontdekken dat de Vespa "A way of life" is.

Maar wat mij opvalt is dat veel mensen (lees auto-bestuurders) het precies niet zo goed voorhebben met de Vespa. Meermaals ben ik al de pas afgesneden, werd ik rakelings voorbijgestoken of kreeg ik een middelvinger omdat ik mij aan de aangeduide snelheid hou.

Ik ben verre van een agressieve rijder, integendeel, maar dit gedrag maakt me toch dikwijls wreed kwaad.

Hoe gaan jullie hiermee om? Hebben jullie eventueel tips om zonder kleerscheuren of woede-uitbarstingen rond te kunnen rijden?

Grz

Gert

Link naar reactie

Eis je plaats op, op de rijbaan. DWZ rij zeker niet rechts maar eerder links van het rijvak. zodat de auto's je niet al direct rakelings kunnen voorbijsteken, maar het andere rijvak moeten gebruiken.

P.s. de meeste vespa kilometrieks overdrijven nogal, dus een beetje over de maximum snelheid is mischien an te raden :D

Link naar reactie

Wat Gette zegt is zeker aan te raden. Vergeet ook niet als je je aan de snelheid houd, is dat je Vespa wel eens 10km of zo te weinig aan geeft. Dus 50 zou misschien eens maar 40 of 45 kunnen zijn. En dat is een punt waarde hedendaagse autobestuurders niet tegenkunnen dat je je net onder of zelfs al gewoon aan de snelheid houd.

Ik zou zeggen niets van aantrekken, lekker links rijden en genieten van de rit, zeker nu het beter weer wordt.

Enjoy

;-)

Link naar reactie

In het begin had ik ook zo dat gevoel met m'n LX 125.

Ik heb toen in Duffel wel eens een noodstop moeten doen voor een roekeloze fietser.

Nu ben je trots maar straks zal je ook nog het rijplezier niet meer kunnen missen.

Veel succes met je LX125

Link naar reactie

machinegeweren monteren heeft wel een afschrikkend effect :)

Maar ik denk dat sommige reacties vooral te wijten zijn aan het feit dat ne vespa soms iets te veel op een brommerke lijkt en dan denke veel mensen van: jong ga toch op da fietspad wat zit ge mij hier te hinderen.

Ik heb da ook wel , tenminste bij een echte brommerke.

Link naar reactie

Weet ge wat ook tof is ? Ik heb geen spiegels, maar hoor soms de motor van mijn achterligger, en dat wil zeggen dat die dicht zit. Op de moment dat die voorbij wil, gaas geven ! Vooral op de Mechelse steenweg is dat lachen...

Of als ze toch voorbij steken heb je veel kans dat je ze op het eerstvolgende kruispunt of licht terug tegenkomt. Heel rustig voorbij rijden en is wuiven. Hehe, dan krijgen die mannen pas ne rode kop van koleire...

Tkomt er vooral op neer dat je goed gebruik maakt van de baan, rijd net wat meer links op het rijvak, en beschouw jezelf als een volwaardige auto, en de andere auto's zullen je dan ook zo beschouwen...

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

ik heb mijn vespa GTS125 nu al 155 km (nieuw dus) en merk ook een overdrijving, als ik 60 rijd denk ik verre van effectief 60 te gaan... eerder een 50 ofzo...

ben gistere naar de kop van een roodlicht file gereje, ben scheef langs een BWM mx5 gaan staan en die heeft me eerst zowat proberen omver rijden toen het groen was, toen dit niet lukte is hij me als een zot voorbijgeschoten in brugge (aan de ezelpoort) waar ge 50 moogt...

200 meter erna in de ezelstraat ene die gewoon uit zn parkeerplaats schoot zonder pinkers te gebruiken...

tis f*kking goed oppasse geblaze...

Link naar reactie

Heb zelf nog niet veel problemen megemaakt maar merk dat vooral de SUV-ers problemen hebben met ons... Ze durven nogal eens de doorgang aan de lichten 'vernauwen'. Je weet wat ze zeggen: hoe groter den auto hoe kleiner het pietje ... Dit in gedachten voelen zij zich 9 op 10 gefrustreerd omdat er zoveel mannen op kleine tweewielers rondrijden... Dus dames in de SUV's knipogen naar ons mag :-)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb daar (ondanks dagelijks 40km) eigenlijk niet zoveel last van. Ik scheur op de N2 wel tegen 80-90 (90-100 op teller), en meestal haal ik zelf auto's in als ik kan. Ik rij ook zo dicht mogelijk tegen de middenstreep, meestal in het spoor van het linkerwiel van mijn voorligger.

Wat verkeerslichten betreft, als ik aan een rood licht aankom en ik denk dat de eerste auto 'ne rappe' is, zet ik mij daar achter. 't Blijft altijd een kwestie van gokken natuurlijk, in zo'n nieuwe 5-serie kan ook een madam zitten die meer aandacht heeft voor haar mascara dan voor het verkeerlicht.

Plagen zoals Renus vind ik eerlijk gezegd niet zo'n goed idee, met een tweewieler trek je toch altijd aan het kortste eind als er brokken van komen. En veel 'plakkers' nemen wel terug afstand als je even met je hand gebaart van "rustig aan aub".

Wat wel af en toe voorvalt: ene die uit een zijstraat komt en mijn snelheid niet goed inschat of denkt "die zal wel remmen". Als 't echt te grof is (afsnijden op rotonde bvb) kan ik daar wel 's lastig van worden, en als ik dan de kans krijg om voor hem mijn Vespa volledig stil te zetten, zorg ik wel dat hij die gewonnen seconden ruimschoots weer kwijt is. Maar da's eigenlijk ook weer niet zo'n goed idee, en zou dat beter ook laten :-)

Link naar reactie

Thu, 19/03/2009 - 18:05 #8 polbrurv | Offline

Heb zelf nog niet veel problemen megemaakt maar merk dat vooral de SUV-ers problemen hebben met ons... Ze durven nogal eens de doorgang aan de lichten 'vernauwen'. Je weet wat ze zeggen: hoe groter den auto hoe kleiner het pietje ... Dit in gedachten voelen zij zich 9 op 10 gefrustreerd omdat er zoveel mannen op kleine tweewielers rondrijden... Dus dames in de SUV's knipogen naar ons mag :-)

-Ik rijd zelf met een scooter(LML en een PX) maar ook met een SUV dus niet iedereen over de zelfde kam scheren hé;-)

Link naar reactie

We zijn gisteren met de PX 125 een toerke gaan doen:Grimbergen-Mechelen en terug.Alles ging goed tot zowat voor mijn deur:een auto stak een reeks geparkeerde auto's voorbij en reed mij van de baan.Hij had nochtans genoeg uitwijkmogelijkheden.Vrouw geschrokken en ik ook.Verder niks,maar voor 'tzelfde lagen we nu alle 2 ergens horizontaal.Sommige autobestuurders zijn echte doodrijders.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Deze week nog meegemaakt,ook zone zot die me ni wil laten voorbijgaan en aan de lichten alles geven om me voor te zijn,ik blijf gas geven en hij naast mij,wetende dat er aan het volgende licht flitspalen staan en ja hoor,ik alles toe en hij op de foto! Aan het volgende licht was het wel gedaan met zene show! ;-))

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...