Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ontstekingsproblemen VNB1T


staun

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om een vespa met interne onstekingsbobijn om te bouwen naar een externe ontsteking (eventueel een elektronische)?

Het zit namenlijk zo: Ik heb mijn motorblokje (half) zelf gereviseerd, maar na de revisie had de vespa al vlug ontstekingsproblemen, ze heeft ongeveer 500km goed gebold en begon daarna te stotteren. Alle spoelen zijn toen vervangen geweest, ik rijd er terug 1000 km perfect mee en terug hetzelfde probleem.

Zou het kunnen dat dit te maken heeft met het feit dat de bobijn het te warm krijgt en stuk gaat? Of moet ik aan iets anders denken.

En zijn er mogelijkheden om een sterkere (minder gevoelige) manier van ontsteken te verkrijgen, eventueel met een beetje ombouwwerk?

mvg stijn

Link naar reactie

al eens aan de condensator gedacht? bij mij lag 't probleem daaraan.

je kan een externe bobijn plaatsen, maar je moet dan wel nog een passende spoel hebben ook hé.

heb je de contactpunten gereinigd na het plaatsen?

veel succes gewenst

Link naar reactie

heb ondertussen alles al aangekocht: nieuwe spoelen, nieuwe condensator, nieuwe platines, en externe bobijn...

Ben trouwens bij renoretro nog om een nieuw vliegwiel moeten gaan, omdat ik het mijne kapot heb getrokken, waarvoor dank aan renoretro!

nu nog installeren! Ben eens benieuwd...

toch bedankt!

mvg stijn

Link naar reactie

Dat waren inderdaad mijn eerste stappen, die zijn dus ook allemaal al vervangen geweest! Eerst bougie, dan bougiekop en bougiekabel, maar nietske verbetering.

Nu nog eens tijd vinden om alles wat ik me nu heb aangeschaft deftig te monteren en hopen dat het boeletje terug in gang schiet! Ik zal het resultaat zeker posten op het forum.

Toch bedankt voor de tip nero!

mvg stijn

Link naar reactie

Het probleem ligt hem bij de sterkte van de vonk die moet worden ontwikkeld. Bij oudere motoren kan dit onder andere te maken hebben met de magneten op het vliegwiel die op een of andere manier hun sterkte verliezen.

Ook een veel voorkomend probleem zijn die interne ontstekingsbobijnen. Die bobijnen zitten onder het vliegwiel en komen in contact met 1 van de warmste punten van de motor. Welnu, die bobijnen kunnen gewoon niet zo goed tegen de warmte en gaan na verloop van tijd kortsluitingen maken doordat bijvoorbeeld het vernislaagje rond de koperdraadjes smelt.

Nu kan je dit probleem oplossen door in de plaats van die interne onstekingsbobijn een extra voedingsbobijn te plaatsen, en met een externe bobijn werken. Dit is een kleine aanpassing. Trouwens er zijn gaten voor voorzien in de meeste carters.

Ik heb de indruk dat bij mij de vonk toch nog altijd niet denderend is, maar gelukkig toch sterk genoeg om hem goed te laten draaien.

@Nero, hopelijk is dit genoeg uitleg :-) Moest je nog vragen hebben stel maar he. Ik doe m'n best ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

mvg stijn

ps: Nu rijdt het wespje terug goed, gaat het toch wel het hele weekend zo'n rotweer zijn.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...