Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Andere motor in Sprint '67


Soene

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een fantastische Sprint VLB1T uit 1967.

Ben nu begonnen om het oude beestje te restaureren, en was daarbij van plan om het motorblokje te tunen. Het probleem is dat ik in een van beide carterhelften haarscheurtjes heb ontdekt rondom het krukaslager (ontstekingszijde), die waarschijnlijk de oorzaak waren van nogal wat olieresten aan de vleigwielzijde.

Ik twijfel nu tussen deze carterhelft vervangen en daarna het blokje wat sneller te maken of direct een moderner, sneller blokje monteren met direct de voordelen van bij. 12 V.

Weten jullie of het mogelijk is om b.v. een motorblokje van een PX200 te monteren in een Sprint?

Link naar reactie
Weten jullie of het mogelijk is om b.v. een motorblokje van een PX200 te monteren in een Sprint?

Geen enkel probleem, ongeveer de helft van het forum rijd met een PX-motor in bijna gelijk welk Vespa-frame...

De aansluiting van de electriciteit vergt soms wat creativiteit, maar voor de rest is bijna alles identiek qua aansluiting. Bij sommige modellen moet de bout van de achterveer aan de motor vervangen worden van M9 naar M10, en eventueel de achterveer vervangen worden, of de gaten in de veer uitboren naar 10 mm.

weet er iemand hoe het zit met de choke? wel bij een motovespa...

Is de chokebediening anders op een MotoVespa? Zolang het buisje in't frame voor de chokehendel gelijk is is het gewoon kwestie van een PX-chokkabel te gebruiken en aan te sluiten op de motor...

Link naar reactie
heeft er iemand ervaring mee, met de choke van een motovespa? volgens mij is dit anders, ja.

Ik vermoed dat de choke op een Motovespa aan de motor anders is omdat het op sommige modellen motoren met directe inductie betreft ipv carterinductie waardoor er een andere carbu met ander chokemechanisme is, maar ik vermoed dat de aansluiting van de chokekabel in het frame onder het zadel hetzelfde zal zijn.

Kan je een foto trekken van waar de choke in het frame zit?

Link naar reactie

ook de carbu zelf ziet er anders uit dan een italiaanse denk ik...

carbmotovespa.jpg

nu heeft die carb weinig zin daar ik die van de px200 gebruik, maar ik wou hem er toch even bij!

(@nero: bedankt voor de foto's!)

Link naar reactie

Die gaten dienen waarschijnlijk voor niets. De bevestiging v/d choke gelijkt veel op dat van een PK50. misschien eens proberen met zo een kabeltje van een smallframe.

Mike.

Link naar reactie

maar het gaat niet om deze motor hé mike, het is de bedoeling om de volledige 200 blok onder het frame te steken met carb van 200. maar ik vroeg me af hoe zit met die bevestiging daar aan het frame zelf... dat is duidelijk niet zo'n buisje als bij nen italiaan.

Link naar reactie

een kabeltje voor een smallframe zal sowieso te kort zijn, en een kabel voor een Sprint/GL/VNB/GS/PX... zal je nie kunnen aansluiten aan't frame.

Als je hier eens rondvraagt zal er wel iemand ergens nog een chokehendeltje en dat plaatje voor een smallframe liggen hebben en dan gewoon zelf de buitenkabel van een PX-chokekabel nemen en zelf een binnenkabeltje maken uit ijzerdraad van 0.8-1 mm met de aansluiting voor een PK/Smallframe aan één kant, en de aansluiting voor een PX aan de kant van de motor...

En die overige gaten afdekken met een sticker van Kermit de Kikker ofzo...

Link naar reactie

wat die sticker betreft... ik heb er twee schoon liggen van paul severs en van bobbejaan schoepen, periode gebonden dus!

zou het ook mogelijk zijn om uit een px frame het bewuste deel uit te slijpen en dat hierin te lassen? misschien een beetje overdreven... moest er iemand dit lezen en zich geroepen voelen een handje toe te steken, laat niks u tegen houden!

Link naar reactie
zou het ook mogelijk zijn om uit een px frame het bewuste deel uit te slijpen en dat hierin te lassen?

lijkt me 'net' iets meer werk dan gewoon twee uiteindjes aan een ijzerdraadje plooien... gaten kunnen ook gewoon dichtgebrazeerd worden, veel minder plamuurwerk, en je kunt de originele motor met choke nadien nog terug inbouwen...

Link naar reactie
maar ik vroeg me af hoe zit met die bevestiging daar aan het frame zelf...

Dat bedoelde ik ook, de bevestiging aan het frame is zoals bij een PK, zoals Tom zegtzal je het kabeltje zelf moeten maken.

Link naar reactie
Daar mijn Motovespa PVtje met weerstanden ipv een spanningsregulator werkte; is de kans aanwezig dat de jouwe dat ook deed?

Plaatjes staan hier: http://www.vespaforum.be/forum/viewtopi ... 83#p159783

Heb je al een origineel stroomschema van je scoot gevonden? En welk model heb je?

zou een motovespa sprint moeten zijn. wat ik op je foto's zie is dat het gaatje van je choke hetzelfde als bij dit model. zou je hier eventueel een aantal fotos van kunnen doorsturen?

Link naar reactie
maar ik vroeg me af hoe zit met die bevestiging daar aan het frame zelf...

Dat bedoelde ik ook, de bevestiging aan het frame is zoals bij een PK, zoals Tom zegtzal je het kabeltje zelf moeten maken.

ah ok. dan zal ik thuis eens zoeken. ik heb ergens nog wel een frame steken van een pk50.

Link naar reactie

yep frame in't kot gevonden, chokehendel steekt er nog in. dat ziet er inderdaad hetzelfde uit.

die gaten die blijven er gewoon in, 't wordt een rat voor iet hé...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...